Gå til innhold

Velsigne, men ikke døpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er visst forskjellige meninger om dåpen frelser eller ikke.

Går ikke god for artikkelen under, men det er jo nevnt noen argumenter.

http://www.gudergod.no/artikler.asp?action=view&id=127

Dåpen er i alle fall en del av veien til frelse, ifølge den norske kirken. Hva andre kristne trossamfunn mener vet jeg fint lite om.

Gjest mulig??!
Skrevet

Dåpen er i alle fall en del av veien til frelse, ifølge den norske kirken. Hva andre kristne trossamfunn mener vet jeg fint lite om.

Dåp er bare en del av det i følge statskirken. Det må også være en kristen oppdragelse. Sier man a, men ikke b så har man ikke kommet noen vei.

"Dåpen er ment å være innledningen til et liv i tro. Derfor blir foreldre og faddere spurt om de vil at barnet skal “oppdras i den kristne forsakelse og tro”. Det er egentlig en forutsetning for praktisering av barnedåp: Barnet må forbli i troen, dersom det skal bli bevart hos Kristus og bli frelst."

http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3124

Skrevet

Dåp er bare en del av det i følge statskirken. Det må også være en kristen oppdragelse. Sier man a, men ikke b så har man ikke kommet noen vei.

"Dåpen er ment å være innledningen til et liv i tro. Derfor blir foreldre og faddere spurt om de vil at barnet skal “oppdras i den kristne forsakelse og tro”. Det er egentlig en forutsetning for praktisering av barnedåp: Barnet må forbli i troen, dersom det skal bli bevart hos Kristus og bli frelst."

http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3124

Som jeg sier er dåpen en del av det. Man kommer ingen vei uten dåp i statskirken.

Gjest mulig??!
Skrevet

Som jeg sier er dåpen en del av det. Man kommer ingen vei uten dåp i statskirken.

Det er ikke statskirken som bestemmer hvem som skal fortapes, men Gud. Men ser hva du skriver, ja.

Driver og skriver mail til en prest så får vi se om vi får noe svar.

Skrevet

Det er ikke statskirken som bestemmer hvem som skal fortapes, men Gud. Men ser hva du skriver, ja.

Driver og skriver mail til en prest så får vi se om vi får noe svar.

Men hvis man tror på gud så tror man vel ikke på ramme alvor at denne gudefiguren ikke gidder ta til seg ungene bare fordi de ikke har fått skvettet litt vann på hodet i kirka?! Joda, mine er også døpt, fin seremoni og fin tradisjon, men ingen gudstro egentlig, sikkert riktig hyklersk, men jeg innrømmer det i alle fall. :o)

Hvis jeg skal tro på en gud så tror jeg han sitter og ler av hvor mye rart vi mennesker gjør som vi tror han forventer av oss.

Gjest mulig??!
Skrevet

Men hvis man tror på gud så tror man vel ikke på ramme alvor at denne gudefiguren ikke gidder ta til seg ungene bare fordi de ikke har fått skvettet litt vann på hodet i kirka?! Joda, mine er også døpt, fin seremoni og fin tradisjon, men ingen gudstro egentlig, sikkert riktig hyklersk, men jeg innrømmer det i alle fall. :o)

Hvis jeg skal tro på en gud så tror jeg han sitter og ler av hvor mye rart vi mennesker gjør som vi tror han forventer av oss.

Kan nok hende han syns vi folka lager litt mye styr rundt ting, ja. Hehe :-)

Elisabeth1365380359
Skrevet

Men hva er forskjellen på en velsignelse og en dåp? Begge deler foregår jo i kirken? Hvis man er mot dåp, hvorfor velger man da velsignelse?

Velsignelse trenger ikke å være i kirka. kan være hjemme eller hvor som helst. Dåp hører kirken til. Jeg deler ikke kirkens tro om at dåp er nødvendig.

Velsignelse er en bønn for barnet og dets fremtid, verken mer eller mindre. Ingen løfter om kristen barneoppdragelse, bare en bønn. Det syns jeg er en fin ting, verken mer elle mindre.

Gjest velsignelse er ok
Skrevet

Vil ikke råde deg til hverken det ene eller andre. Men synes det er litt skremmende når du sier at "...i tilfelle det med Gud, Jesus, himmelen og helvete er fakta så vil det gå bra med ungen...". Vi har selv valgt å ikke døpe barna våre, fordi vi tror på en kjærlig Gud, og tror ikke at en barnedåp har noe å si for om barna kommer til himmelen eller ikke om de dør. Vi hadde barnevelsignelse for barna våre, og hadde en veldig fin stund i kirken. Det sa også de ikke-troende som var med at de syntes.

Ikke meningen å virke dømmende, klarte bare ikke å la være å gi en kommentar :o)

Gjest mulig??!
Skrevet

Vil ikke råde deg til hverken det ene eller andre. Men synes det er litt skremmende når du sier at "...i tilfelle det med Gud, Jesus, himmelen og helvete er fakta så vil det gå bra med ungen...". Vi har selv valgt å ikke døpe barna våre, fordi vi tror på en kjærlig Gud, og tror ikke at en barnedåp har noe å si for om barna kommer til himmelen eller ikke om de dør. Vi hadde barnevelsignelse for barna våre, og hadde en veldig fin stund i kirken. Det sa også de ikke-troende som var med at de syntes.

Ikke meningen å virke dømmende, klarte bare ikke å la være å gi en kommentar :o)

Det er ikke min tolkning det med at dåp er nødvendig for å ikke fortapes, det er visse medlemmer av familien som tenker slik.

Jeg veksler mellom å tenke at religion er tull og at det er noe en skal ta hensyn til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...