Gå til innhold

Vedr. salg av leilighet

Anbefalte innlegg

Gjest leilighetssalg

Kan jeg foreta salg av min leilighet uten å underrette banken om mine planer først? Jeg tenkte jeg kunne ordne salg osv, og når beløpet er betalt til min konto, kan jeg ordne det slik at jeg betaler ned min gjeld til banken... men så lurte jeg på om dette går,eller om en uansett må underrette banken? Skal banken ha provisjon av salget? Eller er det kun megler?

og dere som har erfaring med salg av boliger, hvordan får jeg salget billigst uten å selge selv? Er det kun notar som har salgsgaranti, der man slipper å betale markedsføring osv hvis man ikke klarer å få solgt innen en viss tid?

Hvilken eiendomsmegler er den beste synes dere?

Og hvis jeg skal selge, og kjøpe nytt, er det best å kjøpe nytt på forhånd - avtale med banken slik at jeg får gunstigere betingelser på det ene lånet så det ikke blir så dyrt å betale om jeg sitter med to lån - jeg får en takst fra megler først så banken vet sånn omtrent hva jeg får for salget - ja her må jeg altså kanskje avtale med banken - se over... hmm ja det er jo en del spørsmål, så om noen av dere har erfaring med kjøp og salg av bolig, så håper jeg på litt råd. Det er en stund til dette blir aktuelt, så jeg orker ikke å ringe rundt nå så tidlig, men håper å få litt råd her og der, f.eks. i et slikt forum.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/272138-vedr-salg-av-leilighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Banken skal selvfølgelig ikke ha noe provisjon av at du kjøper/selger leilighet!

Jeg flyttet i fjor sommer og da kjøpte jeg først og solgte etterpå. :o) Jeg satt da på en leilighet som både jeg og mekler visste var veldig lettsolgt og det var ikke noe problem. Mekler ordnet alt for meg, byttet til meklers bank samtidig, spilte ingen rolle for meg hvilken bank jeg brukte. Jeg fikk ta opp et "korttidslån" som ble innfridd noen uker senere da leiligheten min var solgt. Det er veldig, veldig kjekt å ha en mekler til å gjøre sånne ting, jeg kan jo ingenting om dette selv. :o) Tror de fleste meklere har salgsgaranti som du beskriver. Selv brukte jeg DnB, veldig fornøyd med dem, men de er muligens litt dyre?

Gjest bakvendtland

Banken skal selvfølgelig ikke ha noe provisjon av at du kjøper/selger leilighet!

Jeg flyttet i fjor sommer og da kjøpte jeg først og solgte etterpå. :o) Jeg satt da på en leilighet som både jeg og mekler visste var veldig lettsolgt og det var ikke noe problem. Mekler ordnet alt for meg, byttet til meklers bank samtidig, spilte ingen rolle for meg hvilken bank jeg brukte. Jeg fikk ta opp et "korttidslån" som ble innfridd noen uker senere da leiligheten min var solgt. Det er veldig, veldig kjekt å ha en mekler til å gjøre sånne ting, jeg kan jo ingenting om dette selv. :o) Tror de fleste meklere har salgsgaranti som du beskriver. Selv brukte jeg DnB, veldig fornøyd med dem, men de er muligens litt dyre?

Er det lurt å få ulike meglere til å ta en prisvurdering, og så komme med ulike tilbud?

La dem vite at d et er "konkurranse", så kanskje jeg får bedre tilbud?

Gjest Elextra

Er det lurt å få ulike meglere til å ta en prisvurdering, og så komme med ulike tilbud?

Du blander begrepene prisvurdering og provisjonens størrelse. Prisvurdering er vel den prisen megler antar leiligheten kan selges for, og liten grunn til å ha noen "konkurranse" her.

Når det gjelder valg av megler har jeg gjerne kontaktet et par ulike som jeg har fått anbefalt og bedt disse komme på befaring (enkeltvis) for prisvurdering og tilbud på tjenesten. Har latt dem vite at de er flere "om beinet", og har oppnådd ganske god/lav provisjon, dvs. en del lavere enn den selskapene vanligvis går ut med. Men dette har da gjeldt lett salgbare boliger.

Husk at du indirekte betaler for "salgsgarantien" som Notar med flere gir - jeg ville selv valgt annen type megler.

Vær klar over at om megler kommer med en prisantydning som helt klart er veldig lav så er det fordi megler får mer provisjon av det du får over prisantydning for leiligehten din! I alle fall var det sånn hos meg.

Gjest Vekten87

du kan selge selv. men vil anbefale deg og bruke megler. greit at man bet en del penger av salgssummen men du får lett høyere sum dersom det er erfarne folk som driver med det. vi hadde tenkt å selge selv men bestemte ossfor megler til slutt, angrer ikke! det er også lettere å få annonsert boligen\leil dersom det går gjennom meglere.. lykke til med salget

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...