Gå til innhold

Kan jeg stole på kompetansen til denne DPS'en?

Anbefalte innlegg

Gjest bipolarinne

Jeg går på Lamictal. På poliklinikken har jeg fått høre at jeg burde ta en dose om morningen og en om kvelden. Det har jeg aldri forstått poenget med da de har så lang halveringstid.

Så har jeg spurt om hvordan det er å kombinere Lamictal og P-piller og hørt at det ikke skal ha noen betydning.

Så jeg fikk resept på Loette fra fastlegen uten å ha målt seriumkontrasjonen på forhånd. og har blitt skikkelig dårlig psykisk.

Nå går jeg til en privat psykiater og han mener at jeg aldri burde fått p-piller uten at verdiene mine ble målt først,og at å ta lamictal kun om kvelden er helt ok.

Er det urovekkende at en DPS kan gi slike råd til pasienter?

Fortsetter under...

Gjest bipolarII jeg...visst

Nei, det mener jeg ikke du kan dessverre. Et distriktspsykiatrisk senter/polikinikk skal jo være en spesialisert helsetjeneste på alle psykologiske lidelser. Ergo skal informasjonsbærende utsagn og kunnskapsnivå være like godt på eksempelvis sosial fobi og bipolare stemningslidelser. At bipolar ikke er så kjent som andre diagnoser (dette er veldig mitt inntrykk i alle fall), farliggjør nok at det er flere behandlere og diagnostiserere som er direkte uoppdaterte eller ikke har tilegnet seg tilstrekkelig ny og oppdatert kunnskap og forskning.

De opplysningene du har fått er jo direkte gale. Det er og forblir ikke annet enn feilinformasjon. (!!!) Man burde kunne stille krav om at en _spesialisert helsetjeneste _ skal kunne mer. Man bør kunne si ifra om at dette rett og slett ikke er godt nok. De har gitt en for dårlig klientservice. P-piller virker inn på Lamictal. Blodprøvetaking skal alltid inngå, slik at korrekt dose skal kunne fastsettes. Nå er det jo tross alt et medikamentpreparat og dosering det er snakk om, og setter man den bare på skjønn er det som om man skal prøve skyte blink i blinde. Det er som kjent ikke spesielt lett. Som oftest treffer man ikke, men av og til får man en fulltreffer. Men de fleste ganger treffer man bare skyteskiven uten å oppnå full pott/score.

At en fastlege (allmennlege) kommer med direkte feilinformasjon synes jeg er mye enklere å forsone seg med enn at en _spesielisert helsetjeneste_ gjør det., En allmennlege er nettopp en allmen lege som kan noe om mye, men generelt kan lite i dybden om mangt. Det er større bredde (kvantitet) enn dybdekunnskap. I en spesialisert helsetjeneste som et DPS/poliklinikk skal være så skal faktisk bredden være representert på hele deres fagfelt (alle psykiatriske diagnoser, rett medisinering, behandling, tiltakskjeder, Individuell plan). Altså kvaliteten skal være like stor som kvantiteten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...