tetecoeur Skrevet 14. mai 2001 Del Skrevet 14. mai 2001 Håper du unnskylder, men er så fri å prøve igjen, da jeg er veldig bekymret, og ville være veldig takknemlig om følgende spørsmål/problemstillinger kunne vurderes/besvares: Dette gjelder en venninne som jeg er meget bekymret for. Hun har hatt diabetes, sannsynligvis i ca 9 år, men diagnostisert først nylig. I tillegg har hun i lang tid gått på en dose av Lizium som ved målinger har ligget godt over det terapeutiske nivå. Hun sliter med høyt blodtrykk, høy senkning, anemi, hadde mye vann i kroppen ("drenert bort" v. vanndrivende medisiner) samt stygge sår på beina (borte nå).- men det mest triste er at hun har fått kronisk nyresvikt. Dette gjelder begge nyrene. Mitt spørsmål er så: 1. Kan utvikling av kronisk nyresvikt skyldes både overdosering av Lizium (står på terapeutisk riktig dose nå) og diabetes over lang tid? 2. Kan nyrenes tilstand stabiliseres om man får kontroll (stabil) over diabetessykdommen? - eller er det uansett stor fare for at hun før eller senere vil bli avhengig av dialyse og evt. nyretransplantasjon? 3. Hvor ligger kreatininverditerskelen m.h.t. uremi, og ved evt. spørsmål om tranplantasjon? 4. Kan et menneske sykdom donere nyre, hvis tranplantasjon skulle bli aktuelt og nyret forøvrig skulle vise seg å "passe".? 5. Settes det en øvre alder for mottaker og/eller donor, hvis helsetilstanden og betingelsene forøvrig er tilfredsstillende m.h.t. transplantasjon? Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27283-noen-spm-vedr-kronisk-nyresvikt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi Skrevet 16. mai 2001 Del Skrevet 16. mai 2001 1. Ja på begge deler 2. Ja nyrenes tilstand kan stabiliseres 3. det er ikke bare kreatininverdien som avgjør dette, men en god del andre blodverdier (calcium, fosfat, elektrolytter, albumin i blodet) og allmenntilstanden 4. og 5. vet jeg dessverre ikke svaret på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27283-noen-spm-vedr-kronisk-nyresvikt/#findComment-111771 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.