Gå til innhold

studielån og sykdom?

Anbefalte innlegg

Gjest Kamma_24

hallo. jeg må ta opp studielån for å få gjort ferdig videregående opplæring, om jeg er heldig å får lærlingeplass overlever en jo ikke på den lønna når en er et voksent menneske som ikke bor hjemme hos mor og far(har forresten ingen). Så må ta studielån. Altså for 3 år. For å få tatt vgs, noe som i Norge skal være GRATIS!

Jeg har bipolar lidelse som brøt ut da jeg var 16, andre termin på grunnkurs. Har ikke blitt helt bra før siste årene. Så nå fullfører jeg skolen helt topp, og om jeg får lærlingeplass så regner jeg med det går bra.

Men jeg kan jo ALDRI faktisk ta høyere utdanning senere i livet, når jeg allerede har 3 års studielån jeg måtte ta for å få fullført vgs!

Det er himla urettferdig!

Så jeg lure på om det er mulig for meg å få slettet studielånet mitt etterpå????

Yrket jeg blir utdannet til er forresten veldig lavtlønnet også!

Hadde jeg ikke vært syk ville jeg sannsynligvis vært ferdig utdannet på høyskole.

Ikke snakk om attføring, de er ikke interessert i å hjelpe meg på NAV. Saksbehandleren har vel fordommer mot bipolare og mener dem bør hold seg unna barn/jobb i barnehage haha, så jeg ordner opp selv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/270783-studiel%C3%A5n-og-sykdom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anna Belinda

Sjekk denne siden her: http://app.lanekassen.no/faq/Default.aspx

Du kan få rentefritak bl.a når du skal begynne å betale inn lånet. Det er flere regler også ang sykdom, bla. om du har vært helt studieufør og ikke kunnet fullføre pga sykdom. Sjekk lånekassen.no eller ring dem og hør.

Du får ikke slettet studielånet , såfremt du da ikke blir arbeidsufør som følge av sykdom - og det er det vel ingen grunn til å tro, heldigvis.

Får du hjelp fra din behandler, evt. noen annen med innsikt i regelverket, til å finne ut av hva som er den beste løsningen? Det er et ganske innfløkt regelverk, og du trenger noen som hjelper deg å gjøre det beste ut av situasjonen.

Håper det går greit på skolen for tiden, og at du får praksisplass etc.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...