Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er allergiker, og har vært det fra jeg var liten. Særlig har astmaen vært plagsom, og jeg har brukt medisin jevnlig. Særlig økte bruken fra 18-års alder. Jeg tok både forebyggende og "akutte" medisiner hver dag. Jeg er nå 26, og bruker nesten ikke medikamenter i det hele tatt. Grunn; jeg har startet å trene. Jeg sykler mellom 1t 30min og 4 timer 5-6 ganger i uka. På vinteren går jeg på ski. Jeg ble derfor forbauset når jeg fant en artikkel på disse sidene som fortalte at det ikke var påvist noen sammenheng mellom trening og avtakende astmaplager. Kan noen forklare meg hvorfor jeg da gradvis har blitt symptomfri i takt med økt trening? Jeg kan skjønne at min astma fortsatt er latent, og at det bare er min terskel for når et utbrudd kommer som har blitt flyttet, men er ikke dette det som er interessant for en astmatikers hverdag? Håper på svar med oppklaring av forskningsresultatet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27011-trening-og-astma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så vidt meg bekjent så utvider bronkiene seg av trening. Drawbacket kan imidlertid være økt slimproduksjon, men hvis du ikke merker noe av det så er jo det flott. Uansett vil fysisk aktivitet og mye frisk luft ha positiv effekt på en astmatiker.

Takk for raskt svar. Jeg har merket litt til problemet du nevner, men bare i den første perioden jeg trente. Det har forsvunnet helt med økt form. Det virker heller slik at jeg får opp det slimet som evt. har dannet seg på forhånd. Etterpå er lungene helt fantastiske, om man kan bruke et slikt ord for å beskrive det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27011-trening-og-astma/#findComment-110356
Del på andre sider

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

erloe.

Ser man på større materialer, er det nok riktig det du selv refererer. Man ser at de fleste med regelmessig og systematisk trening stadig blir sprekere og sterkere.De dårlige astmaperiodene takles bedre og man tåler mer.De fleste må nok fortsatt ta spesielle hensyn, samt bruke medisiner videre.

Men det er helt klart at spesielt i ungdomsårene viser det normale forløp av astmasykdommen at enkelte kan bli betraktelig bedre slik at regemessig bruk av medisiner kan stoppes. Faller dette sammen med en gunstig endring av livsstil med trening osv., er det klart at livssituasjonen kan bli betraktelig bedre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27011-trening-og-astma/#findComment-110515
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...