Gå til innhold

Gode grunner for å fortsette med Levaxin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I februar 2005 ble det oppdaget at jeg har lavt stoffskifte.

Jeg begynte med Levaxin.

Har regulert dosen både opp og ned hele tida helt siden da.

Sist jeg var hos legen, sa han at nå er dosen bra. Ihvertfall så bra som den kan bli med medisin.

Men den siste måneden har jeg vært plaga med smerter i hjertet, noe jeg tror skyldes overdosering - igjen.

I tillegg har jeg ikke merka NOEN forskjell i løpet av disse 2 årene, etter at jeg begynte med Levaxin.

Så nå lurer jeg på; hva gjør det at jeg egentlig bruker Levaxin? Det greies tydeligvis ikke å finne rett dose, og jeg får hjertesmerter når jeg er overdosert. Skal jeg rett og slett trappe gradvis ned og slutte, og vil det egentlig ha noe å si?

Skal selvfølgelig høre med legen min hva han sier på tirsdag også, men tenkte jeg skulle høre her i tilfelle noen har vært borti det samme.

Gjest ghb64
Skrevet

Du blir deprimert, helt uten energi etc. uten medisin.

Søk her på DOL så finner du mye om dette.

Skrevet

Du blir deprimert, helt uten energi etc. uten medisin.

Søk her på DOL så finner du mye om dette.

Har søkt litt på forumet, men finner ikke noe som omhandler det å slutte med Levaxin etter en tid...

Som jeg fortalte, så merker jeg jo absolutt ingen forskjell fra før og etter Levaxin. Jeg er lett deprimert, ekstremt søvnbehov (jeg sover over 12 timer og må slite meg ut av senga som om det er midt på natta), har ikke noe overskudd til å gjøre noe som helst fysisk, har prøvd å gå turer men blir bare utmattet av det. Det eneste jeg har merka er at jeg ikke fryser så lett som tidligere, har svettetokter om natta og helt fram til 15-17-tida. Og så har jeg opplevd hjertebank ofte, noe som da kan være overdosering...

Derfor ser jeg ingen som helst grunn til å fortsette med Levaxin, når jeg har samme symptomene på lavt stoffskifte både med Levaxin, og uten (da jeg ikke hadde begynt med den ennå).

Gjest Nurse Novel
Skrevet

Har søkt litt på forumet, men finner ikke noe som omhandler det å slutte med Levaxin etter en tid...

Som jeg fortalte, så merker jeg jo absolutt ingen forskjell fra før og etter Levaxin. Jeg er lett deprimert, ekstremt søvnbehov (jeg sover over 12 timer og må slite meg ut av senga som om det er midt på natta), har ikke noe overskudd til å gjøre noe som helst fysisk, har prøvd å gå turer men blir bare utmattet av det. Det eneste jeg har merka er at jeg ikke fryser så lett som tidligere, har svettetokter om natta og helt fram til 15-17-tida. Og så har jeg opplevd hjertebank ofte, noe som da kan være overdosering...

Derfor ser jeg ingen som helst grunn til å fortsette med Levaxin, når jeg har samme symptomene på lavt stoffskifte både med Levaxin, og uten (da jeg ikke hadde begynt med den ennå).

Selv om du ikke har merket så stor forskjell de 2 årene du har brukt Levaxin, så vil du nok likevel i bunn og grunn ha merket en viss endring. Om enn liten.

Slutter du på Levaxin blir du garantert dårligere, litt etter litt, noe som også kan ta år. Og verre vil du vel ikke bli?

Når du nå har fått påvist lavt stoffskifte bør du ta dette alvorlig, ikke minst for din egen del. Slutter du på Levaxin blir du dårligere. Og du må starte på nytt igjen. Og det kan ta år før du blir noe bedre. Hvis du i det hele tatt blir helt bra. Det er ikke alle som blir bra på Levaxin. Hovedpoenget er at man i hvert fall ikke blir verre. Uten Levaxin kan du faktisk dø av myxødem coma, men det er sjelden det skjer her i landet, nettopp fordi de fleste får påvist hypothyreose før det går så langt. Og de må ta medisin resten av livet. Noe også du mest sannsynlig må gjøre.

Hadde jeg vært deg ville jeg heller fått henvisning til hormonlaboratoriet for ordentlig utredning. Det kan jo hende du bør ha tillegg av hormonet T3? Eller et kan hende du må legge om kostholdet ditt? Mulig du er "vanskelig" å medisinere? Ikke alle er "lette" å stabilisere. De aller fleste hypothyreose-pasienter føler seg bedre om blod-verdiene ligger i øvre normalområde. Når det gjelder deg forstår jeg det dit hen at du ligger OVER referanseområdet???

Dette ble mye:) Men jeg vil også få tilføye at det KAN hende du bør tenke i retning andre årsaker til symptomene dine, og da tenker jeg i første omgang på jernmangel/B-12 mangel. I andre omgang kan du vurdere å se på symptomene til sykdommen ME. Søk på ME-forum.no.

Lykke til inntil videre:)

Skrevet

Selv om du ikke har merket så stor forskjell de 2 årene du har brukt Levaxin, så vil du nok likevel i bunn og grunn ha merket en viss endring. Om enn liten.

Slutter du på Levaxin blir du garantert dårligere, litt etter litt, noe som også kan ta år. Og verre vil du vel ikke bli?

Når du nå har fått påvist lavt stoffskifte bør du ta dette alvorlig, ikke minst for din egen del. Slutter du på Levaxin blir du dårligere. Og du må starte på nytt igjen. Og det kan ta år før du blir noe bedre. Hvis du i det hele tatt blir helt bra. Det er ikke alle som blir bra på Levaxin. Hovedpoenget er at man i hvert fall ikke blir verre. Uten Levaxin kan du faktisk dø av myxødem coma, men det er sjelden det skjer her i landet, nettopp fordi de fleste får påvist hypothyreose før det går så langt. Og de må ta medisin resten av livet. Noe også du mest sannsynlig må gjøre.

Hadde jeg vært deg ville jeg heller fått henvisning til hormonlaboratoriet for ordentlig utredning. Det kan jo hende du bør ha tillegg av hormonet T3? Eller et kan hende du må legge om kostholdet ditt? Mulig du er "vanskelig" å medisinere? Ikke alle er "lette" å stabilisere. De aller fleste hypothyreose-pasienter føler seg bedre om blod-verdiene ligger i øvre normalområde. Når det gjelder deg forstår jeg det dit hen at du ligger OVER referanseområdet???

Dette ble mye:) Men jeg vil også få tilføye at det KAN hende du bør tenke i retning andre årsaker til symptomene dine, og da tenker jeg i første omgang på jernmangel/B-12 mangel. I andre omgang kan du vurdere å se på symptomene til sykdommen ME. Søk på ME-forum.no.

Lykke til inntil videre:)

Takk for utfyllende svar!

Nå ser jeg litt mer alvoret i å fortsette med medisinen, selv om jeg faktisk har lest en gang at før i tida døde man av lavt stoffskifte, hvis man ikke fikk medisin. Jeg trodde at det ikke utgjorde noen forskjell når jeg ikke merka noe, jeg trodde man måte _merke_ noe for at medisinen skulle ha noen virkning.

Du skriver "Det er ikke alle som blir bra på Levaxin.". Kan dette være mitt tilfelle? At jeg tar medisin men den virker ikke på meg?

Jeg nevnte ikke at jeg har fått avslag på henvisning til endokrinolog, men at jeg skal høre med legen min i mårra hva som skjer videre nå. Legen min og jeg tok en test på T3 ,men den var helt i orden.

Når det gjelder kosthold har jeg vært vegetarianer i litt over ett år, men har så smått begynt å spise litt fisk og fugl. Men kan legge til at heller ikke dette merka jeg noe av , før/etter vegetarianer med tanke på mine problemer.

Da jeg tok blodprøve i november, hadde jag lavt jern-, B12- og folat-lager. Men etter å ha tatt kosttilskudd, viste prøvene i januar at verdiene nå var helt fine.

Og ME, legen min nevnte ME, men trodde ikke at jeg hadde det, han sa han fikk det ikke helt til å stemme, og at jeg var den yngste han har vært borti som har det i så fall.. Jeg vet ikke helt, har lest litt om sykdommen, men finner ikke helt ut av det jeg heller.

Takk for svar! Jeg skal prøve å stille de rette spm til legen min i mårra :)

Gjest Nurse Novel
Skrevet

Takk for utfyllende svar!

Nå ser jeg litt mer alvoret i å fortsette med medisinen, selv om jeg faktisk har lest en gang at før i tida døde man av lavt stoffskifte, hvis man ikke fikk medisin. Jeg trodde at det ikke utgjorde noen forskjell når jeg ikke merka noe, jeg trodde man måte _merke_ noe for at medisinen skulle ha noen virkning.

Du skriver "Det er ikke alle som blir bra på Levaxin.". Kan dette være mitt tilfelle? At jeg tar medisin men den virker ikke på meg?

Jeg nevnte ikke at jeg har fått avslag på henvisning til endokrinolog, men at jeg skal høre med legen min i mårra hva som skjer videre nå. Legen min og jeg tok en test på T3 ,men den var helt i orden.

Når det gjelder kosthold har jeg vært vegetarianer i litt over ett år, men har så smått begynt å spise litt fisk og fugl. Men kan legge til at heller ikke dette merka jeg noe av , før/etter vegetarianer med tanke på mine problemer.

Da jeg tok blodprøve i november, hadde jag lavt jern-, B12- og folat-lager. Men etter å ha tatt kosttilskudd, viste prøvene i januar at verdiene nå var helt fine.

Og ME, legen min nevnte ME, men trodde ikke at jeg hadde det, han sa han fikk det ikke helt til å stemme, og at jeg var den yngste han har vært borti som har det i så fall.. Jeg vet ikke helt, har lest litt om sykdommen, men finner ikke helt ut av det jeg heller.

Takk for svar! Jeg skal prøve å stille de rette spm til legen min i mårra :)

Hei igjen:)

"Du skriver "Det er ikke alle som blir bra på Levaxin.". Kan dette være mitt tilfelle? At jeg tar medisin men den virker ikke på meg?"

Svar: Både ja og nei. Medisinen virker på det viset at du ikke blir alvorlig dårligere. Men det er en stor mulighet for at du er en av de (mange) som ikke får den ønskede/optimale effekten.

"Jeg nevnte ikke at jeg har fått avslag på henvisning til endokrinolog, men at jeg skal høre med legen min i mårra hva som skjer videre nå."

Svar: Et avslag fra endo skal du ikke godta uten videre mener jeg. Søk på nytt, forklar inngående hvordan tingenes tilstand er, forklar at livskvaliteten din er betydelig redusert og at du ikke godtar å ikke bli tatt på alvor.

"Legen min og jeg tok en test på T3 ,men den var helt i orden."

Svar: Det som er "i orden" for legen er ikke nødvendigvis "i orden" for deg. Når det gjelder T3 er det mange som bør ligge i øverste referanseområde. Jeg tror 6 er satt til øverste.Dette gjelder også T4. Jeg vil også anbefale deg å få utskrift av alle hormonprøvene du har tatt til nå, sånn at du kan følge med selv. På denne måten kan du lettere finne ut av når du føler at formen bedrer seg. Da vil du også vite sånn ca hvor du bør ligge i forhold til referanseområdene. I dag er det sånn at legen skal gå ut fra hvordan pasienten føler seg, han skal IKKE si at alt er bra og at blodprøvene er "fine". Dette er viktig! Og dette burde han vite!

"Når det gjelder kosthold har jeg vært vegetarianer i litt over ett år, men har så smått begynt å spise litt fisk og fugl. Men kan legge til at heller ikke dette merka jeg noe av , før/etter vegetarianer med tanke på mine problemer."

Svar: Når det gjelder kosthold tenkte jeg mer i retning at at du ikke må drikke mel/ta kalktabletter eller innta mat som inneholder jern/jerntabletter samtidig med Levaxindosen. Tablettene skal tas helst 2 timer før eller 2 timer etter inntak av dette, ellers blir ikke virkningen optimal. Dette burde også legen fortalt deg.

"Da jeg tok blodprøve i november, hadde jag lavt jern-, B12- og folat-lager. Men etter å ha tatt kosttilskudd, viste prøvene i januar at verdiene nå var helt fine."

Svar: Se svaret jeg skrev ovenfor:)

"Og ME, legen min nevnte ME, men trodde ikke at jeg hadde det, han sa han fikk det ikke helt til å stemme, og at jeg var den yngste han har vært borti som har det i så fall.. Jeg vet ikke helt, har lest litt om sykdommen, men finner ikke helt ut av det jeg heller."

Svar: At legen din ikke har vært borti pasienter med ME som er så unge som deg skal ikke være en konklusjon fra hans side som utelukker at du har det! Barn i 11-års-alder får ME. Igjen: Hvis du ikke er under 11 burde han ha visst dette også!

Få henvisning til utredning, og gjør det NÅ, fordi det er 18 mnds ventetid og en del plasser blir det snart inntaksstopp. So hurry up girl! :) Stå på krava - ikke gi deg! Ser ut til at du må ta denne legen din i opplæring på flere punkter:)

Legger ved disse linkene:

http://www.me-forening.no/hovedframe.html

http://www.xlpluss.no/thyroforum/index.php?sid=defd16288cfd3f36d548cf7c271c7d94

God bedring og lykke til. Bare spør hvis du lurer på noe:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...