Gå til innhold

Epilepsi eller hva?

Anbefalte innlegg

Gjest Milandra

Har i lang tid vært plaget av en slags anfall. De kommer som oftest helt uten forvarsel ved at jeg mister bevisstheten en stund. Jeg vet ikke hvor lenge jeg er borte, men antagelig er det nokså kort. Hodet faller fremover (eller en sjelden gang bakover) og hendene faller ned, jeg faller ikke ned på gulvet. Jeg har ofte mange slike anfall etter hverandre, og jeg får meget vondt i hodet av dem. Har også noen anfall hvor jeg kan høre hva som foregår rundt meg, og tenke, f.eks. si til meg selv at jeg må sjerpe meg, men jeg kan ikke se, snakek eller bevege meg. Jeg har disse anfallene stort sett daglig, men innimellom det kan det være en dag eller en uke hvor jeg ikke har dem. Anfallene oppstår ikke når jeg er i fysisk aktivitet eller prater med andre mennesker. Men jeg er jo faktisk nødt til å sette meg ned av og til, og mye av jobben min går ut på å sitte for meg selv å skrive på PC - en situasjon hvor anfallenene ofte opstår. Jeg har følelsen av at hjernen min bare kobler ut når deler av den ikke er aktiv.

Har tatt mange undersøkelser, CT, blodprøver, etc. Var hos en nevrolog som foretok en masse undersøkelser av reflekser (var det relevant i denne sammenhengen), men ikke fant noenting. Jeg spurte ham om dette kunne være Narkolepsi, men han visste ikke noe særlig om det. Han sa jeg kunne ta en blodprøve for å sjekke det. Vil en slik blodprøve definitivt kunne fastslå eller ikke fastslå Narkolepsi?

Har nettopp for vite at det også finnes lettere former for epilepsi, kan dette være noe sånt? Hvordan sjekker man om man har epilepsi?

Finnes det andre tilstander som karakteriseres av bevissthetstap etterfulgt av hodepine? Jeg har slitt med dette i flere år nå, og føler at jeg er på grensen til å bli uføretrygdet. Har selvsagt vært hos almennlege og diverse spesialister, men legen min kommer aldri med noen forslag til hva dette kan være. Hver gang noen venner foreslår et eller annet sier han seg imidlertid enig og så sjekker vi det. Finnes det ikke noen mer systematisk måte og utrede slike problemer på?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27568-epilepsi-eller-hva/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Mistanke om epilepsi utredes hos nevrolog. Nevrologen støtter seg på sykehistorie og klinisk undersøkelse, og vil i tillegg oftest få utført et EEG og en CT av hodet. Deretter vil nevrologen måtte ta stilling til om han tror at disse anfallene er uttrykk for epielpsi eller ikke. Narkolepsi har jeg mindre tro på som forklaring til slike anfall.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27568-epilepsi-eller-hva/#findComment-112521
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...