Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I de siste to årene har jeg hatt et merkelig problem som kommer og går: Jeg kan ikke ligge på ryggen uten at jeg får en svært ubehagelig følelse i halsen. Det føles omtrent som når man presser noe mot strupen. Følelsen gir seg som oftest ikke før en eller flere dager, gjerne en uke, og jeg føler behov for å rape, eller gjespe. Nevnte dette for legen min, men han hadde ikke svar. Kan det være stress som forårsaker dette, eller betennelse i spiserør?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27428-halsstrupe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mandlene mine ser svært merkelige ut. Den ene ser ut som to, den andre har tre små hull i seg som følger av puss? Jeg har ofte halsbetennelse og til stadighet vond smak i munnen.Regner med at jeg har dårlig ånde også. Det dannes ofte hvite puss-klumper i disse hullene, som jeg da pirker bort med tannpirker el.l. Disse lukter vondt. Det er ikke smertefullt å røre ved mandlene, skjønt den ene har blødd noen ganger. Har nettopp fått henvisning til en spes., og lurer på hva han kan gjøre. Må jeg ha en tonsellektomi, er dette smertefullt, er det lang ventetid? Hva er alternativet? Jeg er 22 år og har hatt dette i et år nå...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27428-halsstrupe/#findComment-111822
Del på andre sider

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Mandlene mine ser svært merkelige ut. Den ene ser ut som to, den andre har tre små hull i seg som følger av puss? Jeg har ofte halsbetennelse og til stadighet vond smak i munnen.Regner med at jeg har dårlig ånde også. Det dannes ofte hvite puss-klumper i disse hullene, som jeg da pirker bort med tannpirker el.l. Disse lukter vondt. Det er ikke smertefullt å røre ved mandlene, skjønt den ene har blødd noen ganger. Har nettopp fått henvisning til en spes., og lurer på hva han kan gjøre. Må jeg ha en tonsellektomi, er dette smertefullt, er det lang ventetid? Hva er alternativet? Jeg er 22 år og har hatt dette i et år nå...

Slik "hull" i mandlene er svært vanlig og ikke sykelig. Det samler seg lett avstøtte celler og smuss i disse hullene, og det blir de illeluktende proppene som du kan fjerne selv. Grunnene for å fjerne mandlene er vanligvis svært hyppige infeksjoner og at mandlene blir så store at de stenger for passasjen. Om spesialisten vil fjerne mandlene hos deg vet jeg ikke. Fjerning av mandlene gjøres i en lett narkose. Dersom man har kort vei til sykduset i tilfelle det skulle komme blødninger, så trenger man ikke alltid innlegges. Det blir et åpent sår bak i svelget som gjø vondt noen dager.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27428-halsstrupe/#findComment-111942
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...