Gjest prust Skrevet 6. mai 2007 Skrevet 6. mai 2007 Vi har en aldri så liten språkdiskusjon i heimen i kveld. Hva heter den delen av foten som er på oversiden, mot leggen? I ei bok jeg leste for guttungen stod det rista, han sa også at det het "å sparke ballen med rista", mannen min og svigermor sier rista - men jeg har da alltid i hele mitt 36 årige liv sagt VRISTA! Den v'en skal være der, ikke sant???? Jeg kan da ikke ha levd i villfarelse så lenge? Har hørt tidligere at noen har sagt rista, men da har jeg tatt det for gitt at de har sagt feil. Har ikke sett det stå skrevet før i kveld, i den boka..... Hvem har rett? *frykter svaret" 0 Siter
Åsemor Skrevet 6. mai 2007 Skrevet 6. mai 2007 http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=vrist&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=rist&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&s=n&alfabet=n&renset=j Du har rett. 0 Siter
Gjest psykojenta Skrevet 6. mai 2007 Skrevet 6. mai 2007 jeg sier vrista...og hvis du googler er det mange med oss 0 Siter
Gjest prust Skrevet 6. mai 2007 Skrevet 6. mai 2007 http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=vrist&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=rist&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&s=n&alfabet=n&renset=j Du har rett. WOW!!!!! Fikk helt hjerteklapp jeg, her jeg sitter!!!!! Hadde mistet alt håp når så mange + boka motsa meg! Gjett hvem som skal triumfere med det????!!!! 0 Siter
Gjest prust Skrevet 6. mai 2007 Skrevet 6. mai 2007 jeg sier vrista...og hvis du googler er det mange med oss Fantastisk! Jeg pleier å si ordene korrekt, unntatt noen ord/bøyninger som jeg vet blir sagt ukkorekt i min dialekt. 0 Siter
kaffepiken Skrevet 6. mai 2007 Skrevet 6. mai 2007 Vrista sier jeg. En rist er noe man man avkjøler boller, kaker og brød på. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 6. mai 2007 Skrevet 6. mai 2007 Jeg mener du har rett, for jeg sier det samme. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 6. mai 2007 Skrevet 6. mai 2007 Vrista sier jeg. En rist er noe man man avkjøler boller, kaker og brød på. Er så enig, så enig! 0 Siter
Gjest prust Skrevet 6. mai 2007 Skrevet 6. mai 2007 Jeg mener du har rett, for jeg sier det samme. Helt utrolig! Jeg får full støtte her :-) Prøvde å vise svarene deres til mannen min, men han vil visst ikke høre på det øret i kveld ;-) 0 Siter
ariadne Skrevet 6. mai 2007 Skrevet 6. mai 2007 Det er en dialektforskjell, jeg tror man sier rista i Troms og Finnmark? Jeg sier vrist og er fra Nordland. Skriftlig heter det vrist. 0 Siter
vanilje Skrevet 6. mai 2007 Skrevet 6. mai 2007 Det er en dialektforskjell, jeg tror man sier rista i Troms og Finnmark? Jeg sier vrist og er fra Nordland. Skriftlig heter det vrist. Jeg er fra troms/finnmark ca :-) og jeg sier vrista 0 Siter
ariadne Skrevet 6. mai 2007 Skrevet 6. mai 2007 Jeg er fra troms/finnmark ca :-) og jeg sier vrista OK, da vet jeg ikke hvor språkskillet går. En eks sa rista, han er fra Vardø. Her i Tromsø hører jeg barna også sier rista. 0 Siter
vanilje Skrevet 6. mai 2007 Skrevet 6. mai 2007 OK, da vet jeg ikke hvor språkskillet går. En eks sa rista, han er fra Vardø. Her i Tromsø hører jeg barna også sier rista. Hmmm, når jeg tenker meg om så har jeg hørt begge deler her, sånn som i skobutikker. Men sier selv vrista, men var nok mer usikker før fordi det var så mange som sa det annerledes. 0 Siter
Lillemus Skrevet 7. mai 2007 Skrevet 7. mai 2007 Selvfølgelig har du rett! ) Det heter vrista, ei rist-rista er som Kaffepiken (var det vel?) sier noe man avkjøler bakverk på. Evt. at man rista ei matte. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 7. mai 2007 Skrevet 7. mai 2007 Jeg har alltid hørt og sagt "vrist". Men jeg hører noe sier rist, og som deg har jeg antatt det har vært av lettvinthet. 0 Siter
morsan Skrevet 7. mai 2007 Skrevet 7. mai 2007 Ja det heter ihvertfall "vrist" på offisiell bokmål, og jeg sier det også selv. Men jeg har ikke tenkt at folk som sier "rist" sier feil, jeg har bare tenkt at det sikkert er dialektforskjeller (her også). :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.