Gå til innhold

er gruppeterapi ment å være jævlig?

Anbefalte innlegg

Gjest måtte bare få det ut

Jeg har begynt i gruppeterapi. Det er fjerde uka mi nå. Jeg trodde jeg hadde nogenlunde kontroll på livet mitt før jeg begynte men nå har det gått rett vest.

Det er rett og slett bare jævlig. Jeg er så usikker og har fått stor angst. Jeg er usikker på de andre i gruppa, hva de tenker om meg etc.

De sier at det er normalt å få økt angst av gruppeterapi pga det man jobber med.

Jeg er så fortvilet nå, noen ganger er jeg så fortvilet at jeg får dødstanker av det. Jeg føler meg mislykket og dum og at jeg ikke er verdt noe.

Er jeg alene om å føle det sånn i gruppeterapi?

Fortsetter under...

Gjest melmøll

Hei du :-)

Du er _ikke_ alene om å føle det sånn. Hva slags gruppe er det du går i da? Jeg går angstgruppe, og det er skummelt! Det er merkelig å sitte sammen med fremmede og snakke om så personlige og ubehagelige ting. Men jeg er veldig glad for å ha kommet i den gruppa jeg er i da, jeg synes de andre er veldig hyggelige. Jeg tror det er kjempeviktig at man kommer sammen med noen man kan føle seg forholdsvis trygg på. Og så er gruppelederene viktige, at de får deg til å føle deg velkommen og inkludert i gruppa.

Men innholdet i terapien må det være jævlig? Hvis det er angst det er snakk om så brukes det jo eksponeringsterapi, og det er klart det er jævlig å utsette seg for angstfremkallende situasjoner. Men det må vel til da.....?

Gjest måtte bare få det ut

Hei du :-)

Du er _ikke_ alene om å føle det sånn. Hva slags gruppe er det du går i da? Jeg går angstgruppe, og det er skummelt! Det er merkelig å sitte sammen med fremmede og snakke om så personlige og ubehagelige ting. Men jeg er veldig glad for å ha kommet i den gruppa jeg er i da, jeg synes de andre er veldig hyggelige. Jeg tror det er kjempeviktig at man kommer sammen med noen man kan føle seg forholdsvis trygg på. Og så er gruppelederene viktige, at de får deg til å føle deg velkommen og inkludert i gruppa.

Men innholdet i terapien må det være jævlig? Hvis det er angst det er snakk om så brukes det jo eksponeringsterapi, og det er klart det er jævlig å utsette seg for angstfremkallende situasjoner. Men det må vel til da.....?

ja det sies jo at "ondt skal ondt fordrive". Jeg føler meg ikke så trygg i gruppa heller , jeg synes mange av dem er så forskjellige fra meg selv i hva de tenker og føler. Og det er forvirrende.

Jeg går i gruppe tre ganger i uka, i et 17 ukers opplegg.

Gjest melmøll

ja det sies jo at "ondt skal ondt fordrive". Jeg føler meg ikke så trygg i gruppa heller , jeg synes mange av dem er så forskjellige fra meg selv i hva de tenker og føler. Og det er forvirrende.

Jeg går i gruppe tre ganger i uka, i et 17 ukers opplegg.

Jeg føler meg også veldig annerledes enn de andre. Føler at de andre har noe felles som jeg er utenfor. Men det er slik jeg alltid føler det sammen med en gruppe mennesker. Går du i gruppe tre ganger i uka?? Det høres da fryktelig slitsomt ut! Jeg forstår at det er vanskelig men hvis du kan få det til kanskje det kunne hjelpe å fortelle noen av disse følelsene i gruppa? Evt snakke med din kontaktperson? Holdt ut!

*klem*

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...