Gjest redd hiv Skrevet 15. mai 2001 Del Skrevet 15. mai 2001 For akkurat 10 dager siden idag skjedde det en episode på jobben som gjorde meg redd. En kunde skar seg i fingeren og blødde kraftig.... Hun tørket det meste vekk, men et par dråper kom på gulvet, og noe på en bukse. Det på buksen er nå tørket inn, og jeg vet jeg ikke kan få det av det. Men hva med det på gulvet? Tingen er den at vi vasket det opp med en gang (med hansker), men hiv lever jo lenger i fuktig miljø. Bøtten,kluten og hanskene vi brukte er de samme som vi bruker hver eneste dag til å rengjøre butikken hver morgen. Hvis ikke bøtten og kluten tørker helt hver natt, kan det være noe hiv igjen i kluten eller bøtten, og da også vannet vi vasker med selv om vannet blir byttet ut ? Det er som sagt 10 dager siden nå...Kan det overleve så lenge i dette tilfelle tror du ? Til slutt. Kan hivvirus på noen måte "vekkes" opp igjen etter det er dødt? F.eks. at blodet tørker og hivviruset dør, men så blir det tilført vann eller fuktighet, kan det da være smittefarlig igjen ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27348-hiv-atter-og-atter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob Skrevet 16. mai 2001 Del Skrevet 16. mai 2001 Når virus er død så er det død og ikke kan vekkes til liv igjen. Sannsynligheten for at din kunde var HIV positiv er svært liten. Vi regner med å ha relativt bra oversikt over HIV situasjonen i Norge, og antar at det er ikke mer enn noen få hundre HIV positive (fortrinnsvis tilhørende belastede mioljøer) som finnes i hele landet. Og den hendelsen du beskriver gir ikke store overøringssjanser. Ta det med ro. Det finnes nesten ikke HIV positive personer i Norge som ikke kan føre sine infeksjoner tilbake til ganske veldefinerte hendelser, i første rekke direkte stikk og sex . Din beskrivelse hører ikke til slike hendelser Hilsen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27348-hiv-atter-og-atter/#findComment-111674 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 16. mai 2001 Del Skrevet 16. mai 2001 Når virus er død så er det død og ikke kan vekkes til liv igjen. Sannsynligheten for at din kunde var HIV positiv er svært liten. Vi regner med å ha relativt bra oversikt over HIV situasjonen i Norge, og antar at det er ikke mer enn noen få hundre HIV positive (fortrinnsvis tilhørende belastede mioljøer) som finnes i hele landet. Og den hendelsen du beskriver gir ikke store overøringssjanser. Ta det med ro. Det finnes nesten ikke HIV positive personer i Norge som ikke kan føre sine infeksjoner tilbake til ganske veldefinerte hendelser, i første rekke direkte stikk og sex . Din beskrivelse hører ikke til slike hendelser Hilsen. Jeg leste er sted at det var rundt 1700 hiv-positive her til lands, så bare noen få hundre er vel feil? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27348-hiv-atter-og-atter/#findComment-111675 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.