Gå til innhold

Rygging/lukeparkering - hjelp!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kjør opp på siden av den bilen du skal parkere bak, ca. en halvmeter i fra.

Når bakre delen av sidevinduet på bakdøren på bilen din står jevnt med bakstussen på bil en ved siden av, så stopper du.

Så svinger du helv over og rygger.

I det speilet på bilen din er ved bakstussen på bilen du stoppet ved siden av, så svinger du andre veien og vips så står du der du skal stå:-)

Skjønte du dette, eller ble det knotete forklart?

Gjest bakvendtland

Når bakre delen av sidevinduet på bakdøren på bilen din står jevnt med bakstussen på bil en ved siden av, så stopper du.

I det speilet på bilen din er ved bakstussen på bilen du stoppet ved siden av, så svinger du andre veien og vips så står du der du skal stå:-)

Takk for svar :-)

Jeg får prøve dette neste gang og se om det funker.

Gjest oppkjøring

Er det forskjell på hvordan man sikter seg inn når man skal rygge bakover mot en lukeparkering - og når man skal kjøre frem og så rygge seg inn i en luke sidelengs - om du skjønner, f.eks. om man parkerer ved et fortau?

Er det forskjell på hvordan man sikter seg inn når man skal rygge bakover mot en lukeparkering - og når man skal kjøre frem og så rygge seg inn i en luke sidelengs - om du skjønner, f.eks. om man parkerer ved et fortau?

Jeg kaller bare det å parkere "sidelengs", altså langsetter et fortau mellom to biler, for lukeparkering.

Å rygge inn på plassen mellom to biler som står parallelt, f.eks. på en parkeringsplass hvor bilene står med bakdelen eller snuten utover, blir noe annet enn det mrxx beskriver.

Annonse

Takk for svar :-)

Jeg får prøve dette neste gang og se om det funker.

Med litt trening så funker dette, du kan kjøre litt nærmere enn 50 cm fra bilen ved siden av også, men tren litt, det skal ikke så mye til før du klarer det.

Du kan trene på gårdsplassen hjemme, hvis du har anledning, ved å sette opp ett eller annet med passe avstand du kan bruke som "biler".

Gjest bakvendtland

Jeg kaller bare det å parkere "sidelengs", altså langsetter et fortau mellom to biler, for lukeparkering.

Å rygge inn på plassen mellom to biler som står parallelt, f.eks. på en parkeringsplass hvor bilene står med bakdelen eller snuten utover, blir noe annet enn det mrxx beskriver.

Hvordan sikter man seg da inn, når man skal rygge bakover i en luke?

*hahahaha* *Tørker lattertårer* Det der kommer jeg aldri til å tørre å prøve på engang...

Mine to frekke småttiser erter meg hver eneste dag for at jeg ikke parkerer like beint som de andre på parkeringsplassen. Jeg er fornøyd så lenge hele bilen står mellom de hvite linjene jeg... ;o)

Gjest prust

Du ser i sidespeilene, at du har grei avtand til bilene på hver side. Hvis det er en kant bak/evt en bil som står bak i neste rad, synes jeg det er litt vanskelig å beregne hvos langt bak jeg kan kjøre. Jeg må av og til ut av bilen for å sjekke hvor langt det er igjen.

Gjest prust

Jeg skjønte hva du mente - og det var vel akkurat sånn vi lærte det på kjøreskolen. Jeg er blitt litt sløv med årene, og unngår helst lukeparkering - men jeg var knallflink til det årene etter jeg tok lappen!

Gjest bakvendtland

Du ser i sidespeilene, at du har grei avtand til bilene på hver side. Hvis det er en kant bak/evt en bil som står bak i neste rad, synes jeg det er litt vanskelig å beregne hvos langt bak jeg kan kjøre. Jeg må av og til ut av bilen for å sjekke hvor langt det er igjen.

Det er vel da det er greit å ha ryggealarm.

En jeg kjenner har en tilhengerkrok, om han rygger bakover mot en vegg - så bruker han kroken til å vite om han er for langt bake....

jubalong70

Lukeparkering er å parkere sidelengs - mellom bakparten på bilen foran og fremparten på bilen bak.

Annonse

*hahahaha* *Tørker lattertårer* Det der kommer jeg aldri til å tørre å prøve på engang...

Mine to frekke småttiser erter meg hver eneste dag for at jeg ikke parkerer like beint som de andre på parkeringsplassen. Jeg er fornøyd så lenge hele bilen står mellom de hvite linjene jeg... ;o)

Hmm, spørs om du burde ha tatt deg noen kjøretimer gitt:-)

Lurer på hvordan du reagerer hvis du kommer opp i en farlig situasjon.

Jeg skjønte hva du mente - og det var vel akkurat sånn vi lærte det på kjøreskolen. Jeg er blitt litt sløv med årene, og unngår helst lukeparkering - men jeg var knallflink til det årene etter jeg tok lappen!

Da er det bare å trene litt da:-) Prøv på gårdsplassen, hvis du har mulighet og sett opp noe som kan brukes som "biler" og som du kan parkere i mellom.

Da må du bruke speilene på hver side (husk at speil på en bil skal IKKE stilles inn så du ser deg selv:-)...) I tillegg skal du se ut i gjennom bakruta også, så du har kontroll på det som er rett bak bilen.

Hvor langt du skal rygge må du finne ut selv, men se litt hvordan du står i forhold til de andre bilene. Gå ut og se hvis du er usikker. Det er også en treningssak å vite hvor langt du kan rygge inn mot f.eks en vegg.

Sant det, men du høres ikke ut som om du er helt trygg på kjøringen din. Men øvelse gjør mester:-)

Du var vel ikke helt utlært og 100% trygg du heller den dagen du sto der med lappen i hånda. :o) Husk at jeg er som "nyoppkjørt" å regne, men jeg kjører hver dag og synes det går veldig bra jeg!

Gjest prust

Det er vel da det er greit å ha ryggealarm.

En jeg kjenner har en tilhengerkrok, om han rygger bakover mot en vegg - så bruker han kroken til å vite om han er for langt bake....

Litt kjedelig å bruke tilhengerkroken hvis det står en annen bil bak, og ikke en vegg... Uansett - ikke lurt å kjøre så langt bak at den tar i, da vil den jo bli oppskrapt etterhvert!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...