Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Dotter mi på 6 år har fått vorter på overarmane (undersida) og på overkroppen (spesiellt på eine sida opp mot armhola) Dei sprer seg og er blitt mange i talet. Eit par av dei er blitt raude og "betente". Venninna hennar har hatt same vortene ei lang stund, og har no smitta jenta mi, ( Dei skiftar på toppar osv.)

Er dette vanlege vorter, og kva kan eg gjera for å bli kvitt dei? Dei er ikkje fine å sjå til, og dei klør til tider.

Helsing

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27361-vorter-p%C3%A5-overkroppen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

sønnen min hadde det samme for litt siden. Vi var hos legen og viste dem fram, og legen hadde et fint navn på dem (noe som ligner på blomster, slik ekle ting ofte gjør på latin). Legen sa: dette er ikke farlig, de forsvinner av seg selv vanligvis. Hvis de blir for irriterte/irriterende, kan legen ta dem bort (brenne? skrape? husker ikke).

Hun sa også at "vortene" kommer på barn med litt sart hud.

Altså: helt ufarlig, og det går over.

Lykke til

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Dette kan høyrast ut som molluscum contagiosum, ein smittsam hudsjukdom med små vortelikande danningar 2-10 mm i diameter. Sjukdomen går ofte over av seg sjølv i løpet av nokre månader. Den kan behandlast med frysing av kvar einskild vorte eller skraping. Ei sikker diagnose kan eg likevel ikkje stille berre på bakgrunn av di beskriving.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...