Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er det jeg som har misforstått?

Vi har ett problem med fedme generelt i samfunnet og løsningen på det er å prise sunn mat gjennom skyene mens pølser og pizza får man kastet etter seg.

Det er en fin og vellykket taktikk å prise tobakk og alkohol høyt (ehh?) for å få oss til å røyke og drikke mindre så hvorfor ikke bruke samme måte på sunn mat for å få oss bort fedme.

Løsningen på "problemet" med mange gamle og usikre biler i bilparken er å tvinge avgift på avgift nedovr ørene på oss.

Ser ikke helt sammenhengen her jeg, men jeg er kanskje ikke så smart. :(

Gjest Jommi
Skrevet

de som har penger har råd mens de som har lite å rutte med kan det bli en stor utfording å ha ett sunt kosthold, for det er faktisk sinnsykt mye dyrere.....

fei1365380229
Skrevet

Selvfølgelig burde det være sånn som du skriver, og det har vært diskutert opp og i mente. Men så er det bare sånn da at maten som er sunn som regel også er dyrere å produsere og da må det massiv "sponsing" til fra myndighetenes side på den sunne maten, samtidig som den usunne maten må pålegges enda mer matvaremoms f.eks. De har jo snakket om en egen sukkeravgift f.eks.

Gjest annlovinda
Skrevet

Enig i at det er ille at det skal være mye dyrere å leve sunt.

Men om noe skjer med prisene på sunn og usunn mat, så er det vel mest logisk at den sunne maten forblir som den er, i pris, mens den sunne maten vil øke i pris. Dessverre.

Skrevet

Helt enig. I dag kjøpte jeg inn mat til meg selv for 5 dager fremover. Skal jobbe med masteroppgaven min og har huset for meg selv. Jeg er ganske så sunn. Kjøpte masse frukt, bla granateple som er det sunneste man kan spise, friske bær, frosne bær, grønnsaker, kyllingfilet, nøtter, lettyoghurt, en god juice, grovt brød, knekkebrød... Det hele kom på 900 kr.

Tror vi bruker 2000 kr i uka på mat. Det er altfor mye. På den andre siden tenker jeg at jeg investerer i min egen kropp. Hadde glatt kjøpt en stor plate med sjokolade til 20 kr, men når et granateple koster det samme, så river det litt.. Pussig egentlig! :)

Skrevet

Havregryn med sukker og melk!!! Ganske godt, veldig mettende og sunt. Og billig!

Men det er synd frukt er dyrt.

Skrevet

Havregryn med sukker og melk!!! Ganske godt, veldig mettende og sunt. Og billig!

Blirr litt vanskelig å fore en familie på tre med havegryn hver dag ;)

Skrevet

Blirr litt vanskelig å fore en familie på tre med havegryn hver dag ;)

Jeg mente jo ikke at alle skulle spise 5 - 6 måltider med havregryn hver dag. Det ville ikke vært noe særlig...

Men til frokost en gang i blant, for eksempel.

Tror ikke du finner sunnere måltid (?).

Skrevet

Jeg mente jo ikke at alle skulle spise 5 - 6 måltider med havregryn hver dag. Det ville ikke vært noe særlig...

Tja.... Sukker er jo ikke akkurat anbefalt og om melk virkelig er så sunt som Tine vil ha det til kan sikkert diskuteres... ;o)

Men havregryn er kjempesunt da. Så lenge det varer. ;o)

Skrevet

Helt enig. I dag kjøpte jeg inn mat til meg selv for 5 dager fremover. Skal jobbe med masteroppgaven min og har huset for meg selv. Jeg er ganske så sunn. Kjøpte masse frukt, bla granateple som er det sunneste man kan spise, friske bær, frosne bær, grønnsaker, kyllingfilet, nøtter, lettyoghurt, en god juice, grovt brød, knekkebrød... Det hele kom på 900 kr.

Tror vi bruker 2000 kr i uka på mat. Det er altfor mye. På den andre siden tenker jeg at jeg investerer i min egen kropp. Hadde glatt kjøpt en stor plate med sjokolade til 20 kr, men når et granateple koster det samme, så river det litt.. Pussig egentlig! :)

Endelig noen som bruker like mye penger på mat som meg! Synes alltid at folk beskriver et mye lavere forbruk enn mitt, men jeg spiser også mye frukt og grønt, samt rene kjøtt og fiskeprodukter - og det er dyrt:-(

Gjest annlovinda
Skrevet

Tja, godt. Det kan jo diskuteres.

Sønnen min på 5 liker havregrøt med litt sukker og rosiner, har prøvd det selv også, mange ganger. Men spiser ikke mange skjeene før det vokser i munnen min.

Skrevet

Endelig noen som bruker like mye penger på mat som meg! Synes alltid at folk beskriver et mye lavere forbruk enn mitt, men jeg spiser også mye frukt og grønt, samt rene kjøtt og fiskeprodukter - og det er dyrt:-(

Ja, ikke sant? Når jeg forteller det til noen, så blir de nesten sinna på meg. Det er visst altfor mye å bruke på mat! Jeg forstår at økonomien setter grenser og at sunn mat er for dyrt i forhold til andre ting, men maten er jo drivstoffet mitt. Vil jo gjerne ha det beste på tanken både i forhold til næringsstoffer og smak. :)

Skrevet

Neida, skjønte jo det ;) mente generelt, klarer å skvise inn noe sunt her og der men f.eks frukt og sunn middag er fryktelig dyrt, skal man gjøre det gjennomført merker man drastisk forskjell på økonomien i forhold til om man spiser mindre sunne varer.

Skrevet

Jeg syns ikke det er så vanskelig å se sammenhengen. Varer av god kvalitet koster mer enn varer av lav kvalitet.

Skrevet

Tja, godt. Det kan jo diskuteres.

Sønnen min på 5 liker havregrøt med litt sukker og rosiner, har prøvd det selv også, mange ganger. Men spiser ikke mange skjeene før det vokser i munnen min.

Jeg liker heller ikke havre_grøt_. Men havregryn, rett fra posen (lettkokte - de er lettere fordøyelig) med litt sukker, nøtter, rosiner, tørket eller ikke tørket frukt er godt.

Skrevet

Tja.... Sukker er jo ikke akkurat anbefalt og om melk virkelig er så sunt som Tine vil ha det til kan sikkert diskuteres... ;o)

Det kommer an på hvor _mye_ og hvor ofte sukker du spiser, det. _Litt_ sukker en gang i blant synes ikke jeg gjør noe.

At melk er sunt, er et ubestidelig faktum - selv om enkelte er uenige om det.

Skrevet

Spiser du godterier, potetgull og så videre i tillegg til den usunne maten, eller mye take away i stedet for å lage mat selv, blir det lett billigere å spise sunt.

Skrevet

Hvor mener du ellers man skal få kalk fra om man ikke får i seg melkeprodukter? Kalktabletter som er et fint alternativ i dag har man jo ikke alltid hatt. Jeg vet det er kalk i en del grønne saker, men skal man få i seg all kalken derfra, må man for eksempel spise nesten to kilo brokkoli daglig.

Skrevet

Det kommer an på hvor _mye_ og hvor ofte sukker du spiser, det. _Litt_ sukker en gang i blant synes ikke jeg gjør noe.

At melk er sunt, er et ubestidelig faktum - selv om enkelte er uenige om det.

Hvorfor er det da så mange som ikke tåler melk? Og hvorfor har vi i Norge som er et av verdens mest melkedrikkende land også den største forekomsten av benskjørhet?

Gjest annlovinda
Skrevet

Jeg liker heller ikke havre_grøt_. Men havregryn, rett fra posen (lettkokte - de er lettere fordøyelig) med litt sukker, nøtter, rosiner, tørket eller ikke tørket frukt er godt.

Ok, det har jeg ikke prøvd. Så det kan jeg jo prøve på, kan jo være at jeg synes det er godt. Takk i allefall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...