Gå til innhold

lavt stoffskifte-thyroxin/virkning

Anbefalte innlegg

Kjære legen.

Jeg er 25 år, har hatt meget lavt stoffskifte siden jeg fikk barn for 7 år siden. Har gått på thyroxin natr. 0,15 mg, opptil 4 tbl/dg, i nesten 6 år, til og fra, uten at stoffskiftet har normalisert seg. Har gitt opp håpet om å få et normalt liv igjen, i en alder av 25 år. Legen min mistenker meg for å ikke ta medisinen min. Hvem i guds navn tror han at jeg forsøker å lure???? Han sier at "hvis jeg har tatt medisinen som jeg skulle, så er jeg i så tilfelle den eneste i hele verden den medisinen ikke virker på, og det har han vanskelig for å tro..." Hva gjør jeg? Har gitt opp håpet om å noensinne bli frisk.

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27231-lavt-stoffskifte-thyroxinvirkning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ingen lege,men jeg vet følgende; en ting er at kroppen ikke produserer tilstrekkelig thyroxin, noe helt annet er om kroppen er i stand til å ta opp den thyroxinen den blir tilført og kan nyttegjøre seg av denne. Dersom du ikke har gjort dette allerede anbefaler jeg deg å ta kontakt med dr. Oftebro i Oslo, han kan virkelig dette.

Han holder til ved Norges idrettshøgskole. Lykke til!

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til kristinek

Jeg kan dessverre ikke avgjøre hvorvidt du blir "frisk" igjen, men hvis du tar medisinen som avtalt og det ikke gir respons på stoffskifte er det trolig at noe er galt. Det høres ut som du tar en relativt stor daglig dose. Det er mulig at du bør oppsøke en spesialist på området for å få utredet dette nærmere.

Er ingen lege,men jeg vet følgende; en ting er at kroppen ikke produserer tilstrekkelig thyroxin, noe helt annet er om kroppen er i stand til å ta opp den thyroxinen den blir tilført og kan nyttegjøre seg av denne. Dersom du ikke har gjort dette allerede anbefaler jeg deg å ta kontakt med dr. Oftebro i Oslo, han kan virkelig dette.

Han holder til ved Norges idrettshøgskole. Lykke til!

Vil bare nevne at det slett ikke er alle som har fått hjelp av vedkommende. Jeg var ikke heldig med behandlingen hos ham, for meg var det dyre penger ut av vinduet. 500,- kroner kvarteret var mye for meg da og nå er vel honoraret høyere enn det. Dietten og medisindosen han ga meg gjorde at jeg var nær ved å utvikle diabetes i tillegg til stoffskiftet. Det var bare flaks at jeg fikk komme til en annen lege som satte meg på en helt annen medisindose og nå er jeg langt fra å utvikle diabetes. En endokrinolog jeg var i kontakt med senere mente at den behandlingen jeg hadde fått var hårreisende og alldeles ikke etter læreboka.

Annonse

Tusen takk for svar alle sammen!

Men... Å "ta kontakt" med en spesialist... Da må jeg jo henvises? Og det er det jo legen min som mistror meg som må gjøre? Og det vil han jo ikke....

Eller?

Blir gal av å ha det slik...

Det er i såfall en endokrinolog du skal til (Oftebro er ikke endokrinolog) og slike spesialister finnes ved de fleste store sykehusene her i landet. Bor du i eller i nærheten av Oslo er det mest sannsynlig Aker sykehus du bør søke til.

Om legen din ikke er særlig villig til å hjelpe bør du stå på kravene. Forlange å få en henvisning, slå i bordet om du må. Om du føler at du overhodet ikke kommer noen vei med legen kan du bytte lege, om du har mulighet til det.

Vi er dessverre mange som sliter med stoffskiftet og som ikke blir tatt på alvor av legene, det er egentlig stor skam.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...