Teke Skrevet 15. mai 2001 Del Skrevet 15. mai 2001 Heisann, jeg er samboer med ei jente på 19 år som har veldig sterk røykallergi. Hun fikk den for litt over ett år siden, siden august ifjor og til idag har den blitt kraftig forverret, pågrunn av skolen hvor hun gikk hvor det var mye røyk og skolen ikke tok hensyn kan man si. Idag er hun så allergisk at om det kommer en person inn i ett rom, og han har vært ute og røykt, så får hun allergi av lukten fra klærne og ånden. Jeg vil at hun skal få det så bra som mulig, såvidt jeg vet finnes det ingen medisin mot dette. er det noen som sliter med det samme, som vet om gode råd, finnes det noe å gjøre med dette? selvfølgelig så er den beste medisin og holde seg unna, men røyk er noe som finnes overalt i norge, enten på gata eller på resturant osv, ganske håpløst. Jeg setter stor pris på gode råd og tips! mail meg gjerne på: [email protected] 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27307-kraftig-r%C3%B8ykallergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 15. mai 2001 Del Skrevet 15. mai 2001 Kjære teke Reaksjon på røyk er et kjempeproblem som vi i helsevesenet må ta veldig alvorlig. Dessverre er det alt for mange røykere i Norge og særlig mange unge jenter røyker og det er jo de som er på utesteder osv. og forpester luften for andre. Heldigvis har vi en streng røykelov og den må vi alle sørge for at blir etterlevet. Dere som reagerer på røyk må alltid be om røykfritt bord på kafeer og restauranter og si fra hvis det røykes i ikke ikke-røyk sonen. Det er viktig at brudd på røykeloven påpekes - det er ingen grunn til å se gjennom fingrene med utidig røykin. Arbeidsgivere er forpliktet til å påse at ikke arbeidstagerne blir utsatt for røyk på jobben - klag til arbeidstilsynet hvis så ikke skjer. Det nytter å klage! Som du sier selv - det er ingen medisiner som hjelper - bare å holde seg borte fra røyk. Om ikke så lenge vil det bli forbudt med røyking i hele det offentlige rom - så hold ut! Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27307-kraftig-r%C3%B8ykallergi/#findComment-111426 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykke til! Skrevet 15. mai 2001 Del Skrevet 15. mai 2001 Hei, så fint at du tenker på samboeren din. Jeg har samme problemet selv og det er virkelig plagsomt. Jeg får sterk reaksjon i øyne og pust. Jeg har pollenallergi også. Bruker Livostin øydråper og de har jeg faktisk brukt litt av og til når jeg har reagert på røyk også. Det kjøler og hjelper på kløen. Det fås kjøpt på apotek. Vanlig øyeskyllevann kan også hjelpe hvis det er i øynene hun plages. Jeg hovner også opp i halsen, hoster, får litt pusteproblemer etc. Har aldri fått behandlig for dette, men en venn av meg får alvorlige pusteproblemer av røyk og får astma medisin. Det kommer jo ann på hvor plaget hun er? Det første jeg gjør når jeg har vært utsatt for røyk er å ta en dusj med en gang jeg har anledning. Det hjelper å få spylt bort røyken som spesielt setter seg i håret mitt. Pøser på med vann i fjeset. Klærne går rett i vaskemaskinen. Yttertøy henger jeg utenfor til lufting. Mange tror vi er røykefanatikere vi som skyr røyken, men de skulle bare vist hvor plagsom den er for oss! Gjett om jeg er glad for røykeloven! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27307-kraftig-r%C3%B8ykallergi/#findComment-111437 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teke Skrevet 16. mai 2001 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2001 Hei, så fint at du tenker på samboeren din. Jeg har samme problemet selv og det er virkelig plagsomt. Jeg får sterk reaksjon i øyne og pust. Jeg har pollenallergi også. Bruker Livostin øydråper og de har jeg faktisk brukt litt av og til når jeg har reagert på røyk også. Det kjøler og hjelper på kløen. Det fås kjøpt på apotek. Vanlig øyeskyllevann kan også hjelpe hvis det er i øynene hun plages. Jeg hovner også opp i halsen, hoster, får litt pusteproblemer etc. Har aldri fått behandlig for dette, men en venn av meg får alvorlige pusteproblemer av røyk og får astma medisin. Det kommer jo ann på hvor plaget hun er? Det første jeg gjør når jeg har vært utsatt for røyk er å ta en dusj med en gang jeg har anledning. Det hjelper å få spylt bort røyken som spesielt setter seg i håret mitt. Pøser på med vann i fjeset. Klærne går rett i vaskemaskinen. Yttertøy henger jeg utenfor til lufting. Mange tror vi er røykefanatikere vi som skyr røyken, men de skulle bare vist hvor plagsom den er for oss! Gjett om jeg er glad for røykeloven! Heisann, takk for svaret. Jeg har klart inntrykk av at det er mange som sliter med plager i forbindelse med røyk. Selv synes jeg det er plagsomt, og det er flere av oss. Det er jo ikke noe behagelig å puste i dette svineriet. Jeg tror nok at samboeren min er mye mer plaget av deg, om hun går på gata, og det går en person forran henne kanskje på andre sida av gata, er det nok til at hun får allergi. Jeg er enig med deg at det er bra røykeloven finnes, problemet er bare at den følges dårlig opp. Jeg har aldri opplevd ett utested som følger røykeloven, det er flertallet av resturanter som ikke gjør d, mange hoteller tillater røyking i vestibyle osv. NOrge ligger langt etter på dette området, faktisk ligger norge på samme nivå som mange u-land når det gjelder røyking. De som røyker er jo også så utrolig egoistisk, bare noen hinter litt om at man ikke liker å være i røyk, så blir man hatet av de som røyker, og sett på som en fiende. Det er ihvertfall noe jeg og spesielt samboeren min har blitt utsatt for. Det hadde vært fint om alle som ble plaget av røyk hadde klart å si ifra, både i det offentlige og private liv, da tror jeg nok at ting kunne skjedd mye fortere. Politikerne har heller ikke tæl til å ordne særlig opp i dette, jeg har vært i kontakt med politi, kommunelege osv om oppfølging av røykeloven, men ingen har hverken tid eller midler til å følge dette noe særlig opp. Loven er også lagt opp slik at det er så godt som umulig å få den til og fungere. Om ett utested hadde blitt så "uheldig" og fått beskjed om at de må følge loven, kan de bare søke om konsesjon om fritak og så er det i orden.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27307-kraftig-r%C3%B8ykallergi/#findComment-111580 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 17. mai 2001 Del Skrevet 17. mai 2001 Heisann, takk for svaret. Jeg har klart inntrykk av at det er mange som sliter med plager i forbindelse med røyk. Selv synes jeg det er plagsomt, og det er flere av oss. Det er jo ikke noe behagelig å puste i dette svineriet. Jeg tror nok at samboeren min er mye mer plaget av deg, om hun går på gata, og det går en person forran henne kanskje på andre sida av gata, er det nok til at hun får allergi. Jeg er enig med deg at det er bra røykeloven finnes, problemet er bare at den følges dårlig opp. Jeg har aldri opplevd ett utested som følger røykeloven, det er flertallet av resturanter som ikke gjør d, mange hoteller tillater røyking i vestibyle osv. NOrge ligger langt etter på dette området, faktisk ligger norge på samme nivå som mange u-land når det gjelder røyking. De som røyker er jo også så utrolig egoistisk, bare noen hinter litt om at man ikke liker å være i røyk, så blir man hatet av de som røyker, og sett på som en fiende. Det er ihvertfall noe jeg og spesielt samboeren min har blitt utsatt for. Det hadde vært fint om alle som ble plaget av røyk hadde klart å si ifra, både i det offentlige og private liv, da tror jeg nok at ting kunne skjedd mye fortere. Politikerne har heller ikke tæl til å ordne særlig opp i dette, jeg har vært i kontakt med politi, kommunelege osv om oppfølging av røykeloven, men ingen har hverken tid eller midler til å følge dette noe særlig opp. Loven er også lagt opp slik at det er så godt som umulig å få den til og fungere. Om ett utested hadde blitt så "uheldig" og fått beskjed om at de må følge loven, kan de bare søke om konsesjon om fritak og så er det i orden.... Kjære Teke jeg kan ikke annet enn å si meg enig med deg - jeg håper du ikke gir opp, men står på. Det virker kanskje som om det ikke nytter, men jo flere som anmelder brudd på røykeloven jo mer alvorlig må myndighetene ta det. For meg som arbeider med barn med allergier er dette et spesielt viktig område, og jeg unngår aldri å ta det opp i foredrag osv. Så det er godt å vite at andre også er opptatt av problemet og roper det ut!! Ha en hyggelig 17 mai uten røyk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27307-kraftig-r%C3%B8ykallergi/#findComment-111861 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.