Gå til innhold

rytmeforstyrrelse

Anbefalte innlegg

rosi1365379983

Kjære Søyland

Jeg har vært til utredning og fått konstantert en hjerterytmeforstyrrelse: AV-nodal re-entry tacycardi, som kan resultere i en puls på 270 (må alltid på sykehus når jeg får anfall, men selv de kan av og til ha problemer med å få det under kontroll). Jeg skal til Ullevåll på arytmisenteret i løpet av sommeren for å få ordnet opp i dette (forhåpentligvis). Jeg er selvsagt veldig spent på hva dette innebærer, og hvordan inngrepet utføres.

1: Jeg har hørt at hjertet blir varmet opp til 60 grader Celsius når "ekstraledningen" i AV-knuten skal svies av. Stemmer dette?

2: Er det stor sannsynlighet for at inngrepet vil bli vellykket?

3: Hva skjer hvis legene er uheldige å "svi" av hele AV-knuten? Skjer dette fra tid til annen?

(For orden skyld: Jeg er en kvinne på 30 år som fikk første anfall tidlig i tenårene en gang)

Med vennlig hilsen ei som gruer seg til inngrepet, men samtidig ser det som en nødvendighet å få det gjort.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27362-rytmeforstyrrelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Rosi.

En ablasjon av en ekstra ledningsbane i AV-knute-nivå er som regel beheftet med få komplikasjoner.

Hele prosedyren starter med å identifisere den ekstra banen, og deretter finne beliggenheten i forhold til de øvrige (normale) ledningsstrukturene. Dette gjøres ved hjelp av flere katetre (føres fra arm og lyske, og du kjenner ikke noe av det hele), samt et meget avansert datasystem, som er i stand til å klartlegge ledningsbanene.

Etter identifikasjon og lokalisering av den ekstra banen blir det via et spesialkateter gjort ablasjon : man "svir" av ekstrabanen ved hjelp av såkalt radiofrekvensenergi. Lokalt vil det oppstå rel. høy temperatur (men vi snakker her om et område mindre enn 3-5 kvadratmillimeter), mens resten av hjertet ditt selvsagt beholder sin normaltemperatur.

Hvis lokaliseringen av ekstrabanen er noenlunde heldig, er sannsynligheten for suksess ganske stor. Flertallet av pasienter med denne rytmeforstyrrelsen oppnår anfallsfrihet etter ablasjon.

En av de mulige komplikasjoner er at AV-knuten blir skadet i et slikt omfang at den ikke lenger kan lede impuls, og det oppstår det vi kaller et AV-blokk. I slike (sjeldne) tilfeller vil pasienten bli avhengig av en pacemaker. Denne situasjonen vil bli diskutert med deg på Arytmisenteret før prosedyren starter. Det er en sjelden komplikasjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27362-rytmeforstyrrelse/#findComment-112676
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...