Gå til innhold

Multippel personlighet? Hjelp!

Anbefalte innlegg

Terapeuten min har kommet frem til at jeg har flere dissosiative symptomer, men mener at jeg ikke har en spaltet personlighet. Jeg er imidlertid ikke enig - fordi jeg vet at jeg deler kroppen min med en rekke andre. Jeg kan høre deres tanker, drømme deres drømmer, føle deres vilje. Av og til tar enkelte av dem over, og snakker gjennom meg, eller i hodet mitt. Av og til mister jeg mange timer, eller dager. Det hender ofte at jeg plutselig oppdager at jeg har skadet meg - kuttet meg opp på noe, eller har store blåmerker og er hoven. Men jeg husker ikke hvordan, og husker og kjenner ingen smerte.

Samboeren min sier at jeg tidvis oppfører meg rart, men heller ikke han tror jeg har en splittet personlighet.

Problemet er at det er likegyldig hva de tror! Psykiateren min snakker bare om "stemmer i hodet", og overser at det dreier seg om hele personer. Vi er mange, det er trangt, og nå vil noen av dem ut! Jeg er vettskremt! Jeg vil heller dø enn å fortsette å ha det slik som dette - å aldri vite hva jeg gjør, hva jeg har gjort eller når jeg mister kontrollen neste gang. Jeg har desperat forsøkt å finne noen gode kilder til dette på Kvasir, uten å lykkes. Kan noen hjelpe meg? Hvorfor finnes det så lite informasjon om dette? Hvorfor avfeies det bare som psykose?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27391-multippel-personlighet-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er helt umulig her på nett å vite om du har en multippel personlighet eller en psykose.

Så vidt jeg vet vil svaret ha betydning for valg av medikamentell terapi, ellers ikke.

Jeg kan forøvrig si at jeg gjennom 18 år som psykiater aldri har sett en person med multippel personlighet, men ukentlig en ny pasient med psykose.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...