Gå til innhold

Phenergan /NHD

Anbefalte innlegg

Jeg gikk på Phenergan i noen uker mens jeg var innlagt, men tenkte at jeg skulle prøve meg uten noe å sove på nå som jeg er hjemme for er redd for å bli avhengig av noe. Er mest glad i naturlig søvn liksom :-p

Nå de siste nettene har jeg imidlertid sovet såpass dårlig at jeg lurer på om jeg skal be om en resept på Phenergan likevel. Den virket både i forhold til søvn, mareritt og flashbacks så jeg synes den er mye bedre enn Imovane og Vallergan.

I store deler av året må jeg ta Cetirizin mot kraftig pollen-, midd- og dyreallergi.

1. Kan det hende at jeg kan bytte ut Cetirizin med Phenergan da? Phenergan skal jo tas om kvelden og jeg vet ikke om den funker like bra om dagen mot allergien? Eller må jeg finne meg i å ta Phenergan på kvelden og Cetirizin om morgenen? (Har egentlig ikke lyst til å gå på så masse medisiner...)

2. Er det noen avhengighetsfare med Phenergan eller kan jeg gå på det en ukes tid, gå uten i en mnd og så på igjen? Bare lurer på om jeg kommer til å sove dårligere de nettene jeg ikke tar Phenergan enn nå når jeg ikke tar dem i det hele tatt?

(Håper du skjønte spørsmålene... Litt kronglete forklart.)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/270162-phenergan-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Kan det hende at jeg kan bytte ut Cetirizin med Phenergan da? Phenergan skal jo tas om kvelden og jeg vet ikke om den funker like bra om dagen mot allergien? Eller må jeg finne meg i å ta Phenergan på kvelden og Cetirizin om morgenen? (Har egentlig ikke lyst til å gå på så masse medisiner...)

S: Det er godt mulig at det vil fungere. Du må bare prøve det ut.

2. Er det noen avhengighetsfare med Phenergan eller kan jeg gå på det en ukes tid, gå uten i en mnd og så på igjen? Bare lurer på om jeg kommer til å sove dårligere de nettene jeg ikke tar Phenergan enn nå når jeg ikke tar dem i det hele tatt?

S: Det er overhode ingen fare for avhengighet. Her utnytter en "bivirkningen" av en gammel allergimedisin for å få sove bedre. Den søvnhjelpende effekten går til null etter 3-4 uker. Da kreves det 3-5 døgn uten medisin for at søvnhjelpen skal komme tilbake.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/270162-phenergan-nhd/#findComment-2188863
Del på andre sider

S: Det er godt mulig at det vil fungere. Du må bare prøve det ut.

S: Det er overhode ingen fare for avhengighet. Her utnytter en "bivirkningen" av en gammel allergimedisin for å få sove bedre. Den søvnhjelpende effekten går til null etter 3-4 uker. Da kreves det 3-5 døgn uten medisin for at søvnhjelpen skal komme tilbake.

Oki, takk :)

Da skal jeg snakke med behandleren min om et "prøvebytte"!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/270162-phenergan-nhd/#findComment-2188909
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...