Gå til innhold

Avslag på uførestønad - stopp i utbetalingene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter syv år ute av arbeidslivet, først pga svangerskap, deretter sykdom, ble jeg i høst oppfordret fra NAV til å søke om tidsbegrenset uførestønad. Har vært igjennom alt av behandlinger, rehabilitering, attføringstiltak osv.

I februar fikk jeg avslag. Et avslag jeg mener er helt klart feil, og avslaget er preget av mange saksbehandlingsfeil. Jeg klaget selvfølgelig på vedtaket, men når den klagen blir behandlet vet man jo aldri.

Det som skjedde samtidig var at NAV stoppet alt av utbetalinger til meg. Slik at nå hoper ubetalte regninger seg opp, huslån, billån osv...

Det kan jo ikke være rett at når man av flere leger er erklært syk, har vært i alle mulig tiltak i flere år og har ingen synlige utsikter for bedring, bare skal bli "avglemt" sånn helt uten videre.

Enten må jo noen si meg om jeg kan få arbeidsledighetstryd, dersom de mener jeg er frisk nok til å jobbe. Gå i tiltak dersom jeg er i stand til det. Eller et eller annet.

Jeg synes det er helt for galt, og det er ganske uutholdelig at man bare skal bli avfeid med et pennestrek når man har vært ute av arbeidslivet i 7 år, og fortsatt ikke er i stand til å jobbe.

Det eneste jeg får beskjed om hos trygdekontoret er å gå på sosialen. Men det er nå ikke så enkelt heller da.....

Håper det er noen som kan hjelpe meg!!

Skrevet

Hvis du har vært utenfor arbeidslivet i mange år, så har du neppe rett på dagpenger. Andre rettigheter må eventuelt være attføring eller rehabiliteringspenger, men alt dette er jo prøvd? Hvem oppfordret deg til å søke midl. ufør? NAV arbeid? Må være kommunikasjonssvikt her et sted. Kontakt din saksbehandler som hadde med rehab. eller attføringssaken din og gjøre og be om et samlet møte med lege og saksbehandler på trygd, kanskje? Hvis ikke du får svar raskt på anken er det nok sosialkontoret du må oppsøke er jeg redd...

Er du gift så vil inntektene til din mann bli regnet med.

Skrevet

Det gis visstnok mange avslag på uføretrygd for tiden dersom gunnlaget er "upesifikke diagnoser" ol. En del av disse avslagene sies å bli endret i ankeprosessen.

Forhåpentligvis har du sendt en god klage på vedtaket, og i mellomtiden bør du sannsynligvis gjøre som nav sier - nemlig oppsøke sosialkontoret for videre veiledning. Men i det nye systemet så skulle jo folk slippe denne "vandringen" mellom kontorene, så egentlig bør nav kunne veilede deg mht videre opplegg.

Har nav noe forslag til opplegg fremover? Hva er deres forslag mht hvordan du skal komme ut i jobb?

Skrevet

Hvis du har vært utenfor arbeidslivet i mange år, så har du neppe rett på dagpenger. Andre rettigheter må eventuelt være attføring eller rehabiliteringspenger, men alt dette er jo prøvd? Hvem oppfordret deg til å søke midl. ufør? NAV arbeid? Må være kommunikasjonssvikt her et sted. Kontakt din saksbehandler som hadde med rehab. eller attføringssaken din og gjøre og be om et samlet møte med lege og saksbehandler på trygd, kanskje? Hvis ikke du får svar raskt på anken er det nok sosialkontoret du må oppsøke er jeg redd...

Bra at vi på dol har vår egen sosionomtjeneste :-)

Så ikke at du hadde svart før jeg bega meg ut i ukjent terreng.

Skrevet

Bra at vi på dol har vår egen sosionomtjeneste :-)

Så ikke at du hadde svart før jeg bega meg ut i ukjent terreng.

Hehe, sosionomtjeneste faktisk! Vel, ikke helt mitt felt det her men ser en del slike problemstillinger, dessverre... Det som er sikkert er at det som regel lønner seg å klage og det er viktig å ha dokumentasjon på det som er prøvd (bla.attføring/rehab) og god legeerklæring. Etter attføringsløp så bør bestillingen også være en konklusjon ift arbeidsførhet. Tragisk at folk skal bli kasteballer i mellom offentlige stønader.

Skrevet

Det gis visstnok mange avslag på uføretrygd for tiden dersom gunnlaget er "upesifikke diagnoser" ol. En del av disse avslagene sies å bli endret i ankeprosessen.

Forhåpentligvis har du sendt en god klage på vedtaket, og i mellomtiden bør du sannsynligvis gjøre som nav sier - nemlig oppsøke sosialkontoret for videre veiledning. Men i det nye systemet så skulle jo folk slippe denne "vandringen" mellom kontorene, så egentlig bør nav kunne veilede deg mht videre opplegg.

Har nav noe forslag til opplegg fremover? Hva er deres forslag mht hvordan du skal komme ut i jobb?

Nei det er jo litt av det som jeg oppfatter nærmest som latterlig. Ingen verdens ting har jeg fått beskjed om fra NAV. Jeg fikk vedtaket som sa avslag på tidsbegrenset uførestønad. Intet mer, og ingen vil si/gjøre noe som helst, annet enn, du får henvende deg på sosialkontoret.......

Skrevet

Jeg er ikke gift, men samboer og to barn. Og sosialkontoret vil vel neppe hjelpe meg så mye så lenge han har inntekt. Men det er jo desverre ikke nok. Plutselig over natta få halvert hustandens inntekt er jo ikke bare å ta på strak arm!

Skrevet

Hehe, sosionomtjeneste faktisk! Vel, ikke helt mitt felt det her men ser en del slike problemstillinger, dessverre... Det som er sikkert er at det som regel lønner seg å klage og det er viktig å ha dokumentasjon på det som er prøvd (bla.attføring/rehab) og god legeerklæring. Etter attføringsløp så bør bestillingen også være en konklusjon ift arbeidsførhet. Tragisk at folk skal bli kasteballer i mellom offentlige stønader.

All denne dokumentasjonen har de jo. Flere attføringstiltak. Alle behandlings opplegg. Helsesportssenter osv. God legeerklæring fra min lege. Og anbefalingen fra deres egen rådgivende overlege er to års tidsbegrenset uførestønad.

Forstå det den som kan!

Skrevet

Anbefalingen om å søke på tidsbegrenset uførestønad kom fra NAV arbeid. Når jeg nå henvender meg til dem, tidligere kontaktperson, attføringskonsulent osv, får jeg beskjed at de har ikke noe med meg å gjøre så lenge jeg i hos NAV Trygd......

Og er jeg ikke frisk nok til attføringstiltak eller rehabiliterings opplegg så har jeg iallefall ikke noe der å gjøre......

Skrevet

All denne dokumentasjonen har de jo. Flere attføringstiltak. Alle behandlings opplegg. Helsesportssenter osv. God legeerklæring fra min lege. Og anbefalingen fra deres egen rådgivende overlege er to års tidsbegrenset uførestønad.

Forstå det den som kan!

Hvis de har alt av dokumentasjon så bør jo saken være grei å behandle. Noen ganger er det nødvendig å mase litt og kanskje på ledelsen. Det er vilt, men det KAN hjelpe om du får en advokat til å purre. Kanskje har du rett på fri rettshjelp.

Din samboer har ikke plikt til å forsørge deg, men siden dere lever i et ekteskapslignende forhold og har felles barn osv så kan dere bli vurdert på samme måte ift sosialhjelp som ektepar. Skriv evt spesifikt i søknaden om sosialhjelp at du er kjent med at han ikke har forsørgelsesplikt for deg siden dere ikke er gift og at du ber om at du vurderes ut fra at du selv ikke har inntekter. Viktig å si fra om at du har en klagesak gående ift trygd, da sosialkontoret har rett til å ta refusjon i evt etterbetalt trygdeytelse i den perioden du mottar sosialhjelp. Da alle muligheter skal utnyttes før det søkes sosialhjelp så er det ikke utenkelig at sosialkontoret kan hjelpe deg med å purre på NAV for å få dem til å behandle søknaden. Ofte er det mye samarbeid mellom sosialkontor og NAV så dette kan faktisk være en strategi som fungerer. Hvis du ikke når gjenom med å mase selv, så tror jeg faktisk det siste kan være en lur strategi.

MissAnonym1365381081
Skrevet

Hvis de har alt av dokumentasjon så bør jo saken være grei å behandle. Noen ganger er det nødvendig å mase litt og kanskje på ledelsen. Det er vilt, men det KAN hjelpe om du får en advokat til å purre. Kanskje har du rett på fri rettshjelp.

Din samboer har ikke plikt til å forsørge deg, men siden dere lever i et ekteskapslignende forhold og har felles barn osv så kan dere bli vurdert på samme måte ift sosialhjelp som ektepar. Skriv evt spesifikt i søknaden om sosialhjelp at du er kjent med at han ikke har forsørgelsesplikt for deg siden dere ikke er gift og at du ber om at du vurderes ut fra at du selv ikke har inntekter. Viktig å si fra om at du har en klagesak gående ift trygd, da sosialkontoret har rett til å ta refusjon i evt etterbetalt trygdeytelse i den perioden du mottar sosialhjelp. Da alle muligheter skal utnyttes før det søkes sosialhjelp så er det ikke utenkelig at sosialkontoret kan hjelpe deg med å purre på NAV for å få dem til å behandle søknaden. Ofte er det mye samarbeid mellom sosialkontor og NAV så dette kan faktisk være en strategi som fungerer. Hvis du ikke når gjenom med å mase selv, så tror jeg faktisk det siste kan være en lur strategi.

Skaff deg en advokat som er ekspert i trygderett og få hjelp til å påklage vedtaket. Du har krav på fri rettshjelp dersom du og samboeren din tjener under 345.000 kr.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...