Gjest prust Skrevet 17. april 2007 Skrevet 17. april 2007 Vi fikk et stort stykke med røyket laks av svigermor i påsken. Det har ligget i kjøleskapet, og vi har bare spist litt av det. Nå er vi enige om å bruke hele stykket i en middag, hvis vi kan bruke det til det- Kan jeg lage en eller annen fiskeform av det, i steikeovnen, slik en gjør med fersk laks? Eller gjerne noe som tar litt kortere tid.... Røyket laks holder seg greit i kjøleskapet i flere uker, ikke sant....? 0 Siter
Bunny Skrevet 17. april 2007 Skrevet 17. april 2007 Stek biter / terninger av laksen sammen med biter av løk, og ha det over pasta! Det blir ganske salt, men godt hvis du ikke tar for mye. (Hvis du kombinerer det med en saus bør denne ikke være salt.) Eller lag en pai (oppskirft finner du på nettet) med løk og laks. Forstek en paideig, ha løk og laks oppå, og egg&fløte eller egg&rømme over. Litt ost på toppen. Eller tynn italiensk pizza med creme fraiche (i stedetfor tomatsausen), og laks. Putt gjerne på noe grønt og litt mandler før du steker den. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 17. april 2007 Skrevet 17. april 2007 Stek biter / terninger av laksen sammen med biter av løk, og ha det over pasta! Det blir ganske salt, men godt hvis du ikke tar for mye. (Hvis du kombinerer det med en saus bør denne ikke være salt.) Eller lag en pai (oppskirft finner du på nettet) med løk og laks. Forstek en paideig, ha løk og laks oppå, og egg&fløte eller egg&rømme over. Litt ost på toppen. Eller tynn italiensk pizza med creme fraiche (i stedetfor tomatsausen), og laks. Putt gjerne på noe grønt og litt mandler før du steker den. Pai ja! Det var lurt!!!!! Det skal jeg kammen lage. Lenge siden vi har hatt det :-) Takk for tips! Du tror ikke den er dårlig etter to uker i kjøleskap? Den er røyket privat av en kjenning av svigermor..... 0 Siter
hare1365380455 Skrevet 17. april 2007 Skrevet 17. april 2007 Pasta (kanskje med fløtesaus?) eller pai. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 17. april 2007 Skrevet 17. april 2007 Pasta (kanskje med fløtesaus?) eller pai. Ja, tror jeg satser på pai. Må bare finne en grei oppskrift. Lenge siden jeg har laget det nå.... 0 Siter
Gjest prust Skrevet 17. april 2007 Skrevet 17. april 2007 Pasta (kanskje med fløtesaus?) eller pai. Fant en oppskrift som jeg vil prøve: http://www.matsiden.no/kokebok_oppskrift.asp?id=688 Må kanskje være litt forsiktig med dillen, tror kanskje ikke ungene er så glade i den.... 0 Siter
hare1365380455 Skrevet 17. april 2007 Skrevet 17. april 2007 Fant en oppskrift som jeg vil prøve: http://www.matsiden.no/kokebok_oppskrift.asp?id=688 Må kanskje være litt forsiktig med dillen, tror kanskje ikke ungene er så glade i den.... Mmm, den så god ut! 0 Siter
MsSophie Skrevet 17. april 2007 Skrevet 17. april 2007 Fant en oppskrift som jeg vil prøve: http://www.matsiden.no/kokebok_oppskrift.asp?id=688 Må kanskje være litt forsiktig med dillen, tror kanskje ikke ungene er så glade i den.... Hvis ungene dine spiser røykelaks, så spiser de sikkert dill også...:-) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 17. april 2007 Skrevet 17. april 2007 Vakuumpakket røkelaks holder seg lenge, den er vel dessuten oftest vakuumpakket? Jeg pleier av og til å lage en pastarett bestående av røkelaks, fløte, litt finhakket løk og hvitløk og dill. Skjær laksen i tynne skiver (om den ikke allerede er skivet). Lag sausen, dvs. stek løk og hvitløk i litt olje og ha oppi dill, fløte og pepper. Ha til i laksen i biter, som ikke skal koke lenge med, da går den i oppløsning. Til slutt skal det faktisk helst i en slant vermuth, men det er ikke helt nødvendig (men setter en fin spiss!). Sausen helles over nykokt tagliatelle, helst fersk. Kjempegodt :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.