Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg vil tro de fleste kjenner seg igjen i det i normale kretser. Vet ikke hvilken krets du tilhører da i så tilfelle.

Så det er vanlig at vertinnen forteller hvorfor en gjest ikke reiser seg opp når man blir presentert? Ser jo ut til at de fleste her syns det virker som en rar skikk.

• Svar 134
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

19

• pekkaline

11

• morsan

9

• Lillemus

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg foretrekker at en utførlig gjesteliste med all relevant informasjon legges ved invitasjonen.

Først når jeg kjenner gjestenes familiebakgrunn, årsinntekt og eventuelle funksjonshemninger, bestemmer jeg meg for om dette selskapet er noe for meg eller ikke.

*kniiiis*

Tenk på alle blemmer man unngår på den måten! :-)

Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg tenker som deg, at det må da være opp til hver enkelt om vedkommende vil forklare hvorfor h*n ikke kan reise seg eller ikke. Tror jeg hadde blitt grundig såret og overrasket om verten skulle lagt ut i plenum om hvor jeg ikke reiste meg...

Jeg er regelrett sjokkert over hvor bokstavelig dere tenker. Selvsagt er ikke regelen til for å blamere andre, men den er til av respekt for gjester og vedkommende. Om denne ikke ønsker det, så er det vel bare å si fra vel? Vil tro at denne skikken er til nettopp for å beskytte den handcapede jeg, slik at at h*n skal slippe å forklare seg gjennom festens sene timer. Kan bli travelt det, med, la oss si 50 gjester :) Så egentlig sier det seg selv:) Og dersom man er litt dannet og kjenner til etiketten, så kan man jo bare si fra til vertskapet hvordan man vil ha det.

Whats the big deal liksom? :-)

Skrevet

Hehe. Du er tydeligvis godt opp i årene og har ennå ikke vært med på formelle sammenhenger eller selskaper? Jeg spør igjen jeg: HVOR i huleste er du vokst opp? :-)

Jeg er oppvokst i et møblert hjem i Oslo hvor mora og faren min var veldig nøye på hvordan man oppførte seg og hvilke skje som skulle til hvilken dessert og hvilke gafler som skulle til forskjellig kaker og mat.

Gjest Catwoman
Skrevet

Slik jeg opplever det, har mange mennesker med et skjult eller synlig handikap fått grensene tråkket over nok i både helsevesenet og ellers. Derfor har jeg sterke grenser på det området som jeg selv setter når jeg er tilstede. Jeg snakker for meg selv. Å snakke på vegne av andre er stort sett uhøflig. Og helse er en privatsak.

Du tar feil. Å snakke på vegne av andre, med andres tillatelse, er et tegn på respekt. Å gjøre det motsatte er respektløst. Du/dere mistolker denne skikken så totalt :-)

Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg er oppvokst i et møblert hjem i Oslo hvor mora og faren min var veldig nøye på hvordan man oppførte seg og hvilke skje som skulle til hvilken dessert og hvilke gafler som skulle til forskjellig kaker og mat.

Ja. Men noe må ha gått galt siden du har gått glipp av normal etikette :)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Er ikke alle som er handcapet som sitter i rullestol, eller er synlig for andre vettu...feks kunne jeg ha trebein og vanskelig for reise meg, men ingen ser det på meg. Er lov å tenke litt nyansert, ikke bare svart hvitt, vet du :)

Det heter ikke trebein, og ikke er det laget av tre heller. Så fremst du ikke er omgangsvenn med Jack Sparrow, da. Det heter (bein)protese.

Gjest ChiengMai
Skrevet

LOL

Er vel heller sånn at noen har kommet forbi 1950.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg kjenner ikke til at det er normal skikk og bruk at andre voksne mennesker snakker på vegne av andre. Jeg er blant dem som har vært uten rullestol, men ingen sier noe om mitt privatliv til andre mennesker. Det er en krenkelse av privatlivet, og svært uhøflig. Jeg bestemmer selv hva andre skal få vite om min helsetilstand. Jeg brukte å si; "Beklager at jeg ikke kan reise meg." Og der stopper stort sett informasjonen til fremmede mennesker jeg hilser på. Min vertinne har ingen rett til å si noe mer.

Hadde du forklart noe om min helsetilstand til andre gjester, hadde jeg tenkt du manglet empati, grenser og sunt folkevett. Og at det var uhøflig. Og jeg hadde tatt det opp med deg senere. Såkalt høflighet kan jeg spare meg for. Har du tenkt over hvordan det er for mennesker med vond rygg å stå frem med noe mer enn sin helsetilstand hver gang de hilser på nye mennesker?

Flott innlegg!

Gjest Catwoman
Skrevet

Så det er vanlig at vertinnen forteller hvorfor en gjest ikke reiser seg opp når man blir presentert? Ser jo ut til at de fleste her syns det virker som en rar skikk.

Ja mulig det, at folk har begynt å glemme elementære skikker. Det har heldigvis ikke jeg. Jeg synes dere tenker utrolig bokstavelig på dette. Det virker nesten som om dere tror denne skikken er til for å være diskriminerende eller for å blamere andre. Selvsagt er det ikke sånn. Det hadde jo vært latterlig dersom vertskapet skal begynne å fortelle min livshistorie så klart. Det er også sånn at man normalt sett klarer å si fra hva man synes vertskapet skal si og ikke si, og hva man vi si selv.

Ser du? :) Det går ann å tenke noe mellom svart-hvitt :)

Gjest Catwoman
Skrevet

Det heter ikke trebein, og ikke er det laget av tre heller. Så fremst du ikke er omgangsvenn med Jack Sparrow, da. Det heter (bein)protese.

Ja. Og så heter det det. Jeg skal ikke påberope meg å være velbefaren innen dette. Men jeg lurer litt på hvorfor du følte trang til å påpeke dette? Det naturlige hadde vel heller vært å kommentere det jeg skrev i innlegget. :-)

Skrevet

Beklager å måtte si det, men det har jeg ikke gjort. Jeg vet hvordan man oppfører seg og det kunne ikke falle meg inn å utlevere andre på den måten enten de hadde en psykisk eller fysisk diagnose.

Gjest Catwoman
Skrevet

LOL

Er vel heller sånn at noen har kommet forbi 1950.

Det er nettopp du et eksempel på og det er svært tydelig :-) Jeg er enig i at mange har glemt normal folkeskikk, men personlig synes jeg faktisk det er en uting. Etikette og skikk og bruk er i det hele tatt basert på respekt for andre mennesker og sine gjester. Synd dette er i forfall. Du er jo et av eksemplene på det, med all respekt å melde:-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hjelpes. hehe. HVOR er du fra, spør nå bare jeg ;)

Hvor man er fra?

Vet du, de siste 30-40 årene og vel så det har utbredelsen av media ført til at forskjellene på f.eks Oslo og et lite fiskevær ute i Lofoten har blitt minder og mindre hva _for_eksempel_ skikk og bruk angår. Det er mulig en del mennesker ikke har fått dette med seg, men de av oss som har vært litt begge steder, og kanskje i en og annen annen storby og liten avkrok også, vi har da sett såpass.

Skrevet

Knis, synes jeg hører catwoman presentere sine gjester med at her har vi XXX og hun kan ikke reise seg fordi hun har trebein ;o)

Gjest Catwoman
Skrevet

Beklager å måtte si det, men det har jeg ikke gjort. Jeg vet hvordan man oppfører seg og det kunne ikke falle meg inn å utlevere andre på den måten enten de hadde en psykisk eller fysisk diagnose.

Du forstår ikke at denne skikken ikke er til for å blamere funksjonshemmede. Du må prøve å se dette fra andre synsvinkler. Det er direkte latterlig å tolke det som en blamering og utlevering av funksjonshemmede. Det er rett og slett å vri på hele denne skikken. Og jeg forstår at det er lett å gjøre det og å ta seg spesielt nær av det når man selv er funksjonshemmed, men samtidig må man ikke glemme å tenke litt nøktern og logisk..

Skrevet

Jeg er regelrett sjokkert over hvor bokstavelig dere tenker. Selvsagt er ikke regelen til for å blamere andre, men den er til av respekt for gjester og vedkommende. Om denne ikke ønsker det, så er det vel bare å si fra vel? Vil tro at denne skikken er til nettopp for å beskytte den handcapede jeg, slik at at h*n skal slippe å forklare seg gjennom festens sene timer. Kan bli travelt det, med, la oss si 50 gjester :) Så egentlig sier det seg selv:) Og dersom man er litt dannet og kjenner til etiketten, så kan man jo bare si fra til vertskapet hvordan man vil ha det.

Whats the big deal liksom? :-)

At ingen andre enn deg synes dette er riktig etikette får det ikke til å ringe en liiite bjelle hos deg?

Gjest Catwoman
Skrevet

Knis, synes jeg hører catwoman presentere sine gjester med at her har vi XXX og hun kan ikke reise seg fordi hun har trebein ;o)

Enda et eksempel på din manglende dannelse. Latterliggjøring, i stedet for saklig argumentasjon.

Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg kjenner ikke til at det er normal skikk og bruk at andre voksne mennesker snakker på vegne av andre. Jeg er blant dem som har vært uten rullestol, men ingen sier noe om mitt privatliv til andre mennesker. Det er en krenkelse av privatlivet, og svært uhøflig. Jeg bestemmer selv hva andre skal få vite om min helsetilstand. Jeg brukte å si; "Beklager at jeg ikke kan reise meg." Og der stopper stort sett informasjonen til fremmede mennesker jeg hilser på. Min vertinne har ingen rett til å si noe mer.

Hadde du forklart noe om min helsetilstand til andre gjester, hadde jeg tenkt du manglet empati, grenser og sunt folkevett. Og at det var uhøflig. Og jeg hadde tatt det opp med deg senere. Såkalt høflighet kan jeg spare meg for. Har du tenkt over hvordan det er for mennesker med vond rygg å stå frem med noe mer enn sin helsetilstand hver gang de hilser på nye mennesker?

Hehe.Altså. Det er IKKE snakk om å fortelle andres livshistorie, som jeg før har sagt. Jeg regner også med at vertskapet presenterer alle de andre gjestene for hverandre, so whats the big deal? Synes jeg sporer litt paranoiditet i dette jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...