Gå til innhold

Sjoldete brunfarge

Anbefalte innlegg

Gjest aserina

Heisann Doktor!!!!Leste nettopp et gammelt spm om flekkete etter sydentur. D ble da konkludert i at det måtte være pityriasis versicolor. Lurer litt på om d er d jeg har. Når jeg nå begynner å få litt sommerbrunfarge...for øyeblikket også litt solariumsfarge....får jeg sjoldete brunfarge under brystene, og bak på ryggen. På ryggen ser d nesten ut som et stort område som på en måte er "slitt" litt mer enn resten av ryggen. Litt lysere brunfarge midt på...så blir d litt sjoldete utover på siden, og går over i litt mørkere brunfarge. D er ikke snakk om helt hvite flekker, men på en måte mindre pigment (for lysere brunfarge). Kan dette behandles selv, med å smøre på noe? Og d snarest nå før sommeren eller? Takk for glimrende mulighet til å få svar på spm her på doktoronline!!! =)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27514-sjoldete-brunfarge/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Hei Aserina !

Ut i fra beskrivelsen er jeg enig med deg i at pityriasis versicolor er en nærliggende diagnose.

Pityriasis versicolor behandles gjerne med Fungoral sjampo. Doseringen er en påføring daglig i tre uker. Sjampoen vasker man av etter noen minutter. Ved hyppige tilbakefall er to slike påføringer hver uke et effektivt forebyggende tiltak. Hvis man likevel får tilbakefall, kan en Fungoral tablett to – tre dager hver måned være en god løsning.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27514-sjoldete-brunfarge/#findComment-114753
Del på andre sider

Gjest aserina

Hei Aserina !

Ut i fra beskrivelsen er jeg enig med deg i at pityriasis versicolor er en nærliggende diagnose.

Pityriasis versicolor behandles gjerne med Fungoral sjampo. Doseringen er en påføring daglig i tre uker. Sjampoen vasker man av etter noen minutter. Ved hyppige tilbakefall er to slike påføringer hver uke et effektivt forebyggende tiltak. Hvis man likevel får tilbakefall, kan en Fungoral tablett to – tre dager hver måned være en god løsning.

Vennlig hilsen

Tusen takk for svar! Men må jo vite om denne shampoen er verdt å prøve uansett...ingen bivirkninger, og kan kjøpes på apoteket uten recept? Må jeg vente til sommersesongen er over, eller kan jeg bare bruke d med en gang!?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27514-sjoldete-brunfarge/#findComment-114776
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...