Gå til innhold

Hva bør foreldre gjøre for sine barn?

Anbefalte innlegg

Gjest nabo som undrer
Skrevet

Jeg sitter her og undrer. Naboen min er enslig mor med 3 barn som bor hos henne og hun står sannelig på for å følge dem opp både på skolen og fritida. Faren stiller nesten ikke opp, men har dem annenhver helg.

Så er de - alle barna og mor - på fotballturnering langt unna. Mor er med som frivillig leder, hun har tatt fri fra jobben, betalt turen og oppholdet, og etter 4 slitsomme, morsomme dager er de på vei hjem til Gardermoen. Ungene er slitne, de er 9, 11 og 14. Mor har ikke bil.

Så moren ringer faren, som bor i Oslo som dem selv, og spør om han kan møte dem på Gardermoen og kjøre barna hjem? Hun spør ikke for seg selv, hun regner i sitt stille sinn med å ta bussen, men kan han være så snill å hente barna sine så de kommer raskere hjem? Fordi barna har masse bagasje og er slitne.

Men faren sier tvert nei! Dette får hun greie sjøl! (?)

Barn og mor kommer slitne hjem med bussen, jeg treffer dem i oppgangen, drassende inn med bagasje mange timer etter alle de andre ungene i fotballklubben fordi alle de andre ble hentet av sine foreldre, mens hun måtte ta både flybuss og annen buss.

Spørsmål? Er det for mye å forvente at fedre stiller opp for ungene sine, selv om foreldrene er skilt? Også om det ikke akkurat er deres helg at ekstraordinære arrangementer finner sted?

Kan noen svare meg? Jeg synes faren høres uvanlig kranglete ut, og lar ting som kanskje er mellom ham og moren gå ut over barna her. Men tar jeg feil? Vil gjerne ha noen meninger fra dere!?

Jeg har snakket med mor som sier hun snart ikke orker mer av at faren aldri støtter opp om noe av det barna gjør på fritida. Verken praktisk eller økonomisk. Han mener alt er hennes ansvar, siden barna bor hos henne, mens han bare har ansvaret for dem annenhver helg når de er hos ham. Den logikken der skurrer i mine ører.

Snorkfrøken
Skrevet

Tror dessverre mange forhold ender på denne måten. Jeg synes det høres fryktelig umodent ut å "hevne" seg på denne måten. Klart man stiller opp for barna sine selv om det ikke er den uka man skal ha de. Skulle bare mangle synes jeg. De barna er jo såpass store at de må jo lure litt selv på hvorfor han ikke kunne hente...

Gjest togli
Skrevet

Huff, jeg er så glad for at jeg valgte mannen min som pappa til mine barn! Jeg er rimelig sikker på at han ikke ville oppført seg sånn dersom det ble slutt mellom oss. Disse barna har en flott mamma!!!!!

Skrevet

Desverre så er det veldig ofte umulig for foreldrene å samarbeide selv om det går utover ungene sine. Den ene parten (gjerne den som ble sviktet el.l i ekteskapet) har forbannet seg på at h*n skal aldri hjelpe til.

Her kjørte han ikke ungene sine fordi det var til hjelp for eksen. Håper aldri jeg blir skilt, i allefall ikke til slikt samarbeid som mange viser.

Skrevet

*himle* Det er er _ikke_ normal oppførsel.

Skrevet

Sånn har vi det også, desverre. Eksmannen sa til meg at siden jeg hadde tatt valget å flytte, måtte jeg ta konsekvensene av det....

Han er _utrolig_ egoistisk, og sjønner overhodet ikke at det er ungene det går ut over. Men hva kan jeg gjøre med det? Lite og ingenting. Har vært på forskjellige møter, både med prest, mekler og hos PPT, uten at det hjalp.

*sukk*

Gjest kvinne 46
Skrevet

Sånn er det her også. Derfor ordner eg meg på andre måter når eg treng hjelp. Blir så lei av at det aldri passar. Trur ikkje min eks. tenker han skal straffe meg, men han er så lite fleksibel og velger det som tilfredsstiller i øyeblikket.

Det har vore mange vonde situasjoner for barna at han har valgt dei bort.

Skrevet

Heldigvis er ikke eksen min sånn! Da ungene og jeg skulle på ferie med toget i fjor (og kjæresten min var borte på jobb) både kjørte han oss til stasjonen og hentet oss der og kjørte oss hjem igjen da vi kom hjem noen dager etter. :o)

(forøvrig har dette innlegget stått her inne før)

mariaflyfly
Skrevet

Jeg tror ikke det er uvanlig. Selv må jeg innrømme at jeg gladelig heller ville hatt 10 sinte hoggormer i bilen min enn eksen.

Skrevet

Jeg er enig med deg. Men jeg tror desverre det er vanlig med foreldre som denne eksen her. De skjønner ikke at det ikke er eksen, men barna de straffer.

Gjest nabo som undrer
Skrevet

Desverre så er det veldig ofte umulig for foreldrene å samarbeide selv om det går utover ungene sine. Den ene parten (gjerne den som ble sviktet el.l i ekteskapet) har forbannet seg på at h*n skal aldri hjelpe til.

Her kjørte han ikke ungene sine fordi det var til hjelp for eksen. Håper aldri jeg blir skilt, i allefall ikke til slikt samarbeid som mange viser.

Kanskje det rareste er at så mange samværsregler er lagt opp til at foreldre skal samarbeide etter skilsmisse - mens dette er virkeligheten for mange, mange...

Hvis folk kunne samarbeide slik lover og regler legger opp til - hadde man skilt seg da, tro, lurer jeg av og til på...

Skrevet

Kanskje det rareste er at så mange samværsregler er lagt opp til at foreldre skal samarbeide etter skilsmisse - mens dette er virkeligheten for mange, mange...

Hvis folk kunne samarbeide slik lover og regler legger opp til - hadde man skilt seg da, tro, lurer jeg av og til på...

"Hvis folk kunne samarbeide slik lover og regler legger opp til - hadde man skilt seg da, tro, lurer jeg av og til på..."

Jada, ikke noe problem det, så lenge begge parter er rimelig oppegående og innstilt på at ungene ikke skal lide for at vi voksne ikke får forholdet oss imellom til å fungere.

Skrevet

Uansett lover og regler så synes jeg at man forplikter seg over de barna man velger å sette til verden, også etter en evt skilsmisse fra partner. Ser på det som evneveikt å ikke gjøre det. Jeg kjenner heldigvis til de forhold der det går fint å samarbeide om barna selv om man er skilt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...