Gå til innhold

nok et spørsmål om ekstraslag

Anbefalte innlegg

Gjest tankefull

Til Dr. Søyland

Hei jeg er hunkjønn på 35 år

som merker ekstraslag i hjertet spesiellt før jeg

står opp om morgenen på fridager.

Da helst hvis jeg har vært

psykisk anspendt dagen i forveien.

Det "løser" seg opp når jeg

står opp, merker ikke i

aktivitet.

Jeg har fått den "evnen" at

jeg prosjikterer alt jeg kjenner på hjertet. Er med

andre ord kommet i en ond sirkel. HVa gjør jeg og er

det ekstraslag jeg har og ikke

flimmer f.eks. Pulsen går

jevnt og normalt mellom

ekstraslagene. Har aldri hatt

problemer med høy puls.

Har hatt hvile-EKG og stetoskop osv. i fjor der alt

virket normalt. Det hopper

selvfølgelig aldri hos legen.

Takknemlig for gode råd fra

legen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27606-nok-et-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-ekstraslag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Tankefull.

Det du beskriver er høyst sannsynlig ekstraslag og ikke forkammerflimmer.

Ekstraslag er et helt normalt og uskyldig fenomèn, som så godt som alle har noen av i løpet av et døgn. Noen av oss merker slagene, mens andre kan ha hundrevis uten å kjenne noe som helst.

For deg virker det viktigst å bli kvitt fokuseringen på ditt hjerte, for det kan etterhvert bli et alvorlig problem for deg. Det viktigste er nok at du aksepterer og blir overbevist om at du ikke har noen hjertesykdom, og at du lærer deg til å ignorere endel av det du kjenner. Hvis du ikke klarer det på egen hånd, vil det være fornuftig å ta det opp med din lege, evt. med en psykolog/psykiater, for å komme ut av uføret, som vil kunne hemme deg endel hvis det fortsetter.

Gjest tankefull

Svar til Tankefull.

Det du beskriver er høyst sannsynlig ekstraslag og ikke forkammerflimmer.

Ekstraslag er et helt normalt og uskyldig fenomèn, som så godt som alle har noen av i løpet av et døgn. Noen av oss merker slagene, mens andre kan ha hundrevis uten å kjenne noe som helst.

For deg virker det viktigst å bli kvitt fokuseringen på ditt hjerte, for det kan etterhvert bli et alvorlig problem for deg. Det viktigste er nok at du aksepterer og blir overbevist om at du ikke har noen hjertesykdom, og at du lærer deg til å ignorere endel av det du kjenner. Hvis du ikke klarer det på egen hånd, vil det være fornuftig å ta det opp med din lege, evt. med en psykolog/psykiater, for å komme ut av uføret, som vil kunne hemme deg endel hvis det fortsetter.

Hei Dr. Søyland

Tusen takk for svar av deg.

Det er bare en ting som er så

pussig :

Når jeg er forkjøla f.eks. så

forsvinner både angsten og

ekstraslagtendensen.

Det er nesten "deilig" å være

forkjølet.

Dette har jeg hørt andre har

sagt også.

Er det slik at jeg "glemmer"

hjerte da ?

Når forkjølelsen er over, kommer liksom angsten i full

styrke en periode etterpå.

Har legen noe teori om dette?

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Hei Dr. Søyland

Tusen takk for svar av deg.

Det er bare en ting som er så

pussig :

Når jeg er forkjøla f.eks. så

forsvinner både angsten og

ekstraslagtendensen.

Det er nesten "deilig" å være

forkjølet.

Dette har jeg hørt andre har

sagt også.

Er det slik at jeg "glemmer"

hjerte da ?

Når forkjølelsen er over, kommer liksom angsten i full

styrke en periode etterpå.

Har legen noe teori om dette?

Svar til Tankefull.

Det at du ikke merker dine ekstraslag ved en infeksjon (f.eks. en forkjølelse), skyldes vanligvis at ditt "autonome" nervesystem, som regulerer bl.a. hjertefrekvensen, innstiller seg på et "høyere" nivå, og dermed sørger for at hjertet går fortere, og også er under en annen, nervemessig dominans. Under slike omstendigheter vil ekstraslag ikke så lett oppstå, fordi mulighetene for slike slag blir små når hjertet går fortere og er under annen "kommando". Det er det samme som skjer når man trimmer eller er i annen, større fysisk aktivitet. De fleste med ekstraslagtendens merker at slagene blir borte når de trimmer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...