Gjest bjørnhild Skrevet 20. mai 2001 Del Skrevet 20. mai 2001 Svigerfaren min ble plutselig i så dårlig form. Han sa han ikke følte seg bra, og han sov dårlig om nettene. Han klagde over "prikking" i hendene og øresus. Jeg målte blodtrykket hans til 196/115. Han kontaktet legevakta og det ble rekvirert en masse prøver av ham dagen etter - både blodprøver og UL av nyrer. Han har nemlig ved flere tilfeller hatt blod i urinen uten at han har fulgt opp dette. Prøvene så langt har vist at han har for mye jern i blodet. Nyrene så bra ut. Han fikk også blodtrykkssenkende medisin som ser ut til å ha hatt god effekt. Men hva kan dette høye blodtrykket komme av? Han har en ansvarsfull jobb, men jeg har aldri fått noe inntrykk av at han virker stresset. Kan det likevel være stress? Vil han være avhengig av å fortsette med blodtrykkssenkende medisin? Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27605-h%C3%B8yt-blodtrykk-hva-kan-det-v%C3%A6re-doktor/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 20. mai 2001 Del Skrevet 20. mai 2001 Svar til Bjørnhild. Det er flere ting som virker uavklart hos din svigerfar, og jeg forutsetter at han blir fulgt opp videre. Hans plutselige formforandring til det verre har klart en årsak, og endel av de ting du nevner kan ligge bak : Hans blodtrykk må monitoreres skikkelig, helst med en registrering over 24 timer, for på den måten å se hvilke blodtrykksverdier han har i en normalsituasjon. Hans høye jernverdier i blodet må revurderes, idet det finnes et par tilstander som gir slike verdier og som bør behandles. Likeledes må det faktum at han har sett blod i urinen etterundersøkes grundig, og helst vurderes av en urolog. Det synes maktpåliggende at disse etterundersøkelsene blir gjort i nær fremtid. Få svigerfar til å ta det opp med sin lege omgående. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27605-h%C3%B8yt-blodtrykk-hva-kan-det-v%C3%A6re-doktor/#findComment-112342 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.