Gå til innhold

Tar for mye plass i gruppeterapien

Anbefalte innlegg

Gjest jeg_går_i_gruppe

Jeg går i en gruppe som er satt sammen av forsåvidt ressurs-sterke mennesker.

Alle er i full jobb, men har en eller annen problemstilling relasjonsmessig.

Alle har vi til felles at vi sliter når vi er sammen med andre mennesker. Vi føler oss ofte mindreverdig, utilpass osv.

I denne gruppen som består av 8 personer av begge kjønn, er det spesielt to personer som tar veldig mye plass.

Time etter time er det disse som prater om seg og sitt.

Jeg har aldri før vært i en gruppe, men jeg reagerer på dette.

Vi andre prøver av og til og komme med vårt, men blir avbrutt ganske fort, og samtalen blir igjen vridd over på disse to.

Denne gruppen blir drevet av en psykolog, som jeg synes forholder seg altfor passiv både til dette og til andre ting i gruppen.

Jeg har tatt opp dette i gruppen. De to som selvfølgelig da følte seg truffet, mente at det var enhver sitt ansvar for at de fikk tid i gruppen.

Men, vi er jo så forskjellige, og derfor føler jeg at det også må være plass til de som ikke har så lett for det også.

Psykologen, sa at h*n ikke kunne delegere tid på den måten, men at gruppen selv måtte ordne opp

Dette føler jeg er helt feil

Jeg mener psykologen har et ansvar her.. Hva mener dere andre?

Noen som har noen synspunkter på dette til meg?

Jeg og flere med meg er i ferd med å gå lei og vurderer å avslutte terapien

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/270001-tar-for-mye-plass-i-gruppeterapien/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bipolarII jeg...visst

Høres ut som psykologen misforstår hva en terapigruppe innebærer. Det er en idèologisk tanke i slik gruppeterapi at deltagerne skal utspille mellom seg. Men det fratar jo ikke han (psykologen) for å ha noe som helst ansvar!! Det er klart at psykologen kan og bør gripe inn, eks. styre dere inn på spesielle tema, fokusere på å gi og ta plass, gi og få støtte og råd etc, etc.

Hadde jeg gått i ei slik gruppe og etter å ha tatt det opp med den som leder gruppen, og møtt et slikt svar som du fikk, ville jeg avsluttet opplegget. Men ikke før jeg hadde tatt det opp en siste gang i gruppen + på tomannshånd med psykologen. Viser han fremdeles ingen innsikt på dette feltet, er han sikkert ikke rett person til å behandle deg terapeutisk i gruppe. Og.... det er klart at han faktisk kan gi alle deltakerne i gruppa samtaletid. Det er da vitterlig flere grupper der lederen av gruppa, gjør nettopp dette slik at de som er alt for oppmerksomhetskrevende, må lære å tilpasse sin plasskrevende atferd, og de som sliter med at de er for passive og tilbaketrukne, må lære seg å bli mer synlige og sette ord på det de sliter med.

Mvh.

Gjest melmøll

Jeg går også i gruppeterapi.I gruppa som i alle andre sosiale situasjoner er jeg veldig redd for at jeg enten skal si for lite eller for mye. Jeg føler at det er helt umulig å finne denne balansen, og ender derfor alltid med å sitte å gruble og kritisere meg selv. Jeg tok opp dette i gruppa, sa at jeg var redd jeg tok for mye plass. Da sa gruppelederene at dette skulle jeg ikke bekymre meg for. Dersom det hadde vært et problem, er det de som gruppeledere sitt ansvar å styre dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...