Gå til innhold

Problemer med NAV Trygd -sykemelding

Anbefalte innlegg

Gjest anonymous32
Skrevet

Etter at de nye sykereglene kom 1. mars har NAV trygd blitt helt utrolig frekke! De setter spørsmålstegn ved sykdommen, og om jeg virkelig er syk nok til å være 100 % sykemeldt -med TO store prolaps i ryggen og en tung jobb. De har nå ordnet med time hos spesialist for rygglidelser ved NIMI, for å få en annen uttalelse enn fra legen min. Oppå det hele fikk jeg en "påskehilsen" der det sto at arbeidsgiver nå kan tilby meg en 50 % kontorstilling. Og det til tross for at vi nettopp har hatt en oppfølgingsplan hvor det ble konkludert med at arbeidsgiver kan tilby ca 4 timer pr uke med varetelling. Så nå skjønner jeg INGENTING. Jeg har så vondt i ryggen at jeg hverken klarer å sitte eller stå mer enn maks en halv til en time av gangen, og så vil de at jeg skal jobbe!?? Har forresten ikke lappen og må ta buss i halvannen time før jeg er på jobb også.

Det som er rart er at helseavdelingen på NAV kjører på med alt dette til tross for at legen min har sykemeldt meg på tungtveiende grunnlag. Trodde det skulle være fritak fra alle krav om aktivitet og oppfølging da, men sånn fungerer det ikke i praksis. Skikkkelig fortvilende. Jeg føler at de ikke tror på at jeg er syk, og hun på oppfølgingskontoret har vært alt annet enn hyggelig mot meg.

Noen andre som har dårlige erfaringer eller tips til hvordan jeg skal forholde meg? Dette er blitt et skikkelig mareritt.....og jeg lurer på om de egentlig har lov til å holde på som de gjør.

Gjest mandolina
Skrevet

Greier du ikke å ta buss til jobben, kan du få NAV trygd til å betale drosje for deg.

Jeg vil anbefale at du prøver deg i den jobben, de tilbyr, fremfor å avslå det helt uten prøving.

De kan jo be om at det blir satt inn en seng på kontoret, som du kan ligge i inn i mellom jobbingen.

Prøv å være positiv til å prøve det ut, og hvis det ikke går, så må vedtaket jo gjøres om.

NAV trygd er ansvarlig for å tilrettelegge på jobben, derfor prøv å spørre etter sengen på NAV, husk å få med en god madrass, helst en tempurmadrass, for god avlastning.

Hilsen

Gjest anonymous32
Skrevet

Greier du ikke å ta buss til jobben, kan du få NAV trygd til å betale drosje for deg.

Jeg vil anbefale at du prøver deg i den jobben, de tilbyr, fremfor å avslå det helt uten prøving.

De kan jo be om at det blir satt inn en seng på kontoret, som du kan ligge i inn i mellom jobbingen.

Prøv å være positiv til å prøve det ut, og hvis det ikke går, så må vedtaket jo gjøres om.

NAV trygd er ansvarlig for å tilrettelegge på jobben, derfor prøv å spørre etter sengen på NAV, husk å få med en god madrass, helst en tempurmadrass, for god avlastning.

Hilsen

Det dreier seg ikke om at jeg er vrang og bare avslår det som tilbys. Det dreier seg om at de overkjører meg totalt. Vi hadde oppfølgingsmøte og lagde en plan som dreide seg om småoppgaver på rundt 6-9 timer pr uke. Denne planen ble ikke signert av hverken meg eller arbeidsgiver, så i etterkant har de tydeligvis snekret sammen et helt annet opplegg. Hva er så vitsen med å måtte møte på et slikt oppfølgingsmøte???? Trodde man skulle komme til enighet om ting der, og ikke bli totalt overkjørt. En helt annen historie er at legen min har det endelige ordet i dette her, så jeg får vente å se hva hun sier om saken.

Når det gjelder å få dekket drosje til jobb -kan man få en drosje hvor man kan ligge rett ut? Det er det å sitte stille i så lang tid som reisen varer som er vanskelig -spesielt hvis det dreier seg om to-tre ganger i uken.

Gjest må være strengt
Skrevet

Det dreier seg ikke om at jeg er vrang og bare avslår det som tilbys. Det dreier seg om at de overkjører meg totalt. Vi hadde oppfølgingsmøte og lagde en plan som dreide seg om småoppgaver på rundt 6-9 timer pr uke. Denne planen ble ikke signert av hverken meg eller arbeidsgiver, så i etterkant har de tydeligvis snekret sammen et helt annet opplegg. Hva er så vitsen med å måtte møte på et slikt oppfølgingsmøte???? Trodde man skulle komme til enighet om ting der, og ikke bli totalt overkjørt. En helt annen historie er at legen min har det endelige ordet i dette her, så jeg får vente å se hva hun sier om saken.

Når det gjelder å få dekket drosje til jobb -kan man få en drosje hvor man kan ligge rett ut? Det er det å sitte stille i så lang tid som reisen varer som er vanskelig -spesielt hvis det dreier seg om to-tre ganger i uken.

Vær litt positiv da, ditt høyeste ønske må vel være å få til noe annet enn å ligge rett ut. En prolaps behøver ikke vare evig heller og en second opinion kan alltid være bra å få.

Har du ikke fått beskjed om å prøve og bevege deg mest mulig når du har prolaps? Det kan ikke være sunt for deg å bare ligge rett ut. Det gjør vondt å bevege seg, men det gjør vondt verre å bare ligge flatt på sofaen.

Når det gjelder fastlegen din så har ikke han alltid det siste ordet nei, det MÅ være strengt når du skal evt. få igjennom en trygdeytelse. ALT MÅ VÆRE PRØVD.

Men hyggelige bør de jo være, men sånn som du skriver her så spørs det om du har vært så hyggelig mot dem.

Gjest anonymous32
Skrevet

Vær litt positiv da, ditt høyeste ønske må vel være å få til noe annet enn å ligge rett ut. En prolaps behøver ikke vare evig heller og en second opinion kan alltid være bra å få.

Har du ikke fått beskjed om å prøve og bevege deg mest mulig når du har prolaps? Det kan ikke være sunt for deg å bare ligge rett ut. Det gjør vondt å bevege seg, men det gjør vondt verre å bare ligge flatt på sofaen.

Når det gjelder fastlegen din så har ikke han alltid det siste ordet nei, det MÅ være strengt når du skal evt. få igjennom en trygdeytelse. ALT MÅ VÆRE PRØVD.

Men hyggelige bør de jo være, men sånn som du skriver her så spørs det om du har vært så hyggelig mot dem.

Har du hatt prolaps selv noengang? Tviler egentlig på det ut fra det du skriver. Nei, jeg får vel bare leve med at man blir mistenkeliggjort når man blir syk. Har aldri hatt særlig sykefravær før, og det er ikke det at jeg ikke er samarbeidsvillig! Jeg har jo skrevet tidligere her at jeg har sagt meg villig til å prøve å jobbe ca 15-20 %, men arbeidsgiver har overkjørt hele planen vi diskuterte og satt opp 50 % stilling som forslag til NAV, med helt andre oppgaver enn vi diskuterte kunne være hensiktsmessig. Det er DET jeg reagerer på. Og nei, JEG har ikke vært vanskelig. Men jeg har blitt møtt med skepsis og spydigheter. Og da blir man litt oppgitt, og reagerer kanskje med endel motforestillinger.

Det andre jeg reagerer på er at NAV har innvilget et unntak for all oppfølging pga tungtveiende medisinske grunner!! Men det gir oppfølgingskontoret blaffen i, selv om lovverket klart og tydelig sier at man skal forholde seg strengt til en slik konklusjon.

Gjest må være strengt
Skrevet

Har du hatt prolaps selv noengang? Tviler egentlig på det ut fra det du skriver. Nei, jeg får vel bare leve med at man blir mistenkeliggjort når man blir syk. Har aldri hatt særlig sykefravær før, og det er ikke det at jeg ikke er samarbeidsvillig! Jeg har jo skrevet tidligere her at jeg har sagt meg villig til å prøve å jobbe ca 15-20 %, men arbeidsgiver har overkjørt hele planen vi diskuterte og satt opp 50 % stilling som forslag til NAV, med helt andre oppgaver enn vi diskuterte kunne være hensiktsmessig. Det er DET jeg reagerer på. Og nei, JEG har ikke vært vanskelig. Men jeg har blitt møtt med skepsis og spydigheter. Og da blir man litt oppgitt, og reagerer kanskje med endel motforestillinger.

Det andre jeg reagerer på er at NAV har innvilget et unntak for all oppfølging pga tungtveiende medisinske grunner!! Men det gir oppfølgingskontoret blaffen i, selv om lovverket klart og tydelig sier at man skal forholde seg strengt til en slik konklusjon.

http://www.gerhardsletten.no/archives/54

Gjest mandolina
Skrevet

Du kan få drosje med båre. Eller hvis det ikke er tilgjengelig så be om å bli kjørt liggende i sykebil!

Jeg vet selv hvordan det er å ikke kunne sitte, og mente med mitt innlegg å hjelpe deg, slik at du får forklart hvilke problemer det er å komme seg på jobb, når en ikke kan sitte i mer en en til to timer ad gangen.

Forslaget med å søke om å få sykeseng satt inn på kontoret vil jo synliggjøre ploblemene, slik at du forhåpentligvis vil bli tatt på alvor.

Hvis du får til et slik opplegg, kan du jo begynne arbeidsdagen med å ligge i sengen, for å hente deg inn igjen etter anstrengelsene med å komme til jobben, og utover dagen ta pauser etter en times jobbing ved kontorpulten og ligge i sengen i en time, for så å avslutte arbeidsdagen med en time i sengen, før du begynner på hjemreisen, eksempelvis.

Forklar at ved at slik oppleg kan du kjanskje klare å komme på jobben, men det blir jo veldig anstrengende, men prøv å synliggjøre ploblemene dine ved selv å komme med innspill, slik at du ikke blir "overkjørt" av funksjonsfriske saksbehandlere på NAV kontoret.

Hilsen

Skrevet

Du bør være glad for å få komme til en vurdering hos spesialist på Nimi. Legene der er kjent for å være svært dyktige og de jeg kjenner til ville ha sørget for at du fikk en grundig undersøkelse og en god faglig vurdering av hva som bør gjøres i forhold til dine ryggplager.

Legene på Nimi er faglig sett uavhengige av Nav, og har sannsynligvis vesentlig bedre kompetanse mht ryggplager enn din fastlege. Ikke se på dem som potensielle fiender.

Lykke til :-)

Skrevet

Nei jeg vet ikke hva jeg skal si ang prolaps...har det selv + at jeg har en hoftesykdom som gjør det vondt å gå i perioder. Jeg prøver å gå hver dag, fra 30 min til 2 timer, MEN når ryggen låser seg helt...da er det klin umulig å bevege seg. Det å sitte i mange timer er pyton JA..var i Polen i Påsken, flyreisen tok 2 timer og bilturen tok 2 timer...det endet med at jeg hadde problemer i 3 dager. Måtte gå på streke smertestillende for i det hele tatt å opleve noe. Så dere som ikke har hatt problemer med rygg kan IKKE komme her å fortelle hva man skal gjøre. Jeg fikk også det brevet fra NAV...de sier at de har sendt meg det, men jeg har ikke sett noe,,,,bedt de sende det en gang til.

Gjest anonymous32
Skrevet

Nei jeg vet ikke hva jeg skal si ang prolaps...har det selv + at jeg har en hoftesykdom som gjør det vondt å gå i perioder. Jeg prøver å gå hver dag, fra 30 min til 2 timer, MEN når ryggen låser seg helt...da er det klin umulig å bevege seg. Det å sitte i mange timer er pyton JA..var i Polen i Påsken, flyreisen tok 2 timer og bilturen tok 2 timer...det endet med at jeg hadde problemer i 3 dager. Måtte gå på streke smertestillende for i det hele tatt å opleve noe. Så dere som ikke har hatt problemer med rygg kan IKKE komme her å fortelle hva man skal gjøre. Jeg fikk også det brevet fra NAV...de sier at de har sendt meg det, men jeg har ikke sett noe,,,,bedt de sende det en gang til.

Helt enig med deg, Kitty. Enkelte folk er svært så bastante i sine uttalelser om andres ryggproblemer. Og selv om den som uttaler seg har prolaps selv, så kan det være av en ulik art -som ikke er like smertefull. Mine to prolaps presser på nerven, og er svært omfattende, og jeg må sannsynligvis inn til operasjon. Legen min sa at det var helt uaktuelt at jeg skulle prøve meg i jobb slik situasjonen er nå. Å jobbe, sitte daglig på buss eller i taxi vil knekke ryggen totalt, og utsette meg for enda større risiko for en alvorlig utvikling av skadene. Hun sa også at NAV ukritisk prøver å presse folk ut i jobb, selvom det er innlysende at man er for syk til å jobbe -selv i deltidsstilling. Skal til en spesialist for å overprøve min fastlege i mai, men hun kommer nok bare til å si det samme som fastlegen fikk jeg beskjed om. Så da er det jo greit.

Helt utrolig at man skal måtte føle seg som en trygdesvindler så snart man opplever sykdom.

Skrevet

Helt enig med deg, Kitty. Enkelte folk er svært så bastante i sine uttalelser om andres ryggproblemer. Og selv om den som uttaler seg har prolaps selv, så kan det være av en ulik art -som ikke er like smertefull. Mine to prolaps presser på nerven, og er svært omfattende, og jeg må sannsynligvis inn til operasjon. Legen min sa at det var helt uaktuelt at jeg skulle prøve meg i jobb slik situasjonen er nå. Å jobbe, sitte daglig på buss eller i taxi vil knekke ryggen totalt, og utsette meg for enda større risiko for en alvorlig utvikling av skadene. Hun sa også at NAV ukritisk prøver å presse folk ut i jobb, selvom det er innlysende at man er for syk til å jobbe -selv i deltidsstilling. Skal til en spesialist for å overprøve min fastlege i mai, men hun kommer nok bare til å si det samme som fastlegen fikk jeg beskjed om. Så da er det jo greit.

Helt utrolig at man skal måtte føle seg som en trygdesvindler så snart man opplever sykdom.

Ja..jeg og sikkert mange med meg, innkl deg, vil jo helst ut i jobb..men UTEN smerter. Skal søke om 50% uføretrygd nå, legen min fraråder meg til å jobbe, da for sittestillende arbeid og løfting ikke er godt for meg og min rygg. Jobber egentlig i barnehage..mye bøynin...løfting m.m. Hvem har prøvd å kle på 4-5 unger i full vinterhabitt....med prolaps? Jaja...om med gode råd dere friske, jeg er glad i jobben min...men ikke noe biter på meg. Fortsett å vær altvidende..er gift med en som er det også....plagsomt!!

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei igjen anonymus 32.

Har du snakket med NAV? Skal snakke med dem neste uke - og gruer. Fint om du har mulighet til å fortelle hva som skjer. Takk for hjelpen :o) Håper ryggen din er bedre :o)

• 2 uker senere...
Gjest anonymous32
Skrevet

Hei igjen anonymus 32.

Har du snakket med NAV? Skal snakke med dem neste uke - og gruer. Fint om du har mulighet til å fortelle hva som skjer. Takk for hjelpen :o) Håper ryggen din er bedre :o)

Hei kitty! Jeg ble kalt inn til 6 måneders samtale fra NAV (igjen til tross for at jeg egentlig har fått unntak pga tungtveiende grunner), og de har styrt noe voldsomt med oppfølgingserklæring fra spesialist. Men det ble vesentlig mindre mas og mistro etter at jeg var hos nevrologen. Den ene prolapsen jeg har er en typisk folkelidelse som kan trenes opp, mens den andre er svært så omfattende at jeg aldri kan bli frisk eller smertefri uten operasjon. Så da stilnet visst vinden fra NAV. Deilig å endelig få bekreftet det jeg hele tiden har påpekt -nemlig at jeg ikke spiller syk eller overdriver på noe slags vis! Helt utrolig at man skal måtte lide seg gjennom så mye sarkasme og spydigheter fra trygdeansatte når man har en reell grunn til å ikke jobbe. Nevrologen sa at jeg ikke måtte finne på å være i aktivitet, siden det er fare for lammelser. Lurer virkelig på hvordan det er å ha en sykdom som er alvorlig, men ikke så lett å bevise som stort prolaps? Må være helt forferdelig å f.eks ha en tung psykisk lidelse og ikke bli tatt på alvor av NAV.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...