Gå til innhold

Rettskrivingshjelp!

Anbefalte innlegg

Gjest kaffedama
Skrevet

Er litt bak mål når det gjelder rettskriving.

Når man har (lsdfjsldjf) skal man ha punktum inni eller etter den siste "klammen"...?

F. eks; 1) Det er mange (meg og andre.)

2) Det er mange (meg og andre).

Håper noen kan hjelpe... :-)

Gjest kaffedama
Skrevet

Punktum skal stå etter .

Takk :-)

Skrevet

Punktum kommer når setningen er slutt - altså etter parentesen.

Gjest kaffedama
Skrevet

Hva med sykdommer som Parkinson, Huntington osv... Vet noen om det skal skrives med stor eller liten bokstav... ? Skrives med stor bokstav på engelsk.

Beklager maset.

Gjest kaffedama
Skrevet

Punktum kommer når setningen er slutt - altså etter parentesen.

Takk :)

Jeg tror jeg får sette meg inn i barneskolegrammatikk så snart det blir sommer. Er visst noen huller her....

Skrevet

Takk :)

Jeg tror jeg får sette meg inn i barneskolegrammatikk så snart det blir sommer. Er visst noen huller her....

Det er neimen ikke lett heller når man ser skrivefeil overalt i media :) Tror nok mange, meg inkludert, hadde hatt godt av oppfriskningskurs :)

Skrevet

Hva med sykdommer som Parkinson, Huntington osv... Vet noen om det skal skrives med stor eller liten bokstav... ? Skrives med stor bokstav på engelsk.

Beklager maset.

Jeg mener at slike sykdommer skal skrives med stor bokstav, fordi sykdomsnavnet er et egennavn.

Gjest kaffedama
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1179595752' post='3612513]

Jeg mener at slike sykdommer skal skrives med stor bokstav, fordi sykdomsnavnet er et egennavn.

Det hørtes logisk ut :-) Jeg går for det!

Takk :o)

Gjest kaffedama
Skrevet

Det er neimen ikke lett heller når man ser skrivefeil overalt i media :) Tror nok mange, meg inkludert, hadde hatt godt av oppfriskningskurs :)

Jeg skal ihvertfall sette meg inn i gramatikken igjen i sommer :o)

Ha en fin lørdagskveld.

Skrevet

Artig at du skulle spørre om det, for jeg fikk en gang følgende svar fra en norsklærer fra Blindern:

Det kommer an på om parentesen innehodler en full setning eller ikke. Gjør den det, skal punktum stå inni parentesen. Er det ikke en fullstendig stening, skal punktum stå utenfor.

Skrevet

Artig at du skulle spørre om det, for jeg fikk en gang følgende svar fra en norsklærer fra Blindern:

Det kommer an på om parentesen innehodler en full setning eller ikke. Gjør den det, skal punktum stå inni parentesen. Er det ikke en fullstendig stening, skal punktum stå utenfor.

Er det en fullstendg setning skal det vel stå et punktum inni parentesen + ett etterpå dersom parentesen er i slutten av en setning?

Gjest kaffedama
Skrevet

Takk for et -meget- spesifikkt svar! *imponert* :-)

Utrolig hvor kronglete sånne regler skal være!

Skrevet

Er det en fullstendg setning skal det vel stå et punktum inni parentesen + ett etterpå dersom parentesen er i slutten av en setning?

Nei, faktisk ikke. Jeg hadde skrevet en utredning innen faget jeg studerte, og vi fikk tilbud om å la en fra Blindern korrigere teksten fra en språklig synsvinkel. Jeg hadde da på ett sted satt punktum både innenfor og utenfor parentesen, akkurat som du skriver. Jeg husker også at jeg var usikker på hva som var riktig der.

Til min store glede hadde nettopp eksperten kommentert akkurat dette, jf forrige innlegg. Og så må jeg benytte anledningen til å bedrive en smule selvskryt ved å legge til at vedkommende også skrev at jeg forøvrig hadde usedvanlig god tegnsetting.;-)

Skrevet

Jupp, det stemmer :)

Skrevet

Jupp, det stemmer :)

Var det kanskje deg som ga meg rådet i hine hårde dager? ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...