Gå til innhold

Velsigne, men ikke døpe?

Anbefalte innlegg

Gjest mulig???!
Skrevet

Er det mulig å få velsignet et barn, uten å døpe det?

Min samboer er ikke døpt eller konfirmert og er ikke troende. Jeg er døpt og konfirmert, men er en tviler. Samboeren min vil ikke døpe barnet. Selv syns jeg dette er vanskelig. Har gudsfrykt samtidig som jeg i blant tenker at kristendommen er bare tull. Familien på min side syns det er synd om barnet ikke døpes, men familien på hans side syns det er helt greit å la være å døpe. Det er altså en aldri så liten konflikt her.

Jeg mener selvsagt ikke at andre skal bestemme hva vi bør gjøre, men det er likevel vanskelig siden jeg selv er i tvil. Jeg ønsker egentlig ikke å stå i kirka og si at vi skal gi barnet en kristen oppdragelse, for det tror jeg ikke den får, barnet får velge selv hva det vil tro på og vi kommer ikke til å gi noen fasit.

Grunnverdiene i kristendommen er helt ok, men det er ja til Gud og Jesus man egentlig sier i kirka, oppfatter jeg.

Går det an å feks ha en privat seremoni evt navnefest hvor en prest kan velsigne barnet? Er det noen prester som gjør dette, bortsett fra spesielle trossamfunn. Tenker at da står vi ikke og juger om at ungen får en kristen oppdragelse samtidig som vi er safe på at i tilfelle det med Gud, Jesus, himmelen og helvete er fakta så vil det gå bra med ungen og alle hjerter gleder seg også på min side av familien?

Skrevet

Min søster valgte velsignelse i stedenfor vanlig dåp. Det foregikk i kirken. Det var en nydelig liten seremoni med familien til stede. Velsignelsen ble holdt etter den alminnelige gudstjenesten. Presten ledet det hele, og organisten sørget for musikken. Etter dette dro vi hjem til min søster og hadde en flott velsignelse + navnedag med middag og taler/sanger. Det var en rørende og fin dag, der begge foreldrenes ønsker og behov ble ivaretatt.

Lykke til!

Gjest kvinne 46
Skrevet

Det går an å ha ein privat namnefest. Det trengst vel ikkje vere ein prest som velsigner barnet? Kanskje du har ein truande venn som kan be for barnet. Barnet er velsigna av Gud likevel - (trur eg).

No er eg medlem i Pinsekirka. Der har vi barnevelsignelse. Men det er vel litt fremmed å gå der.

Min 15 åring, døypte seg i statskirka og konfirmerte seg i år.

Gjest mulig???!
Skrevet

Min søster valgte velsignelse i stedenfor vanlig dåp. Det foregikk i kirken. Det var en nydelig liten seremoni med familien til stede. Velsignelsen ble holdt etter den alminnelige gudstjenesten. Presten ledet det hele, og organisten sørget for musikken. Etter dette dro vi hjem til min søster og hadde en flott velsignelse + navnedag med middag og taler/sanger. Det var en rørende og fin dag, der begge foreldrenes ønsker og behov ble ivaretatt.

Lykke til!

Det hørtes ut som en veldig fin løsning og noe som kunne passet for oss. Men jeg regner med det er noe som kirken er forpliktet til å tilby og noe som avhenger av hvor fleksible de er i kirken her.

Kan tenke meg at en gammeldags prest fort ville mene at dette blir en litt drøy løsning? Men en ekte-Jesus type ville jo bare sagt "la alle barna komme til meg" - ikke sant ? :-)

Skrevet

Snuppa vår er ikke døpt. Vi brukte Human Etisk forbund. De hadde en flott seremoni, og det ble høytidelig og flott. Anbefales.

Elisabeth1365380359
Skrevet

Det er nok ikke umulig å få en prest eller en pastor til å velsigne barnet. Vært på mange barnevelsignelser.

Dåp er helt feil for meg.

Skrevet

Det er nok ikke umulig å få en prest eller en pastor til å velsigne barnet. Vært på mange barnevelsignelser.

Dåp er helt feil for meg.

Men hva er forskjellen på en velsignelse og en dåp? Begge deler foregår jo i kirken? Hvis man er mot dåp, hvorfor velger man da velsignelse?

Gjest kvinne 46
Skrevet

Men hva er forskjellen på en velsignelse og en dåp? Begge deler foregår jo i kirken? Hvis man er mot dåp, hvorfor velger man da velsignelse?

Eg tenker at dåp er ein innvielse til den kristne tru. Mens velsignelse er bønn om at Gud skal gi barnet ei god framtid. Det er meir "alvorleg" med dåp. Velsigne barnet kan man gjere mange gongar, mens dåp er ein gong.

Er eit barn med fram til nattverd f.eks., blir det velsigna av presten. Presten velsignar også menigheta i slutten av gudstenesta.

Gjest mulig??!!
Skrevet

Vi foreldrene har ulikt forhold til tro. Faren tror ikke i det hele tatt, ikke medlem i statskirka - ikke døpt eller konfirmert. Jeg er døpt og konfirmert, men har en veldig usikker egen tro. Det blir feil for oss å stå og lyve i kirka om at vi skal gi barnet en kristen oppdragelse, noe som vi eventuelt må gjøre om vi skal døpe barnet. Han ønsker ikke dette i det hele tatt. Jeg kommer kanskje til å snakke om kristendom og tro med barnet, men det skal selv få velge hva det vil tro og siden jeg selv er usikker så kommer det ikke til å bli noe spesielt fokus på dette.

En velsignelse vil være litt godt for min side av familien som er litt opptatt av dette. Er jo de som mener at om feks et barn dør uten å være døpt så vil det gå fortapt osv... En velsignelse vil være et lite kompromiss. Litt feigt og litt halvveis, men er ikke så lett avgjørelse syns jeg da.

Skrevet

Hvorfor kan dere ikke like så godt døpe? Du slipper å være redd for hvordan det skal gå om barnet ditt dør, og for faren kan det vel ikke spille noen rolle når han allikevel ikke tror. For ham blir det vel bare litt vann i hodet på babyen.

Gjest mulig??!
Skrevet

Hvorfor kan dere ikke like så godt døpe? Du slipper å være redd for hvordan det skal gå om barnet ditt dør, og for faren kan det vel ikke spille noen rolle når han allikevel ikke tror. For ham blir det vel bare litt vann i hodet på babyen.

Han vil ikke døpe, vil ikke stå og juge i kirka. Vil ikke stå og si at vi lover å gi barnet en kristen oppdragelse, jeg heller, ettersom det vil være en løgn. Vet mange døper bare for tradisjonen sin skyld, men syns egentlig ikke dette er riktig.

Skrevet

Han vil ikke døpe, vil ikke stå og juge i kirka. Vil ikke stå og si at vi lover å gi barnet en kristen oppdragelse, jeg heller, ettersom det vil være en løgn. Vet mange døper bare for tradisjonen sin skyld, men syns egentlig ikke dette er riktig.

Men om du er redd for hva som skjer med barnet om det ikke døpes, blir det ikke bedre med velsignelse. Det er jo uansett ikke dåp. Jeg tror de fleste prester er såpass liberale i dag at de forstår tvilende foreldre, om det er det som er problemet.

mariaflyfly
Skrevet

Ei venninne av meg tilhører en pinsemenighet, hun har velsigna ungene sine der, men ikke døpt dem.

Skrevet

Ei venninne av meg tilhører en pinsemenighet, hun har velsigna ungene sine der, men ikke døpt dem.

Pinsevenner blir vel ikke døpt før de er ungdommer/voksne?

Gjest mulig??!
Skrevet

Men om du er redd for hva som skjer med barnet om det ikke døpes, blir det ikke bedre med velsignelse. Det er jo uansett ikke dåp. Jeg tror de fleste prester er såpass liberale i dag at de forstår tvilende foreldre, om det er det som er problemet.

Jeg er ikke så opptatt av dette med etter døden, men visse deler av familien er det.

Er ikke så redd for hva presten mener, men vi må gjøre noe som vi kan stå for ovenfor barnet, oss selv, familien og eventuelt kirken.

Skrevet

Jeg er ikke så opptatt av dette med etter døden, men visse deler av familien er det.

Er ikke så redd for hva presten mener, men vi må gjøre noe som vi kan stå for ovenfor barnet, oss selv, familien og eventuelt kirken.

OK. Lykke til med å finne en løsning.

Gjest mulig??!
Skrevet

Har lest om at de praktiserer velsignelse og ikke dåp, men siden vi ikke er pinsevenner så er det nok ikke noe for oss ettersom jeg ser på det som enda litt mer spesielt og "kristent" og fjernt fra vårt livssyn/tro(tvil),

Gjest mulig??!
Skrevet

"Men om du er redd for hva som skjer med barnet om det ikke døpes, blir det ikke bedre med velsignelse. "

Vet ikke helt, jeg. Spørs hva en mener skal til for å slippe helvete?

Skrevet

"Men om du er redd for hva som skjer med barnet om det ikke døpes, blir det ikke bedre med velsignelse. "

Vet ikke helt, jeg. Spørs hva en mener skal til for å slippe helvete?

Nå tenker jeg på hva kirken mener skal til (=dåp).

mariaflyfly
Skrevet

Pinsevenner blir vel ikke døpt før de er ungdommer/voksne?

Det veit jeg fint lite om. ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...