Gjest tankefull Skrevet 20. mai 2001 Del Skrevet 20. mai 2001 Til Dr. Søyland Hei jeg er hunkjønn på 35 år som merker ekstraslag i hjertet spesiellt før jeg står opp om morgenen på fridager. Da helst hvis jeg har vært psykisk anspendt dagen i forveien. Det "løser" seg opp når jeg står opp, merker ikke i aktivitet. Jeg har fått den "evnen" at jeg prosjikterer alt jeg kjenner på hjertet. Er med andre ord kommet i en ond sirkel. HVa gjør jeg og er det ekstraslag jeg har og ikke flimmer f.eks. Pulsen går jevnt og normalt mellom ekstraslagene. Har aldri hatt problemer med høy puls. Har hatt hvile-EKG og stetoskop osv. i fjor der alt virket normalt. Det hopper selvfølgelig aldri hos legen. Takknemlig for gode råd fra legen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27606-nok-et-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-ekstraslag/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 20. mai 2001 Del Skrevet 20. mai 2001 Svar til Tankefull. Det du beskriver er høyst sannsynlig ekstraslag og ikke forkammerflimmer. Ekstraslag er et helt normalt og uskyldig fenomèn, som så godt som alle har noen av i løpet av et døgn. Noen av oss merker slagene, mens andre kan ha hundrevis uten å kjenne noe som helst. For deg virker det viktigst å bli kvitt fokuseringen på ditt hjerte, for det kan etterhvert bli et alvorlig problem for deg. Det viktigste er nok at du aksepterer og blir overbevist om at du ikke har noen hjertesykdom, og at du lærer deg til å ignorere endel av det du kjenner. Hvis du ikke klarer det på egen hånd, vil det være fornuftig å ta det opp med din lege, evt. med en psykolog/psykiater, for å komme ut av uføret, som vil kunne hemme deg endel hvis det fortsetter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27606-nok-et-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-ekstraslag/#findComment-112343 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tankefull Skrevet 23. mai 2001 Del Skrevet 23. mai 2001 Svar til Tankefull. Det du beskriver er høyst sannsynlig ekstraslag og ikke forkammerflimmer. Ekstraslag er et helt normalt og uskyldig fenomèn, som så godt som alle har noen av i løpet av et døgn. Noen av oss merker slagene, mens andre kan ha hundrevis uten å kjenne noe som helst. For deg virker det viktigst å bli kvitt fokuseringen på ditt hjerte, for det kan etterhvert bli et alvorlig problem for deg. Det viktigste er nok at du aksepterer og blir overbevist om at du ikke har noen hjertesykdom, og at du lærer deg til å ignorere endel av det du kjenner. Hvis du ikke klarer det på egen hånd, vil det være fornuftig å ta det opp med din lege, evt. med en psykolog/psykiater, for å komme ut av uføret, som vil kunne hemme deg endel hvis det fortsetter. Hei Dr. Søyland Tusen takk for svar av deg. Det er bare en ting som er så pussig : Når jeg er forkjøla f.eks. så forsvinner både angsten og ekstraslagtendensen. Det er nesten "deilig" å være forkjølet. Dette har jeg hørt andre har sagt også. Er det slik at jeg "glemmer" hjerte da ? Når forkjølelsen er over, kommer liksom angsten i full styrke en periode etterpå. Har legen noe teori om dette? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27606-nok-et-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-ekstraslag/#findComment-113379 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 23. mai 2001 Del Skrevet 23. mai 2001 Hei Dr. Søyland Tusen takk for svar av deg. Det er bare en ting som er så pussig : Når jeg er forkjøla f.eks. så forsvinner både angsten og ekstraslagtendensen. Det er nesten "deilig" å være forkjølet. Dette har jeg hørt andre har sagt også. Er det slik at jeg "glemmer" hjerte da ? Når forkjølelsen er over, kommer liksom angsten i full styrke en periode etterpå. Har legen noe teori om dette? Svar til Tankefull. Det at du ikke merker dine ekstraslag ved en infeksjon (f.eks. en forkjølelse), skyldes vanligvis at ditt "autonome" nervesystem, som regulerer bl.a. hjertefrekvensen, innstiller seg på et "høyere" nivå, og dermed sørger for at hjertet går fortere, og også er under en annen, nervemessig dominans. Under slike omstendigheter vil ekstraslag ikke så lett oppstå, fordi mulighetene for slike slag blir små når hjertet går fortere og er under annen "kommando". Det er det samme som skjer når man trimmer eller er i annen, større fysisk aktivitet. De fleste med ekstraslagtendens merker at slagene blir borte når de trimmer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27606-nok-et-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-ekstraslag/#findComment-113414 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.