Gå til innhold

Seasonal affective disorder

Anbefalte innlegg

Gjest bipolarII jeg...visst

Kom over ei norsk nettside som beskriver diagnosen Seasonal affective disorder (SAD). Denne diagnosen har jeg aldri hørt om før. Er det en diagnose på kun "folkemunne" hentet fra USA eller er det en reell en som ikke er så kjent?

Det står bl.a. dette:

"I dag har vi et navn på denne tilstanden, «årstidsbetinget nedstemthet». På internasjonalt legespråk heter det SAD (seasonal affective disorder). Og det går faktisk an å måle graden av vår-, høst- og vinterslapphet i blodet vårt. Med spesielle analyser kan man konstatere at balansen mellom ulike hormoner kan forstyrres i visse tider på året. Forstyrrelsen har med lys og mørke å gjøre. Litt forenklet kan vi forklare det slik: Når dagslyset kommer inn i øyets netthinne, forvandles det til nerveimpulser som sendes videre til en liten kjertel i mellomhjernen, furukonglekjertelen. Denne kjertelen produserer et hormon som heter melatonin, et slags søvnhormon som gjør oss døsige og trøtte, men som ifølge mange undersøkelser også kan gi symptomer på depresjon. Dette hormonet blokkeres av dagslyset. I den mørke årstiden får vi for lite dagslys, og da produserer vi så mye søvnhormon at vi kjenner oss trøtte og ørkesløse på dagtid. Søvnhormonet hemmer på sin side produksjonen av et annet hormon, kortisol, et hormon som dannes i binyrene og som gjør oss pigge og opplagte. Denne hormonelle ubalansen er hovedforklaringen på vintertrøttheten som mange av oss nordboere opplever i den mørke årstiden. Men burde vi ikke da straks bli pigge og glade når lyset kommer tilbake om våren?"

"- Hvilke symptomer opplever de utenom trøtthet? Motløshet, senket grunnstemning, søvnforstyrrelse, økt appetitt, et sug etter karbohydrater. Vi forsøker å få opp serotoninnivået. Sjokolade inneholder blant annet tryptofaner som kan ha positiv effekt på hvor mye serotonin som produseres. Men Bengt Kjellman påpeker at dårlige søvnvaner, det gåtefulle CFS (kronisk trøtthetssyndrom) eller «utbrenthet» på grunn av psykisk stress kan være forklaringen for noen. Hos andre kan ulike former for mangelsykdommer, for eksempel kan jernmangel, lave blodverdier eller ulike hormonelle forstyrrelser være årsaken. Atter andre kan ha en skjoldbruskkjertel som fungerer dårlig. Det som er spesielt med den årstidsbundne trøttheten og depresjonen, er at den hvert år opptrer i overgangen til høst, vinter eller vår."

Beskrivelsen overfor slår det meg stemmer veldig godt for min egen del, men den er jo blitt beskrevet til Bipolar, type II. (det har også vært nevnt BipolarIIB hva nå det menes?).

Vel fordi mine opp og nedturer er veldig årstidsbestemte og følger lite/mye lystilgang. I mørketiden (jan, feb, mars etc): depresjon preget av enorm energiløshet og tretthet (ikke så mye generell tristhet i grunn, noe de mener er litt rart visst.) Om høsten, særlig i august når det begynner komme såå fine soldager og skikkelige sensommerdager, er det som om jeg overreagerer på lyset som kommer, og jeg går inn i hypomani (overengerisk, produktiv, suksess på jobb/studier etc.)

OG.... jeg svinger veldig mht årstid og hypomani og depresjon i forhold til vekt. I månedene der jeg er normalt jevn i stemningsleie, er vekta stabil. Det interessante å se også fra utdragetr i artikkelen var det med karbohydrater og sukkerbehov. For meg stemmer dette veldig. Har et enormt sukkerbehov og higer etter karbohydrater i lavenergiperiodene. Blir fortært sjokolade, take away, ostepop, smågodt og mer til. Akkurat som om kroppen skriker etter sukker og karbohydrater. Veldig merkelig, for i hypomanfasene spiser jeg totalt motsatt. Da er det ofte sånn at jeg t.o.m. glemmer å spise/ikke føler sult fordi jeg er så engasjert og begeistret med det jeg holder på med. I normalfaser er jeg vel et sted mer midt immellom. Spiser både halvfabrikata, litt slikkerier i helgene, men også ganske vanlig norsk mat.

Vil dette, om denne diagnosen fins, si at jeg egentlig bør utredes for dette også? (hjelpe meg....) eller går Seasonal affective disorder og bipolar over i hverandre, så SAD egentlig er en del av bipolar?

Beste hilsen

P.S URL for kilde http://www.viover60.no/modules.php?name=News&file=article&sid=68

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/270702-seasonal-affective-disorder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...