Gå til innhold

Når mormor blir syk

Gjest Dropper signaturen akkurat i dag.

Anbefalte innlegg

Gjest Dropper signaturen akkurat i dag.

Jeg har to barn på seks og ti år. Nylig har de opplevd at foreldrene (jeg og eksen) gikk fra hverandre i en skilsmisse som har vært mer enn gjennomsnittlig vanskelig. Faren deres og jeg har ingen kontakt, og vi skal ikke ha det heller. Han er voldsutøver og har vært ilagt besøksforbud etter samlivsbruddet.

Mormoren deres (min mor) har vært psykisk syk så lenge jeg kan huske, hun har paranoid psykose med aggressive trekk. Hun forstår ikke at hun er syk selv, men er svært utagerende, og samtidig med at hun ble varslet om mitt samlivsbrudd, ble hun akutt syk. Hun nekter å ta imot behandling og oppfatter seg selv som fullstendig frisk, med et velbegrunnet hat til meg som hun ikke holder skjult. Dette har resultert i at jeg til slutt måtte bryte kontakten med henne, og hun er nå ilagt besøksforbud.

Så til spørsmålet - hva forklarer jeg til barna? Det tok lang tid før de begynte å savne henne. På grunn av at hun alltid har vært ustabil har jeg aldri latt henne være alene med barna eller mye sammen med dem. Husker med skrekk og gru min egen barndom og har ønsket å beskytte mine barn mot den samme emosjonelle trykk-kokeren. Hittil har jeg valgt å forklare dem sannheten. Jeg har sagt at mormor er syk, så syk at hun hater mamma, og hun kan ikke komme til oss før hun har blitt frisk. Jeg forklarte det slik at hun sikkert kom til å skrike og kjefte hele tiden og at sånne besøk skal vi ikke ha, for mamma har ikke gjort noe galt, hun er bare ikke glad i pappa mer. Og at det er ikke noe mormor har lov å være sint for. Jeg har forklart dem at det ikke er sikkert at hun blir frisk noengang, og at det uansett vil ta veldig lang tid. Jeg har forklart dem at mormor ikke er sinna på dem, bare på mamma fordi mamma ikke vil være kjæreste med pappa mer, og det vil mormor at hun skal.

Men de spør jo mer. De spør hvordan man blir sånn syk, om man kan bli bra igjen, om de eller jeg kan bli syke på samme måten og hva vi gjør da. De har jo allerede måttet takle at pappa og mamma ikke kan snakke sammen, at onkel og tante hater mamma og aldri vil komme hit mer, at flere venner de har kjent hele livet er vekk fordi foreldrene ikke orker synet av mamma etter samlivsbruddet... Jeg føler at de har måttet takle mer enn nok forlengst.

Det er vanskelige spørsmål å svare på, har du noen råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/270939-n%C3%A5r-mormor-blir-syk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rrose

Jeg syns det høres ut som du gjør en bra jobb. Jeg tror at å fortelle sannheten uten å legge unødvendige sterke ord inn er smart ovenfor barn. Det er tryggere å vite hva som skjer tror jeg.

Hvis dette blir kjempepressende for deg, at barna presser deg emosjonelt og du føler at du ikke klarer å svare, så kan du jo bare si at dette er for vanskelig å snakke om akkurat nå. Vi tar en pause! Så kan vi snakke igjen senere. Det pleier jeg å gjøre hver gang jeg ikke vet hva jeg skal si.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Fortell dem sannheten. Fortell at mormor har en sykdom som gjør henne slik. Fortell at denne sykdommen dessverre gjør at en ikke selv forstår at en må få behandling. Hun kunne vært mye bedre om hun hadde fått medisiner.

Gjest Dropper signaturen akkurat i dag

Fortell dem sannheten. Fortell at mormor har en sykdom som gjør henne slik. Fortell at denne sykdommen dessverre gjør at en ikke selv forstår at en må få behandling. Hun kunne vært mye bedre om hun hadde fått medisiner.

Jeg har svart dem slik allerede. Det er forsåvidt forståelig for dem at dette skjedde med mormor. Når de spør om de aldri får se henne igjen, har jeg svart at det vet jeg ikke, men at de iallefall ikke får se henne på veldig lenge.

Det de er redde for er at jeg eller andre som står dem nær skal bli syke de også. Hvor langt kan man gå i å love barna at ikke flere blir syke? De forstår jo ikke dette helt. Enten kan jeg si til dem at mormor først og fremst er slem, slik at de forstår at hun har et valg. Eller så må de fordøye redselen for at jeg kanskje en dag kan bli syk på samme måten? Jeg er tilhenger av å snakke sant til dem, men jeg ser at de ikke blir helt trygge med de svarene jeg har å gi dem på akkurat dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...