Gå til innhold

hvem vet hva jeg får skrevet ut?

Anbefalte innlegg

Gjest johll

har en fastlege som ikke helt forstår mitt behov for sovetabletter o.l.,men hun skriver ut en minstepakning nå og da. men,jeg har pga dette oppsøkt et par andre leger,både privat og offentlig,og fått skrevet ut det jeg trenger der.

det jeg lurer på,er hva som skal til for at apotek e.l. reagerer. hvem har oversikten over hva jeg får skrevet ut? gjør vel ikke noe ulovlig ved å skaffe meg det jeg trenger?lyver ikke til noen av disse,men bare den private legen vet hva jeg i praksis får(tilsammen)

Andres erfaringer,evt advarsler??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/271175-hvem-vet-hva-jeg-f%C3%A5r-skrevet-ut/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvorfor skjer dette??

Vedlegger link til et ekstremt eksempel.

http://www.bt.no/lokalt/bergen/article285288.ece

Legg merke til følgende avsnitt: "Ingen av de lurte legene kan vente seg noen formell reaksjon. I stedet får de et brev fra Helsetilsynet, der de blir forklart at de er blant 74 leger som har skrevet ut vanedannende legemidler til den aktuelle pasienten. De blir oppfordret til å la fastlegen ta seg av den type forskrivning"

Jeg kjenner ikke til din situasjon. Sovetabletter medfører en fare for avhengighet. Det er derfor hensiktsmessig at du har _en_ lege som har ansvar for å skrive ut slike medisiner, samme lege som følger deg opp, og da er det nødvendig for denne å ha oversikt over hvor stort forbruket ditt av sovetabletter er.

Hvis du er uenig i legens vurdering, har du selvsagt mulighet til å skifte fastlege.

Gjest johll

Vedlegger link til et ekstremt eksempel.

http://www.bt.no/lokalt/bergen/article285288.ece

Legg merke til følgende avsnitt: "Ingen av de lurte legene kan vente seg noen formell reaksjon. I stedet får de et brev fra Helsetilsynet, der de blir forklart at de er blant 74 leger som har skrevet ut vanedannende legemidler til den aktuelle pasienten. De blir oppfordret til å la fastlegen ta seg av den type forskrivning"

Jeg kjenner ikke til din situasjon. Sovetabletter medfører en fare for avhengighet. Det er derfor hensiktsmessig at du har _en_ lege som har ansvar for å skrive ut slike medisiner, samme lege som følger deg opp, og da er det nødvendig for denne å ha oversikt over hvor stort forbruket ditt av sovetabletter er.

Hvis du er uenig i legens vurdering, har du selvsagt mulighet til å skifte fastlege.

vil bare kommentere å si at min hovedlege ikke er fastlegen.bruker i hovedsak en privatpraktiserende lege som vet om hva jeg får og ikke får av fastlegen.hadde jeg valgt,ville jeg heller hatt han jeg er trygg på,men han er utenom systemet.

lite svar når du sammenligner meg med et så ekstremt tilfelle.jeg har maks 3 leger i året

Mista nikket

Går du til samme apotek med resepter fra forskjellige leger, så har apoteket en oversikt. Men legene har ingen oversikt.

Går du til forskjellige apotek, er det ingen (bortsett fra deg) som har oversikt.

Men hvis hun går til forskjellige apotek, men i samme kjede, har nok apotekene felles opplysninger på pc.

Gjest johll

Men hvis hun går til forskjellige apotek, men i samme kjede, har nok apotekene felles opplysninger på pc.

takk for svar,skal ha dette i bakhodet...bruker jo to forskjellige kjeder i utgangspunktet,for jeg bor på grensa mellom to kommuner og bruker apoteket som er der legen jobber

Annonse

hvorfor skjer dette??

vil bare kommentere å si at min hovedlege ikke er fastlegen.bruker i hovedsak en privatpraktiserende lege som vet om hva jeg får og ikke får av fastlegen.hadde jeg valgt,ville jeg heller hatt han jeg er trygg på,men han er utenom systemet.

lite svar når du sammenligner meg med et så ekstremt tilfelle.jeg har maks 3 leger i året

OK, beklager, da misforstod jeg. Artikkelen var på ingen måte ment som en sammenlikning med deg, bare et eksempel på at det faktisk har blitt reagert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...