Gjest Elextra Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Hvis jeg var i 20-årene nå hadde jeg tatt meg en real utdannelse. Da jeg var ferdig med gymnaset var det slik at de som bodde i Oslo ikke fikk studielån og dermed var den muligheten borte. Og da jeg hadde muligheten senere, var jeg etablert med unger og hadde rett og slett ikke penger til utgiftene med studielånet og jobbe ved siden hadde jeg ikke fikset og den gangen var det bare menn som fikk attføring til høyere utdannelse. "Da jeg var ferdig med gymnaset var det slik at de som bodde i Oslo ikke fikk studielån og dermed var den muligheten borte." Det kan da umulig stemme? Mulig du ikke fikk borteboerstipend, men studielån må du da ha hatt rett til, med mindre du hadde for høy inntekt eller formue. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Jeg ville vært litt flittigere student og ellers tatt litt fler sjanser - både privat og profesjonelt. Kunne kanskje tenkt meg å fått barn noe tidligere enn jeg gjorde, men slikt kan man jo ikke planlegge. Er glad jeg ventet på den rette faren :-). 0 Siter
Gjest essesess Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Valgt en annen å gifte meg med. kanskje h*n ville valgt en annen også? 0 Siter
Dorthe Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 "Da jeg var ferdig med gymnaset var det slik at de som bodde i Oslo ikke fikk studielån og dermed var den muligheten borte." Det kan da umulig stemme? Mulig du ikke fikk borteboerstipend, men studielån må du da ha hatt rett til, med mindre du hadde for høy inntekt eller formue. Det gikk på foreldrenes inntekt og siden spesielt mora mi tjente bra så fikk jeg ikke. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Det gikk på foreldrenes inntekt og siden spesielt mora mi tjente bra så fikk jeg ikke. Hverken da eller nå var det vel behovsprøving i forhold til foreldrenes inntekt når man var passert 20? 0 Siter
Atene Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Det gikk på foreldrenes inntekt og siden spesielt mora mi tjente bra så fikk jeg ikke. Jeg fikk heller ikke, men var det ikke bare frem til man fylte 20 at foreldrenes inntekt hadde noe å si? 0 Siter
laban Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Det gikk på foreldrenes inntekt og siden spesielt mora mi tjente bra så fikk jeg ikke. Lån var avhengig av foreldrenes inntekt til man fylte 20 år, som var myndighetsalderen den gangen. Borteboerstipendet er noe annet. Det fikk man ikke for å bo på hybel i Oslo hvis foreldrene bodde der, uansett hvor gammel man var. Bortsett fra hvis man ikke giftet seg, da ble det faktisk godtatt at man flyttet fra foreldrehjemmet. Jeg var selv uten studielån i to skoleår, fordi foreldrene mine (ansatt i skoleverket) hadde likningsattester som gjorde at jeg kom over grensen. Flere av de jeg studerte sammen med, var myyye rikere - men fedrene drev egne firmaer o.l., slik at det så annerledes ut på papiret. Mine erfaringer fra de årene har fratatt fra meg all tro på behovsprøving. 0 Siter
laban Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Det gikk på foreldrenes inntekt og siden spesielt mora mi tjente bra så fikk jeg ikke. "Bortsett fra hvis man giftet seg", skulle det selvfølgelig stå nedenfor her. 0 Siter
Sofline Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Jeg fikk heller ikke, men var det ikke bare frem til man fylte 20 at foreldrenes inntekt hadde noe å si? Sånn er det i hvert fall nå. 0 Siter
Gjest AnnaMolina Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 kanskje h*n ville valgt en annen også? soo??? 0 Siter
Dorthe Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Hverken da eller nå var det vel behovsprøving i forhold til foreldrenes inntekt når man var passert 20? Jeg var ikke passert 20 og jeg begynte å jobbe og spare til leilighet. 0 Siter
Dorthe Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Jeg fikk heller ikke, men var det ikke bare frem til man fylte 20 at foreldrenes inntekt hadde noe å si? Jeg ser Elextra sier det men jeg tror det var 24 år men det er så lenge siden at jeg ikke husker det. 0 Siter
Dorthe Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Lån var avhengig av foreldrenes inntekt til man fylte 20 år, som var myndighetsalderen den gangen. Borteboerstipendet er noe annet. Det fikk man ikke for å bo på hybel i Oslo hvis foreldrene bodde der, uansett hvor gammel man var. Bortsett fra hvis man ikke giftet seg, da ble det faktisk godtatt at man flyttet fra foreldrehjemmet. Jeg var selv uten studielån i to skoleår, fordi foreldrene mine (ansatt i skoleverket) hadde likningsattester som gjorde at jeg kom over grensen. Flere av de jeg studerte sammen med, var myyye rikere - men fedrene drev egne firmaer o.l., slik at det så annerledes ut på papiret. Mine erfaringer fra de årene har fratatt fra meg all tro på behovsprøving. Mora og faren min var ikke villige til å forsørge meg slik at jeg kunne gå mer på skole eller studere så jeg begynte å jobbe, spare og kjøpte leilighet etter tre år. Da hadde jeg ikke råd å studere for da satt jeg med boliglån alene Så giftet jeg meg og måtte forsørge mann og seinere unger og så var løpet kjørt. 0 Siter
Atene Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Sånn er det i hvert fall nå. Er lånet fortsatt behovsprøvd mot foreldrenes inntekt? Jeg trodde det bare gjaldt stipendet nå. Jeg rakk å studere i to år før jeg fikk rett til studielån. I ettertid var det selvfølgelig ganske greit, når lånet skulle betales tilbake. 0 Siter
Dorthe Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Lån var avhengig av foreldrenes inntekt til man fylte 20 år, som var myndighetsalderen den gangen. Borteboerstipendet er noe annet. Det fikk man ikke for å bo på hybel i Oslo hvis foreldrene bodde der, uansett hvor gammel man var. Bortsett fra hvis man ikke giftet seg, da ble det faktisk godtatt at man flyttet fra foreldrehjemmet. Jeg var selv uten studielån i to skoleår, fordi foreldrene mine (ansatt i skoleverket) hadde likningsattester som gjorde at jeg kom over grensen. Flere av de jeg studerte sammen med, var myyye rikere - men fedrene drev egne firmaer o.l., slik at det så annerledes ut på papiret. Mine erfaringer fra de årene har fratatt fra meg all tro på behovsprøving. Her står det at før 1975 var lånet lite og man var avhengig av foreldrenes hjelp Før 1. november 1947 var det umulig å ta høyere utdanning i Norge uten velstående foreldre. Med etableringen av Lånekassen denne dagen fikk også folk fra lavere sosiale lag adgang til universitets- og høgskoleutdanning. Studiefinansieringsordningene er senere blitt utvidet. Sporadiske oppryddningsaksjoner i et komplisert system av ulike støtteordninger og stadig skiftende oppfatninger av hvilken rolle studiefinansieringen skal fylle i det norske velferdssystemet har ført til flere endringer. Til å begynne med fikk man bare et lite lån. Fra 1975 både lån og stipend. Ordningene har gått fra å være behovsprøvd mot foreldrenes inntekt til å bli universell Knis, jeg ville studere før 1975, så gammel er jeg ;o) 0 Siter
Sofline Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Er lånet fortsatt behovsprøvd mot foreldrenes inntekt? Jeg trodde det bare gjaldt stipendet nå. Jeg rakk å studere i to år før jeg fikk rett til studielån. I ettertid var det selvfølgelig ganske greit, når lånet skulle betales tilbake. Det gikk litt fort i svingene her. Lånet er ikke behovsprøvd lenger, men stipendet er det til man fyller 20 eller går ut av videregående. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Jeg ville ikke gjort noe annerledes. Gifta meg 26 år gammel, fikk barn 27 år gammel. Før den tid reiste vi mye og opplevde mye. Dessuten gjorde vi ferdig utdannelsene våre og etablerte oss med gode jobber. Jeg er kjempeglad fordi jeg venta så lenge med å få barn. Var kjempeklar for det når jeg var 27 år gammel:) Venta lenge!? Hehe, jeg var ikke noenlunde klar for barn før jeg passerte 30. Og ventet nesten fem år til før jeg gjorde alvor av det! 0 Siter
Gjest prust Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Jeg hadde ett år i Frankrike etter videregående, og det er jeg glad for! Skulle ha reist mer i 20-årene, før vi fikk barn - det angrer jeg på. Ellers kysset jeg bare en frosk før drømmeprinsen kom :-) Ble sammen med mannen min da jeg var 20, fikk første barn da jeg var 28 - har tre barn nå, i en alder av 36. Hadde muligens valgt et annet yrke, hvis jeg skulle velge om igjen... 0 Siter
Sofline Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Venta lenge!? Hehe, jeg var ikke noenlunde klar for barn før jeg passerte 30. Og ventet nesten fem år til før jeg gjorde alvor av det! Lenge er ikke noe fast begrep. :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.