Gå til innhold

Finnes det hjelp, eventuelt hva? hvor?

Anbefalte innlegg

Gjest tikker
Skrevet

har alltid slitt voldsomt med å styre følelser, spesielt sinne noe som gjorde meg til en "bølle" i tenårene men ingen forstod at jeg egentlig var svært usikker innvendig, minimal selvtillit og selvfølelse. jeg tømte meg en gang helt for helsesøster, mine innerste føleser for første gang, for noen og ble avfeid med ett glis og at det var noe som gikk over. det gjorde aldri det! vet det er dårlig unnskyldning men hun har mye av skylda for den jeg er i dag, jeg åpnet meg aldri for noen igjen. det er over 15år siden og mange tusen liter alkohol og hekto pulver siden.

ja jeg syns synd på meg selv, for det er ingen andre som gjør det;) vil gjerne ha en form for hjelp fordi de trykka følelsene mine har fått meg i endel trøbbel. har hatt etpar relativt lange soninger pga vold. jeg har en trang til å "forsvare" meg i mange situasjoner hvor det kanskje ikke var nødvendig. kun ett blikk kan trigge noe i meg og jeg har blitt fortalt jeg ikke har noen sperrer. dette er overhodet ikke noe jeg er stolt av, tvert imot. det er utrolig ingen har sett at jeg har ett problem med hodet mitt. ble bare kastet i fengsel istedet, mye lettere.

har prøvd å tenke mye på hva det kommer av og regner med det har en sammenheng med lav selvtillit, generelt dårlig selvbilde og sinne.

har uten tvil vært mye deprimert, det vet man jo inni seg. har alltid vært helt helt alene med mine demoner, ingen jeg kjenner har vært interesert, ingen skikkelige venner har jeg aldri hatt.

ok, det var mye syt. jeg trenger hjelp for det der jeg, hvor får jeg det? :)

bare ved å skrive dette så siler svetten så det kan bli en utfordring :/

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Bråsinne uten god grunn kan behandles med SSRI.

Kanksje er du lit paranoid. I så fall vil moderate doser av et antipsykotikum hjelpe deg.

Kan du ha ADHD?

Uansett må alt begynne med en utredning hos en spesialist. Det krever at du tør åpne deg en gang til.

Gjest bipolarII jeg...visst
Skrevet

Hei!

Fikk lyst til å svare deg:) Synes det er så flott at du åpner deg her på forumet. Tror det vil være god hjelp i seg selv å få snakke ut om dette her. Virker som du har god evne til å forstå hva problemene består i (selvtillit etc.) og hvordan du reagerer.

Det fins hjelp. Det du bare gjør, er å be legen din skrive ut en henvisning for deg til en behandler. I henvisningen må det stå hva som utfordringen din/vanskene dine består i, og hva du søker hjelp til. Jeg ville tro det å snakke med og til en som kan lytte, hos en psykolog ev. psykiater, ville være bra. I tillegg fins det sinnesmestringsgrupper der en får lært andre alternativer for å fokusere aggresjonen sin enn vold. Der lærer man rett og slett å få lengre lunte og ikke tenne på alle plugger og handle nesten før man vet hva man gjør. Altså slik at man ikke mister hodet. Veldig dumt å måtte sone f.eks.

I tillegg kan du jo høre med legen eller en psykiater om det kunne være et alternativ for deg å få noen medisiner som kunne hjelpe på.

Og det kan jo være atdet at du handler så impulsivt og utagerende, kanskje kan være tegn på Ad/hd. Dersom du også er veldig aktiv og sliter med å konsentrere deg, hatt lærevansker eller selvmedisinert deg med "pulver" for å bli roligere, er det nok ennå mer lurt å få foretatt en utredning som kan avkrefte eller bekrefte AD/HD. Slik utredning kan gjøres bl.a. hos en nevropsykolog. Dette kan fastlegen din henvise deg til.

P.s: det var galt at hun ikke lyttet da du åpnet deg for 15 år siden. Men nå kan du erfare at du kan gå videre i livet, se hva du kan skape og hvordan du kan minske eller slutte med å "tikke". Dette selvarbeidet er krevende, men ofte kaster det mye mer av seg enn de tøffe takene man må stå i og åpne seg om i en behandlingssituasjon.

Ønsker deg lykke til, Tikke!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...