tina t Skrevet 13. mai 2001 Del Skrevet 13. mai 2001 Har hørt at der er nye regler andg.medisiner ut av landet?...... Hei. jeg har hørt at der er en ny endring i å ta med seg medisiner til utlandet. ER det det? Har også hørt at man kan la legen skrive ut kun for 30 dager, men da kan man som har en kronisk sykdom ikke ta "på sparket"sydenturer lengre :-(? Hva med om man vil være lengre enn 30 dager da? Er det hos min primærlege jeg får ett slikt skriv,er det nok at han fyller det ut eller.....? Jeg synts de gjør det vanskeligere for oss med kronisk sykdom. Takk for svar. mvh.Tina - tina t 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27144-andgmnye-lover-om-medisiner-til-dr/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi Skrevet 14. mai 2001 Del Skrevet 14. mai 2001 De nye reglene gjelder reiser til land som er omfattet av Schengensamarbeidet: Belgia, Danmark, Finland, Frankrike, Hellas, Island, Italia, Luxembourg, Nederland, Norge, Portugal, Spania, Sverige, Tyskland og Østerrike. Reglene gjelder bare visse vanedannede medisiner og narkotika som f.eks. Flunipam, Rohypnol, Valium, Vival og Sobril, og legemidler med innhold av morfin, petidin, ketobemidon, metadon, og buprenorfin (Temgesic, Subutex). Attestkravet gjelder også for legemidler som Ritalin, Dexamin og Dexedrine. Det er apoteket som ordner med attest. Man henvender seg dit seinest 2 uker før avreise, og attesten gjelder bare medisiner for 30 dagers opphold. Dersom man trenger denne typen medisiner lenger enn 30 dager, vil jeg tro at man må kontakte helsevesenet der man oppholder seg, og få medisinene skrevet ut lokalt. Men som sagt, reglene gjelder ikke hjertemedisin, diabetesmedisin, astmamedisin, betennelsesdempende m.m. bare vanedannende og narkotiske medikament. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27144-andgmnye-lover-om-medisiner-til-dr/#findComment-111046 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tina t Skrevet 14. mai 2001 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2001 De nye reglene gjelder reiser til land som er omfattet av Schengensamarbeidet: Belgia, Danmark, Finland, Frankrike, Hellas, Island, Italia, Luxembourg, Nederland, Norge, Portugal, Spania, Sverige, Tyskland og Østerrike. Reglene gjelder bare visse vanedannede medisiner og narkotika som f.eks. Flunipam, Rohypnol, Valium, Vival og Sobril, og legemidler med innhold av morfin, petidin, ketobemidon, metadon, og buprenorfin (Temgesic, Subutex). Attestkravet gjelder også for legemidler som Ritalin, Dexamin og Dexedrine. Det er apoteket som ordner med attest. Man henvender seg dit seinest 2 uker før avreise, og attesten gjelder bare medisiner for 30 dagers opphold. Dersom man trenger denne typen medisiner lenger enn 30 dager, vil jeg tro at man må kontakte helsevesenet der man oppholder seg, og få medisinene skrevet ut lokalt. Men som sagt, reglene gjelder ikke hjertemedisin, diabetesmedisin, astmamedisin, betennelsesdempende m.m. bare vanedannende og narkotiske medikament. Hei. Tusen hjertelig takk for utfyllende svar :-) mvh.Tina. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27144-andgmnye-lover-om-medisiner-til-dr/#findComment-111225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.