Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Catwoman
Skrevet

Hva var så galt med dette? Jeg hadde

satt pris på om det var vertinnens ansvar å forklare

hvorfor jeg ikke evt kunne reise meg. Har ikke lyst å bli

sett på som uhøflig, og det er veldig greit å slippe å måtte

unnskylde seg selv også.

• Svar 134
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

19

• pekkaline

11

• morsan

9

• Lillemus

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Catwoman
Skrevet

Herremin. Skal jeg liksom opplyse for gjester at han og hun ikke kan reise seg fordi han og hun sitter i rullestol??? Huff :) Jeg vil jo si at det er mye heller frekt og uhøflig å trekke frem det. Nei guri....dette var morsomt irriterende at noen kan skrive dette i år 2007!

Hva er så frekt med å si at man har et handicap? Er vel ikke noen skam det!! Og jeg synes det er en god og riktig skikk jeg. Er vel ikke så festlig og si (omtrent 10 ganger for hver gjest som kommer) at jeg må dessvere sitte, fordi jeg har et handicap. Da er det normal skikk og bruk at verten sørger for dette. Merkelig at dere ikke har hørt om dette!

Gjest Catwoman
Skrevet

Det er altså dagens skikk og bruk. Jeg håper jeg aldri møter noen som gjør det, da hadde jeg dødd.

Høres ut som om du vrir litt på dette, eller tar det personlig eller noe. Det er da ikke snakk om å si unnskyld fordi man har et handicap. Det er snakk om å forklare hvorfor man ikke reiser seg. Det er som du forhåpentligvis vet, normal skikk og bruk og reise segnår man skal hilse på noen. Å sitte når du hilser på noen i et selskap, det blir sett på som ganske uhøflig. Da synes jeg det er veldig greit at det er vertens ansvar å forklare grunnen. Det er ikke for å blamere noen (altså, er det evt noe de ikke har sett fra før?) men for å forklare hvorfor du ikke kan reise det. Er vel ingen skam å være funksjonshemmed. Jeg synes denne skikken ville gjort det lettere for meg jeg. Ikke så festlig å unnskylde meg gang på gang etterhvert som gjester strømmer til. Hvordann får du til at dette er avlegs? Det er normal skikk og bruk, om du har hørt om det :-)

Gjest Catwoman
Skrevet

"Det er altså dagens skikk og bruk."

Nåja, vil ikke tro det er noe mange vil kjenne seg igjen i, eller?

Jeg vil tro de fleste kjenner seg igjen i det i normale kretser. Vet ikke hvilken krets du tilhører da i så tilfelle.

Gjest Catwoman
Skrevet

Huff ja jeg er glad for at jeg ikke omgås kongelige. For det er vel ikke så mange andre steder det skal være så fryktelig nøye vel.

Hvor snakker man slik? På gamlehjemmet kanskje?

Hjelpes. hehe. HVOR er du fra, spør nå bare jeg ;)

Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg skal huske på å opplyse folk om at du sitter i rullestol og ikke kan reise deg når du hilser på noen. Bare sånn i tilfelle de ikke ser at stolen du sitter på er en rullestol. Det kunne jo være de ikke så det, sant? *himle*

Hjelpe meg. Er da ikke alle beveglseshemmede som har rullestol. Og jeg ville heller foretrukket at vertinnen forklarte situasjonen, enn at jeg måtte si det 10-20 ganger for hver gjest som ankommer. Synes dette er normal skikk og bruk. Men nå er jeg også vokst opp i en dannet familie. Ikke alle har det.

Gjest Catwoman
Skrevet

Snakk om å være fisefin! Jeg antar folk selv har vett nok til å skjønne hvorfor rullestolbrukeren ikke reiser seg opp;-)

Det er maaaaaaaaaaaange andre grunner til at man ikke kan reise seg, enn at man bruker rullestol. Da jeg det greit å slippe å måtte forklare hvorfor man ikke kan reise seg opp, derfor er det normal skikk og bruk av verten står for den biten. Eller er det rart, synes du?

Gjest Catwoman
Skrevet

Da blir det straks litt verre, men jeg synes likevel ikke det er vertinnens oppgave å forklare gjestene dette. Jeg hadde foretrukket å selv si at jeg foretrakk å sitte fordi jeg hadde vondt i ryggen :)

Men du er ikke alle de andre som sliter med sånne handicap. Og mange ville nok foretrukket å slippe å si det tjue ganger til gjester som stadig ankommer. Normal skikk og bruk er dette og det forundrer meg at dere ikke har hørt om dette. Men, kommer vel an på hvor en kommer fra..........

Gjest Catwoman
Skrevet

Helt enig - det var det jeg prøvde å si i tidligere innlegg her.

Jeg har ikke så mye erfraing med gjester med varig bevegelseshemming, men jeg har da hatt gjester som har skadet en fot elelr vært høygravide eller noe annet forbigående, og de har da vært i full stand til å si fra selv på en munter måte hvorfor de ikke reiser seg.

Jeg syens det virker umyndiggjørende at vertinnen på forhånd skal si at X nok ikke kommer til å reise seg.

Det er ikke snakk om umyndiggjøring. Det er snakk om respekt og å skjerme gjesten for 20 andre gjester som evt. ville komme med spørsmål osv. Jeg fatter ikke at du ikke har hørt om dette før.

Gjest Catwoman
Skrevet

"Da blir det straks litt verre, men jeg synes likevel ikke det er vertinnens oppgave å forklare gjestene dette."

Det er jeg helt enig i, for meg virker det kunstig, virker som oppfordring til å snakke over hodet på noen. Og det er jo i alle fall ikke høflig.

Hehehe..morsomt. Nei, det er ikke å snakke over hodet på noen. Det er snakk om at verten respekterer den handicape såpass mye at han sørger for den biten det er å informere alle de 10-20-30-40 gjestene. Ikke noe morsomt å gjenta, gjenta for så og gjenta at "Jeg er dessverre bevegelseshemmed, så jeg klarer ikke å reise meg". Så derfor er det snakk om respekt. Ikke å snakke over hodet på vedkommende. Jaja...

Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg tror ikke noen reagerer på det heller. Det er da sjelden man tar en skikkelig presentasjonsrunde.

Hmm...HVOR er du fra? "Ikke alltid man tar seg tid til en skikkelig presentasjonsrunde"?? Hjelpes. Saken er den, når man samler sine kjente og kjære til et selskap, så er det som regel en del som ikke kjenner hverandre. Da er det normal høflighet, og skikk og bruk å hilse på hverandre. Hvordan ville du som vert syntes det var å ha en fest hvor en del ikke kjente hverandre? Det tror jeg ikke du hadde likt, gitt. For det som er vanlig, dersom man aldri kommer så langt som til presentasjonsrunden, er at de som kjenner hverandre snakker sammen. Og ikke med de de ikke kjenner. Dette skjer ikke alltid, men det KAN skje. Så da er vel ikke festen så trivelig lenger, vil jeg tro :)

Gjest Catwoman
Skrevet

Knis, snakk om å tro man er dronning Sonja ;o)

Hehehe..er vel et velkjent ordtak på østkanten det vil jeg tro.

:-)

Gjest Happiness
Skrevet

Høres ut som om du vrir litt på dette, eller tar det personlig eller noe. Det er da ikke snakk om å si unnskyld fordi man har et handicap. Det er snakk om å forklare hvorfor man ikke reiser seg. Det er som du forhåpentligvis vet, normal skikk og bruk og reise segnår man skal hilse på noen. Å sitte når du hilser på noen i et selskap, det blir sett på som ganske uhøflig. Da synes jeg det er veldig greit at det er vertens ansvar å forklare grunnen. Det er ikke for å blamere noen (altså, er det evt noe de ikke har sett fra før?) men for å forklare hvorfor du ikke kan reise det. Er vel ingen skam å være funksjonshemmed. Jeg synes denne skikken ville gjort det lettere for meg jeg. Ikke så festlig å unnskylde meg gang på gang etterhvert som gjester strømmer til. Hvordann får du til at dette er avlegs? Det er normal skikk og bruk, om du har hørt om det :-)

Jeg kjenner ikke til at det er normal skikk og bruk at andre voksne mennesker snakker på vegne av andre. Jeg er blant dem som har vært uten rullestol, men ingen sier noe om mitt privatliv til andre mennesker. Det er en krenkelse av privatlivet, og svært uhøflig. Jeg bestemmer selv hva andre skal få vite om min helsetilstand. Jeg brukte å si; "Beklager at jeg ikke kan reise meg." Og der stopper stort sett informasjonen til fremmede mennesker jeg hilser på. Min vertinne har ingen rett til å si noe mer.

Hadde du forklart noe om min helsetilstand til andre gjester, hadde jeg tenkt du manglet empati, grenser og sunt folkevett. Og at det var uhøflig. Og jeg hadde tatt det opp med deg senere. Såkalt høflighet kan jeg spare meg for. Har du tenkt over hvordan det er for mennesker med vond rygg å stå frem med noe mer enn sin helsetilstand hver gang de hilser på nye mennesker?

Gjest Happiness
Skrevet

Men du er ikke alle de andre som sliter med sånne handicap. Og mange ville nok foretrukket å slippe å si det tjue ganger til gjester som stadig ankommer. Normal skikk og bruk er dette og det forundrer meg at dere ikke har hørt om dette. Men, kommer vel an på hvor en kommer fra..........

Har du virkelig gjort dette i praksis? Og forble de dine venner etterpå?

Jeg bare lurer.

Skrevet

Det er ikke snakk om umyndiggjøring. Det er snakk om respekt og å skjerme gjesten for 20 andre gjester som evt. ville komme med spørsmål osv. Jeg fatter ikke at du ikke har hørt om dette før.

Hei på deg pusekvinne! :-)

Er det da noe bedre at vertinnen skal si over hodet på deg 20-30 ganger at du ikke kan reise deg pga handicap, enn at du selv kan si et enkelt og liketilt "unnskyld at jeg ikke kan reise meg" 20-30 ganger?

Skrevet

Jeg kjenner ikke til at det er normal skikk og bruk at andre voksne mennesker snakker på vegne av andre. Jeg er blant dem som har vært uten rullestol, men ingen sier noe om mitt privatliv til andre mennesker. Det er en krenkelse av privatlivet, og svært uhøflig. Jeg bestemmer selv hva andre skal få vite om min helsetilstand. Jeg brukte å si; "Beklager at jeg ikke kan reise meg." Og der stopper stort sett informasjonen til fremmede mennesker jeg hilser på. Min vertinne har ingen rett til å si noe mer.

Hadde du forklart noe om min helsetilstand til andre gjester, hadde jeg tenkt du manglet empati, grenser og sunt folkevett. Og at det var uhøflig. Og jeg hadde tatt det opp med deg senere. Såkalt høflighet kan jeg spare meg for. Har du tenkt over hvordan det er for mennesker med vond rygg å stå frem med noe mer enn sin helsetilstand hver gang de hilser på nye mennesker?

Jeg tenker som deg, at det må da være opp til hver enkelt om vedkommende vil forklare hvorfor h*n ikke kan reise seg eller ikke. Tror jeg hadde blitt grundig såret og overrasket om verten skulle lagt ut i plenum om hvor jeg ikke reiste meg...

Gjest Happiness
Skrevet

Jeg tenker som deg, at det må da være opp til hver enkelt om vedkommende vil forklare hvorfor h*n ikke kan reise seg eller ikke. Tror jeg hadde blitt grundig såret og overrasket om verten skulle lagt ut i plenum om hvor jeg ikke reiste meg...

Slik jeg opplever det, har mange mennesker med et skjult eller synlig handikap fått grensene tråkket over nok i både helsevesenet og ellers. Derfor har jeg sterke grenser på det området som jeg selv setter når jeg er tilstede. Jeg snakker for meg selv. Å snakke på vegne av andre er stort sett uhøflig. Og helse er en privatsak.

Skrevet

Å hjelpes meg!!! Er det virkelig sant?!?

mariaflyfly
Skrevet

Hjelpe meg. Er da ikke alle beveglseshemmede som har rullestol. Og jeg ville heller foretrukket at vertinnen forklarte situasjonen, enn at jeg måtte si det 10-20 ganger for hver gjest som ankommer. Synes dette er normal skikk og bruk. Men nå er jeg også vokst opp i en dannet familie. Ikke alle har det.

Nei, du har rett. Ikke alle har det. Jeg er vokst opp i en særdeles udanna familie i et umøblert hjem. *himle*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...