Gå til innhold

Hiv-smitte etter mange år?

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Jeg har vært sammen med den samme mannen i 8-9 år, er det sansynlig at jeg kan ha hiv-smitte i meg fra tidligere forhold uten at jeg har symtomer på det? (Sist jeg hadde sex med en annen er ca.9-10 år siden.)I så fall, hvor stor er tjangsen for at jeg da kan smitte min mann? Han tester seg hver tredje mnd. for hiv (er blodgiver)

Jeg har aldri testet meg, men for å få fred for alle bekymringene skal jeg gjøre det. Men hvor stor tjangs er det for å bli smittet gjennom vanlig samleie?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27481-hiv-smitte-etter-mange-%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Kjære Anonymous,

Hvor sttor sjansen er for at du er smittet er avhengig av ditt tidligere liv. Du har ikke hatt sex med noen andre i 8-9 år enn den mannen du lever sammen med nå, som er regelmessig testet og er negativ. Siden du er så stabil nå antar jeg at du var heller ikke tidligere veldig aktiv med mange varierte partnere. I så tilfelle er sjansen for å bli smittet i Norge er (og var for 10-15 år siden) meget liten. Det er svært får bærere vi har her i landet vi ikke vet om.

Jeg synes at hvis dette plager deg bør du ta en blodprøve og få det undersøkt. Sjansene er minimale. Jeg vil også anta at om du hadde vært HIV positiv ville du sannsynligvis infisert din nåværende partner i løpet av de årene dere har vært sammen.

Vennlig hilsen

Gjest (Anonymous)

Kjære Anonymous,

Hvor sttor sjansen er for at du er smittet er avhengig av ditt tidligere liv. Du har ikke hatt sex med noen andre i 8-9 år enn den mannen du lever sammen med nå, som er regelmessig testet og er negativ. Siden du er så stabil nå antar jeg at du var heller ikke tidligere veldig aktiv med mange varierte partnere. I så tilfelle er sjansen for å bli smittet i Norge er (og var for 10-15 år siden) meget liten. Det er svært får bærere vi har her i landet vi ikke vet om.

Jeg synes at hvis dette plager deg bør du ta en blodprøve og få det undersøkt. Sjansene er minimale. Jeg vil også anta at om du hadde vært HIV positiv ville du sannsynligvis infisert din nåværende partner i løpet av de årene dere har vært sammen.

Vennlig hilsen

Tusen takk for rask tilbakemelding. Nå er jeg ganske beroliget. Takk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...