Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jøssenamn! Jeg kunne ikke komme på at det skal forklares hvorfor noen ikke reiser seg når man presenteres for dem. Har aldri hørt denne "regelen" for skikk og bruk en gang, men så bor jo jeg langt ute på landsbygda også, da. ;-)

Jeg tror ikke det praktiseres i Oslo heller hvis det er en trøst. Selv om Hjemmet påstår at det er slik det bør gjøres hihi.

• Svar 134
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

19

• pekkaline

11

• morsan

9

• Lillemus

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest ChiengMai
Skrevet

Snakk om å være fisefin! Jeg antar folk selv har vett nok til å skjønne hvorfor rullestolbrukeren ikke reiser seg opp;-)

Det kan også være mer skjulte handikapp, ikke bare rullestolbrukere. På en dårlig dag har jeg så vondt når jeg reiser/setter meg at jeg godt kunne finne på å bli sittende selv om jeg ble presentert for nye mennesker. Men på meg syns det ikke på utsiden.

Skrevet

Knis, men der sitter jo nesten alle i rullestol.

Forresten blir jeg nesten fornærma når folk tror jeg bor på gamlehjemmet når jeg besøker mora mi. Jeg er ikke sååå gammel enda da.

*huffda* :) Nei du er da ikke gammel. Sitter de kongelige i rullestol? Bare nesten mener du? *Du får lage deg en plakat: Bare på besøk hehe huffameg

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg tror ikke det praktiseres i Oslo heller hvis det er en trøst. Selv om Hjemmet påstår at det er slik det bør gjøres hihi.

Hihi, tror Hjemmet er helt på bærtur her.

Skrevet

Det kan også være mer skjulte handikapp, ikke bare rullestolbrukere. På en dårlig dag har jeg så vondt når jeg reiser/setter meg at jeg godt kunne finne på å bli sittende selv om jeg ble presentert for nye mennesker. Men på meg syns det ikke på utsiden.

Jeg tror ikke noen reagerer på det heller. Det er da sjelden man tar en skikkelig presentasjonsrunde.

Skrevet

Knis, men der sitter jo nesten alle i rullestol.

Forresten blir jeg nesten fornærma når folk tror jeg bor på gamlehjemmet når jeg besøker mora mi. Jeg er ikke sååå gammel enda da.

Uff da, men det at folk tar feil der sier vel mer om folks tro på norsk helsevesen enn en vurdering av din alder!

Det er dessverre alt for mange unge bevegelseshemmede som plasseres på gamlehjem! :-(

Gjest togli
Skrevet

Da blir det straks litt verre, men jeg synes likevel ikke det er vertinnens oppgave å forklare gjestene dette. Jeg hadde foretrukket å selv si at jeg foretrakk å sitte fordi jeg hadde vondt i ryggen :)

Skrevet

*huffda* :) Nei du er da ikke gammel. Sitter de kongelige i rullestol? Bare nesten mener du? *Du får lage deg en plakat: Bare på besøk hehe huffameg

hehe, det hender at folk får slike kulerunde øyne og sier Bor du ikke her. Men det er en fyr på 46 der og det er jo ikke helt uvanlig at yngre folk bor slike steder heller, dessverre.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Da blir det straks litt verre, men jeg synes likevel ikke det er vertinnens oppgave å forklare gjestene dette. Jeg hadde foretrukket å selv si at jeg foretrakk å sitte fordi jeg hadde vondt i ryggen :)

"Da blir det straks litt verre, men jeg synes likevel ikke det er vertinnens oppgave å forklare gjestene dette."

Det er jeg helt enig i, for meg virker det kunstig, virker som oppfordring til å snakke over hodet på noen. Og det er jo i alle fall ikke høflig.

Skrevet

Huff ja jeg er glad for at jeg ikke omgås kongelige. For det er vel ikke så mange andre steder det skal være så fryktelig nøye vel.

Hvor snakker man slik? På gamlehjemmet kanskje?

Men er du så sikker på at kongelige er dem som ville reagert mest, da?

Jeg innbiller meg at de er så veloppdragne at de takler det meste på strak arm.

Jeg husker jeg en gang leste boka om Rui-søstrene, to gamle, krokete damer fra en liten husmannsplass i telemark som skulle få audiens hos kong Olav en gang på 60-tallet.

De hadde fått et for seg at sikkerhetsnåler var ekstra "fint", og hadde derfor forut for audiensen sprettet ut knappene fra kåpene og erstatte dem med sikkerhetsnåler. Han som fulgte dem til slottet la merke til at de livré-kledte herrene som tok i mot dem før audiensen ikke fortrakk en mine mens de omhyggelig åpnet opp sikkerhetsnålene! ;-)

Skrevet

Kanskje man mynter det på bevegelseshemmede som _ikke_ bruker rullestol, slik at det derfor ikke nødvendigvis er så opplagt for en ukjent person hvorfor vedkommende ikke reiser seg?

Jeg har selv tenkt tanken enkelte dager når rygen har slått seg helt vrang, at jeg håper jeg ikke kommer bort i en situasjon der det forventes at man skal reise seg på bussen. Da skulle man gjerne hatt et blinklys som viste at man har god grunn til å sitte;-)

Men i et sosialt lag vil man jo som oftest få en helt annen mulighet til selv å se hvorfor vedkommende ikke kan reise seg - om ikke med en gang v hilserunden så i løpet av laget.

Jeg ville som vertinne ALDRI ha unnskyldt en gjest med at "ja, Lise her kan dessverre ikke reise seg for å hilse på deg fordi hun er bevegelseshemmet", for det MÅ da bare virke som en stigmatisering av Lise, og ikke som en forklaring så den som hilser på skal tro at hun er uforskammet?

"Jeg har selv tenkt tanken enkelte dager når rygen har slått seg helt vrang, at jeg håper jeg ikke kommer bort i en situasjon der det forventes at man skal reise seg på bussen. "

Husker en gang jeg hadde skikkelig vondt i kneet (er litt revmatisk) og satt på første sete i bussen. På bussen kommer en litt eldre (men ikke gammel!) dame og hennes mann og han så noe skrøpelig ut. Jeg snudde meg og tittet bakover i bussen og samtlige seter langs hele midtgangen var ledige så jeg ble sittende med god samvittighet. Damen kastet seg over meg, grep meg i jakken og mer eller mindre hylte at der skulle mannen hennes sitte! Så jeg reiste meg noe befippet og kreket meg litt lenger bak i bussen... Han hadde utmerket godt klart å gå to skritt ekstra gitt...

Skrevet

Uff da, men det at folk tar feil der sier vel mer om folks tro på norsk helsevesen enn en vurdering av din alder!

Det er dessverre alt for mange unge bevegelseshemmede som plasseres på gamlehjem! :-(

ja, det bor som skrevet en fyr på 46 år der så det er kanskje ikke helt umulig. Det er vel derfor jeg med lettelse sier jeg er på besøk og bor rett oppi gata...

Gjest togli
Skrevet

"Da blir det straks litt verre, men jeg synes likevel ikke det er vertinnens oppgave å forklare gjestene dette."

Det er jeg helt enig i, for meg virker det kunstig, virker som oppfordring til å snakke over hodet på noen. Og det er jo i alle fall ikke høflig.

Enig i det. Man føler seg bare enda mer "spesiell" - som på utstilling ;)

Skrevet

Helt enig - det var det jeg prøvde å si i tidligere innlegg her.

Jeg har ikke så mye erfraing med gjester med varig bevegelseshemming, men jeg har da hatt gjester som har skadet en fot elelr vært høygravide eller noe annet forbigående, og de har da vært i full stand til å si fra selv på en munter måte hvorfor de ikke reiser seg.

Jeg syens det virker umyndiggjørende at vertinnen på forhånd skal si at X nok ikke kommer til å reise seg.

Skrevet

"Jeg har selv tenkt tanken enkelte dager når rygen har slått seg helt vrang, at jeg håper jeg ikke kommer bort i en situasjon der det forventes at man skal reise seg på bussen. "

Husker en gang jeg hadde skikkelig vondt i kneet (er litt revmatisk) og satt på første sete i bussen. På bussen kommer en litt eldre (men ikke gammel!) dame og hennes mann og han så noe skrøpelig ut. Jeg snudde meg og tittet bakover i bussen og samtlige seter langs hele midtgangen var ledige så jeg ble sittende med god samvittighet. Damen kastet seg over meg, grep meg i jakken og mer eller mindre hylte at der skulle mannen hennes sitte! Så jeg reiste meg noe befippet og kreket meg litt lenger bak i bussen... Han hadde utmerket godt klart å gå to skritt ekstra gitt...

Makan!

Skrevet

Men er du så sikker på at kongelige er dem som ville reagert mest, da?

Jeg innbiller meg at de er så veloppdragne at de takler det meste på strak arm.

Jeg husker jeg en gang leste boka om Rui-søstrene, to gamle, krokete damer fra en liten husmannsplass i telemark som skulle få audiens hos kong Olav en gang på 60-tallet.

De hadde fått et for seg at sikkerhetsnåler var ekstra "fint", og hadde derfor forut for audiensen sprettet ut knappene fra kåpene og erstatte dem med sikkerhetsnåler. Han som fulgte dem til slottet la merke til at de livré-kledte herrene som tok i mot dem før audiensen ikke fortrakk en mine mens de omhyggelig åpnet opp sikkerhetsnålene! ;-)

Hehe, artig historie! og nei jeg aner da ikke hvordan man snakker i de kongelige kretser ;) Men jeg tipper at det er mye høflighet ute å går der. Tror alikavel at de hadde spart seg for å si noe om hvorfor personer i rullestol ikke reiser seg :)

Skrevet

hehe, det hender at folk får slike kulerunde øyne og sier Bor du ikke her. Men det er en fyr på 46 der og det er jo ikke helt uvanlig at yngre folk bor slike steder heller, dessverre.

Nei det er sant. I noen tilfeller så blir man midlertidig satt til å bo der i vente på leilighet. Jeg har hørt om folk som har bodd slik i mange år, sammen med den eldre garde.......

Gjest togli
Skrevet

Helt enig - det var det jeg prøvde å si i tidligere innlegg her.

Jeg har ikke så mye erfraing med gjester med varig bevegelseshemming, men jeg har da hatt gjester som har skadet en fot elelr vært høygravide eller noe annet forbigående, og de har da vært i full stand til å si fra selv på en munter måte hvorfor de ikke reiser seg.

Jeg syens det virker umyndiggjørende at vertinnen på forhånd skal si at X nok ikke kommer til å reise seg.

Enig!

Skrevet

Nei det er sant. I noen tilfeller så blir man midlertidig satt til å bo der i vente på leilighet. Jeg har hørt om folk som har bodd slik i mange år, sammen med den eldre garde.......

Det bare høres helt forferdelig ut. Hvis jeg måtte bo der nede hos mora mi vet jeg ikke hva jeg hadde gjort.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hehe, jeg holdt på å få meg et rapp med stokken av ei gammel dame som jeg spurte om trengte hjelp på holka, ho ble meget fornærma selv om jeg jo så at ho strevde for å komme seg frem. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...