Gå til innhold

Psyk mor

Gjest Slitendatter

Anbefalte innlegg

Gjest Slitendatter

Hei Har en mor som sliter psykisk etter en fysisk skade som har redusert livskvaliteten hennes betraktelig. (post traumatisk stress lidelse) Slik jeg ser det sliter hun med depresjoner, og i tillegg har hun et spiseproblem. Hun har flyttet utenlands og sliter med samvittighet overfor oss barn og barnebarn. Nå er det kommet til det punkt at hun kan ringe meg oppløst i tårer og sier hun bare vil dø. jeg kjenner det gjør noe med meg men vet ikke hvordan jeg skal takle det. Nå er det kommet til det punkt at hun provoserer til krangler (ved feks å si: ingen av dere forstår hva jeg har gått gjennom. dere klager så lett for små ting) og hvis vi svarer ender det med at hun sulter seg og er skikkelig dårlig de neste dagene. Slik er det nå. Vi hadde en ekkel diskusjon i går, i dag er hun kvalm og uggen. Hun er blitt veldig tynn og hvis hun sulter seg i noen dager blir hun fort svak og svimmel. Hva bør jeg gjøre? Unngå diskusjoner og bite alt i meg? Forklare hva dette gjør med meg? Innerst inne irriterer det meg at hun skal skremme meg til å gjøre og mene som hun vil, men jeg må innrømme at jeg er redd for hva som skjer med henne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/270422-psyk-mor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest dol-bruker enda :)

Hun har dårlig samvittighet fordi hun flyttet utenlands? Så derfor provoserer hun deg/dere for at dere skal være sint på henne, føler jeg. For det er lettere å takle sin egen samvittighet om dere er sure på hverandre? Jeg leste i denne ukens hjemmet om ei dame som hadde hatt det tøft i oppveksten, i ekteskapet og som mor. Hun var tverr og vanskelig mot barna sine. Barna "tvang" moren på en sydenreise. Der kom forandringen i form av en fantastisk dame som hadde godt mot til tross for en ille og verre fortid enn moren jeg snakker om. Kanskje din mor kunne hatt godt av å se at andre faktisk kanskje har det verre enn henne?

Hun har vel noe støtteapparat rundt seg der hun bor? Vet_ du at hun sulter seg, eller sier hun det bare? Vel, du bor her og du skal leve ditt liv. Prøv å heller ta noen samtaler med de som omgås henne, for å holde deg oppdatert kanskje? Ikke ta på deg noe skyld her!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/270422-psyk-mor/#findComment-2191780
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg synes du skal si til henne at du anekjenner hennes plager. Minn henne på at voksne personer har ansvar for å søke behandling på riktig sted for sine plager. Hun bør oppsøke lege for å bli satt i kontakt med kompetent psykiatrisk behandler.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/270422-psyk-mor/#findComment-2192865
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...