Gå til innhold

Psykisk skadet resten av livet pga dop?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt på 18 år som prøvde hasj første gang i en alder av 14. Jeg begynte med dette nesten daglig i over 2 år til jeg gikk lei av rusen. Testet så amfetamin, ecstacy osv. Jeg innså hvor lite flink jeg var blitt til å kommunisere med andre ikke brukere og gikk inn for å slutte med alt etter nyttår i år. Har klart dette, men jeg klarer ikke lenger å snakke med nye mennesker som før ettersom jeg ikke vet hva jeg skal si. Tør ikke lenger ta ordet i store forsamlinger og når jeg er nødt til det som feks fremføringer av prosjektarbeid flipper jeg helt ut. Hjertet begynner å banke enormt fort, pusten blir urolig, stemmen blir nervøs, jeg rødmer og må virkelig kjempe for at jeg ikke skal bryte totalt sammen. Får også nerver før jeg skal inn på trange steder stappet med mennesker jeg ikke kjenner, som på bussen, kantinen på skolen osv. Jeg lurer også på om den jevnlige bruken av hasj kan ha gjort at jeg sluttet å vokse siden jeg er mye lavere enn mine foreldre og søsken. Hvis jeg i tilfelle hadde sluttet med hasjen etter en kort stund, ville da veksten startet igjen etterhvert? Er ikke sikkert noen av dere vet dette, men det ville vært beroligende om jeg fikk vite om alt det jeg sliter med i dag kunne vært unngått. Er det også en form for angst jeg har fått? Slet aldri med slike panikkanfall før og håper jeg slipper ha det sånn resten av mitt liv. Takk for svar og håper det ordner seg selv, men hvis ikke er jeg villig til hjelp i form av terapi eller i hverstefall medikamenter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/270271-psykisk-skadet-resten-av-livet-pga-dop/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det du opplever nå, hadde du helt sikkert sluppet om du hadde avstått fra dop.

Det er så kort tid siden du sluttet etter et langvarig forbruk at det er godt håp om at du kan gjøre betydelige fremskritt i mange måneder fremover.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...