Gå til innhold

Skadevirkninger av å spise lite?


Gjest (Anonymous)

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Jeg er en jente på 16 år som har hatt en spiseforstyrrelse i ca. et halvt år nå (siden i høst).

Jeg lurer på hva skadevirkningene er av å spise lite over så lang tid?

Jeg har aldri spist sånn ekstremt lite og har alltid spist hver dag. Men jeg spiser likevel litt for lite. Jeg prøver å skjerpe meg og spise mer nå.

Jeg er veldig bekymret for hvilken effekt dette kan ha for helsen min nå og senere.

Er det noen som vet noe om det?

PS. Jeg har mistet mensen, ikke hatt den siden i høst...

Med vennlig hilsen en anonym

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære Anonymous! Ved mangeårig underernæring kan kroppen påføres varige skader, tildels alvorlige, ja i verste fall til død. Likevel tåler kroppen store belastninger og mange av skadene kan gå tilbake ved normal kost, vekt og adferd. Det er en rekke organer som innvolveres ved langvarig underernæring og kan gi symptomer som svimmelhet, søvnløshet,nedsatt kroppstemperatur, langsom hjertefrekvens, tap av menstruasjon/uregelmessig menstruasjon, håravfall, dunaktig behåring, forsinket brystutvikling, nedsatt testostoronproduksjon hos menn, hormonforstyrrelser, tenner kan løsne, lavt blodsukker, fordøyelsesplager,mangelsykdommer,muskelsvakhet, kalde, tildels blå føtter, forandring i blodet for å nevne noen av de viktigste skadevirkningene/symptomene. Forøvrig er det viktig å vite at det ved langvarig underernæring er betydelig økt sjangse for senere å bli ufruktbar, kortvokst(dersom sf i vekstperioden i tenårene) og fare for benskjørhet som kan gi varig , blivende skader på kroppen. Håper du ser farene og tar de alvorlig og søker hjelp dersom du ikke allerede har gjort dette?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Kjære Anonymous! Ved mangeårig underernæring kan kroppen påføres varige skader, tildels alvorlige, ja i verste fall til død. Likevel tåler kroppen store belastninger og mange av skadene kan gå tilbake ved normal kost, vekt og adferd. Det er en rekke organer som innvolveres ved langvarig underernæring og kan gi symptomer som svimmelhet, søvnløshet,nedsatt kroppstemperatur, langsom hjertefrekvens, tap av menstruasjon/uregelmessig menstruasjon, håravfall, dunaktig behåring, forsinket brystutvikling, nedsatt testostoronproduksjon hos menn, hormonforstyrrelser, tenner kan løsne, lavt blodsukker, fordøyelsesplager,mangelsykdommer,muskelsvakhet, kalde, tildels blå føtter, forandring i blodet for å nevne noen av de viktigste skadevirkningene/symptomene. Forøvrig er det viktig å vite at det ved langvarig underernæring er betydelig økt sjangse for senere å bli ufruktbar, kortvokst(dersom sf i vekstperioden i tenårene) og fare for benskjørhet som kan gi varig , blivende skader på kroppen. Håper du ser farene og tar de alvorlig og søker hjelp dersom du ikke allerede har gjort dette?!

Hei Laila Sundgot Schneider!

Tusen takk for at du svarte på innlegget mitt. Jeg har i det siste spist mer fordi jeg har bestemt meg for å vinne over sf'en.

Men jeg er veldig bekymret for hva jeg har utsatt kroppen min for... Jeg har spist lite i ca. 1/2 år. Hvilke varige skader kan jeg ha påført kroppen min iløpet av denne tiden? Eller kan kroppen takle en "matkrise" på et halvt år uten at man får skader av det?

Håper på svar! Jeg er veldig bekymret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Laila Sundgot Schneider, Lege

Hei Laila Sundgot Schneider!

Tusen takk for at du svarte på innlegget mitt. Jeg har i det siste spist mer fordi jeg har bestemt meg for å vinne over sf'en.

Men jeg er veldig bekymret for hva jeg har utsatt kroppen min for... Jeg har spist lite i ca. 1/2 år. Hvilke varige skader kan jeg ha påført kroppen min iløpet av denne tiden? Eller kan kroppen takle en "matkrise" på et halvt år uten at man får skader av det?

Håper på svar! Jeg er veldig bekymret!

Kjære Anonymous! Kroppen kan tåle relativt store belastninger. Likevel er det alltid usikkert når en vil oppleve at kroppen har tatt skade av de påvirkningene den utsettes for ved spiseforstyrrelser. I de fleste tilfeller ser vi likevel at ved normal kost og atferd at kroppens funksjoner normaliseres. Derfor oppforderer jeg deg og de fleste brukerne av forumet om å søke hjelp i tide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...