Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har nå i nesten 3 uker hatt magesmerter øverst i magen og har hatt feber og generelt følt meg dårlig. For 1 uke siden fikk jeg også halsbetennelse og dro til lege. Diagnosen var magesår og halsbetennelse og jeg ble satt på tablettkur. Etter 4 dager av kuren var halsen bare blitt verre og jeg måtte på ny til legen. Denne gang var diagnosen 'kyssesyke'.

1. Hvor vanlig er det at en 40-åring får dette, trodde dette nærmest var en barnesykdom......

2. Hvor lang tid vil dette ta? Halsen plager meg mest og jeg hadde i et par dager problemer med å få i meg hverken vått eller tørt. Litt bedre nå, men fortsatt vanskelig å spise.

3. Får av og til vondt øverst i magen på venstre side når jeg trekker pusten. Er dette farlig?

4. Hvordan skal jeg unngå å smitte mine nærmeste.

5. Vet jeg skal unngå fysisk anstrengelse. Hva med sex - kan jeg ha det når almenntilsanden tilsier det, både i forhold til anstrengelse og smitte.

6. Når kan jeg begynne å trene igjen ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27145-40-%C3%A5r-og-kyssesyke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Mononukleose som sykdommen egentlig heter, er forårsaket av et virus som kalles Epstein Barr viruset etter han som oppdaget det. De aller fleste som blir smittet av viruset, får ikke sykdom. Sykdommen sprer seg derfor ofte uten at men vet sikkert hvor smitten kommer fra. Den er vanligst i ungdomsårene men kan opptre i alle aldre.

Et vanlig sykdomsforløp er 2-3 uker med symptomer

Omtrent halvparten av pasientene får forstørrelse av milten. Dine symptomer kan tyde på dette. Den alvorligste komplikasjonen er at den forstørrede milten kan sprekke og gi blødning ut i bukhulen. Du bør derfor unngå kontaktsport som fotball, håndball og lignende nge løft i et par måneder.

Smitte kan spres ved hoste, nysing, deling av drikkebeger og kyss. Trolig er man smitteførende i flere dager før man blir syk, og det er ikke så hyppig at nærpersoner blir smittet.

Det blir vanligvis anbefalt hvile, men det er litt usikkert hvor viktig dette er. I den mest akutte fasen bør man nok ta det med ro, men etter hvert kan man gjenoppta normal aktivitet (inklusive sex) etter som man føler seg frisk nok til det med de begrensinger jeg nevnte om tunge løft og kontaktsport.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...