Gå til innhold

Bordplassering


Gjest trultemor26

Anbefalte innlegg

Gjest trultemor26

Jeg skal ha dåps-selskap om et par uker og har begynt å tenke på all verdens ting, nå bordplassering.

Vi blir 26 folk. Hva slags bordoppsett er best da? Langbord? Hestesko? T?

Langbord blir vel litt langt?

Hestesko blir kanskje litt kort? La oss tenke oss hesteskoen som et hovedbord med 2 "flanker" ned, skjønner alle hva jeg mener? Da har jeg tenkt 8 folk på hovedbordet (6 på langsiden (ytre siden) og 1 på hver kortside (ingen på innsiden), og 9 folk på hver flanke (4 på hver langside (ytre og indre) og 1 på enden på hver flanke). Vanskelig å forklare merker jeg. Men det jeg skal frem til: blir flankene litt korte? 1 flanke vil da bestå av 2 bord.

Hva med T? Da blir det isåfall 3 bord på hovedbordet (som ved hesteskoen) og 4 bord nedover på flanken.

Hva er best? Kom med synspunkter! Jeg skjønner at det kan være vanskelig å sette seg inn i det jeg har tenkt her.. ;)

Så er det folka, hvem skal sitte hvor? Er det foreldre, besteforeldre, faddere og så resten? Hva med søsken? Søskenet i dette tilfellet er 20 mnd og bør vel uansett sitte hos mor og far. Men hva med oldemor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde dåpselskap for noen mnd siden, og hadde bordplassering som en L, men det var av praktiske årsaker siden vi ikke fikk plass til en hestesko i stua vår.

Vi hadde 27 gjester. Vi valgte å plassere personene tilfeldig, men styrt. Dvs vi ønsket at ingen skulle føle de satt i "høysetet" og heller ingen "ved nederste ende".

Det var kun jeg og mannen min som satt sammen som par siden vi var vertskap. Ellers hadde vi blandet min og hans slekt så godt det lot seg gjøre ut fra bakgrunn og interesser, slik at de kunne bli bedre kjent og praten gå lettere. Familiene våre kjente ikke hverandre så godt fra før.

Det var veldig vellykket å gjøre det slik hos oss iallfall.

Lykke til med dåpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde dåpselskap for noen mnd siden, og hadde bordplassering som en L, men det var av praktiske årsaker siden vi ikke fikk plass til en hestesko i stua vår.

Vi hadde 27 gjester. Vi valgte å plassere personene tilfeldig, men styrt. Dvs vi ønsket at ingen skulle føle de satt i "høysetet" og heller ingen "ved nederste ende".

Det var kun jeg og mannen min som satt sammen som par siden vi var vertskap. Ellers hadde vi blandet min og hans slekt så godt det lot seg gjøre ut fra bakgrunn og interesser, slik at de kunne bli bedre kjent og praten gå lettere. Familiene våre kjente ikke hverandre så godt fra før.

Det var veldig vellykket å gjøre det slik hos oss iallfall.

Lykke til med dåpen!

Min erfaring med å blande folk som ikke kjenner hverandre, er ikke fullt så positiv. Jeg og mannen min var i et bryllup der dette ble praktisert. Jeg kjente kun brudeparet i tillegg til mannen min. Han var forlover, og satt ved siden av brudeparets foreldre. Jeg ble plassert midt iblandt folk jeg aldri hadde sett før, og det var vanskelig å komme i prat med de rundt meg, siden jeg ikke visste noe om dem fra før...

Men det blir nok noe helt annet i en barnedåp da... Det er jo ofte ikke en så lang middag, som i et bryllup. Og antall personer er nok halvert... Men det kan være greit å tenke over at ikke alle er like glad i å ikke ha noen man kjenner godt i nærheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med å blande folk som ikke kjenner hverandre, er ikke fullt så positiv. Jeg og mannen min var i et bryllup der dette ble praktisert. Jeg kjente kun brudeparet i tillegg til mannen min. Han var forlover, og satt ved siden av brudeparets foreldre. Jeg ble plassert midt iblandt folk jeg aldri hadde sett før, og det var vanskelig å komme i prat med de rundt meg, siden jeg ikke visste noe om dem fra før...

Men det blir nok noe helt annet i en barnedåp da... Det er jo ofte ikke en så lang middag, som i et bryllup. Og antall personer er nok halvert... Men det kan være greit å tenke over at ikke alle er like glad i å ikke ha noen man kjenner godt i nærheten...

Man skal være veldig nøye på hvem man plasserer sammen i slike anledninger. Det var derfor jeg skrev i innlegget at vi tenkte litt på hvilken bakgrunn og interesser de ulike personene hadde.

Men det er også stor forskjell på en dåp og et bryllup. I en dåp er det oftest nærmeste famile fra begge sider og ikke så mange andre, i et bryllup er det flere mennesker, venner fra både ene og andre epoken og selvfølgelig en utfordring og et sjansespill å plassere ukjente sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sammfunnskritiker

Langbord blir vel litt langt? 13 stk på hver side? det burde jo være en genial lengde på et lan bor. Hva med 4 mindre bord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...