Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hehehe..morsomt. Nei, det er ikke å snakke over hodet på noen. Det er snakk om at verten respekterer den handicape såpass mye at han sørger for den biten det er å informere alle de 10-20-30-40 gjestene. Ikke noe morsomt å gjenta, gjenta for så og gjenta at "Jeg er dessverre bevegelseshemmed, så jeg klarer ikke å reise meg". Så derfor er det snakk om respekt. Ikke å snakke over hodet på vedkommende. Jaja...

Vet du, jeg tror faktisk de fleste av de 10, 20, 30 gjestene er fullt ut i stand til å godta at folk sitter når de hilser uten at de må spørre og grave om dette etterpå. Og hvorfor skal vertinnen gjenta dette 20-30 ganger for liksom å skåne gjesten? Eller mener du kanskje at vertinna kan vente til alle gjestene er kommet og så fortelle at ChiengMai ikke kunne reise seg da hun hilste fordi hun feiler det og det?

• Svar 134
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

19

• pekkaline

11

• morsan

9

• Lillemus

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Catwoman
Skrevet

At ingen andre enn deg synes dette er riktig etikette får det ikke til å ringe en liiite bjelle hos deg?

Nei. Det ringer ikke en bjelle for akkurat det. Derimot ringer det en annen bjelle, og det er derfor jeg argumenterer som jeg gjør :-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hmm...HVOR er du fra? "Ikke alltid man tar seg tid til en skikkelig presentasjonsrunde"?? Hjelpes. Saken er den, når man samler sine kjente og kjære til et selskap, så er det som regel en del som ikke kjenner hverandre. Da er det normal høflighet, og skikk og bruk å hilse på hverandre. Hvordan ville du som vert syntes det var å ha en fest hvor en del ikke kjente hverandre? Det tror jeg ikke du hadde likt, gitt. For det som er vanlig, dersom man aldri kommer så langt som til presentasjonsrunden, er at de som kjenner hverandre snakker sammen. Og ikke med de de ikke kjenner. Dette skjer ikke alltid, men det KAN skje. Så da er vel ikke festen så trivelig lenger, vil jeg tro :)

Jeg er nok vant til litt mer uformelle og artige fester enn de du er vant til, tydeligvis. De som jeg er på fest sammen med, også i store lag, hadde nok gitt deg et sjokk du sent ville glemt der du tviholder på din skikk og bruk.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Nei. Det ringer ikke en bjelle for akkurat det. Derimot ringer det en annen bjelle, og det er derfor jeg argumenterer som jeg gjør :-)

Min ville gjetting er at du uansett hvor mye du argumenterer og lurer på hvor vi er fra sida vi ikke kjenner til normal etikette, så får du oss ikke til å endre mening. De fleste av oss krøp nok ut fra en stor stein på Bjørnøya helt på tampen av forrige årtusen en gang.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Ja. Og så heter det det. Jeg skal ikke påberope meg å være velbefaren innen dette. Men jeg lurer litt på hvorfor du følte trang til å påpeke dette? Det naturlige hadde vel heller vært å kommentere det jeg skrev i innlegget. :-)

Så du skev ikke treben i innlegget altså. I så fall er jeg lei meg for at jeg kommenterte noe du ikke skrev.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Knis, synes jeg hører catwoman presentere sine gjester med at her har vi XXX og hun kan ikke reise seg fordi hun har trebein ;o)

LOL

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det er jo ikke merkelig at vi er både bevegelseshemmede og totalt mangler folkeskikk der vi kommer fra vet du.

Skrevet

Knis, synes jeg hører catwoman presentere sine gjester med at her har vi XXX og hun kan ikke reise seg fordi hun har trebein ;o)

*LOL* ja det skulle tatt seg ut.

Skrevet

*LOL* ja det skulle tatt seg ut.

Hehe, da er man skikkelig dannet ;o)

Skrevet

Hva var så galt med dette? Jeg hadde

satt pris på om det var vertinnens ansvar å forklare

hvorfor jeg ikke evt kunne reise meg. Har ikke lyst å bli

sett på som uhøflig, og det er veldig greit å slippe å måtte

unnskylde seg selv også.

Hvis jeg var gjest hos deg og hadde en tarmsykdom som gjorde at jeg ikke kunne reise meg i tide og utide, hvordan ville du forklart dette for dine andre gjester når hilserunden gikk?

"Beklager, men min venninne her er redd hun driter på seg om hun reiser seg opp, hun har en tarmsykdom". Veeldig høflig og hyggelig...

Syns det må være opp til hver enkelt hva denne vil si om sin helse.

Gjest Catwoman
Skrevet

Så du skev ikke treben i innlegget altså. I så fall er jeg lei meg for at jeg kommenterte noe du ikke skrev.

har du ikke andre argumenter?

Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg er døv og føler meg nesten som en sirkusartist dersom vertinnen skal kringkaste til alle at jeg er døv. Like greit å fortelle det selv;)

Ja, klart du kan bestemme det selv. Noen som har sagt noe annet? Prøv å tenke litt nyansert på dette, så gjør du deg selv en tjeneste.

Gjest Catwoman
Skrevet

Hvis jeg var gjest hos deg og hadde en tarmsykdom som gjorde at jeg ikke kunne reise meg i tide og utide, hvordan ville du forklart dette for dine andre gjester når hilserunden gikk?

"Beklager, men min venninne her er redd hun driter på seg om hun reiser seg opp, hun har en tarmsykdom". Veeldig høflig og hyggelig...

Syns det må være opp til hver enkelt hva denne vil si om sin helse.

Heheh..jeg MÅ jo bare le. Ja så klart kan dette vries til noe sånt.

Gjest Catwoman
Skrevet

Har du virkelig gjort dette i praksis? Og forble de dine venner etterpå?

Jeg bare lurer.

Dette er bare et tydeligvis at du misforstår dette med vilje. Hvis det ikke er med vilje er det desto verre :-)

Gjest Catwoman
Skrevet

Alt kommer vel an på måten det gjøres på....om man nærmest klapper i hendene og kunngjør at XXX kommer ikke til å reise seg pga XXX så hadde iallefall jeg blitt meget flau...jeg liker ikke oppmerksomhet.

Om situasjonen var slik at vertinnen/verten skulle presentere meg personlig for en annen og tilføyde litt diskre at jeg hadde ett rygg problem så kanskje hadde jeg syns det var greit.

Men ellers så ser jeg jo problemet med at mange ville følt dette utleverende....så da er man jo like langt på sett og vis.

Ja, og det er nettopp det jeg har prøvd å si hele veien. At det går an å tenke litt mer nyansert. Selvsagt skal man ikke utbasunere private ting om andre. Dette handler om noe helt annet.

Gjest Catwoman
Skrevet

Hei på deg pusekvinne! :-)

Er det da noe bedre at vertinnen skal si over hodet på deg 20-30 ganger at du ikke kan reise deg pga handicap, enn at du selv kan si et enkelt og liketilt "unnskyld at jeg ikke kan reise meg" 20-30 ganger?

Hjelpe meg. Jeg har sagt mange ganger at det avhenger måten det gjøres på. har man noe å skamme seg over så forstår jeg det. Men har man det?

Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg er nok vant til litt mer uformelle og artige fester enn de du er vant til, tydeligvis. De som jeg er på fest sammen med, også i store lag, hadde nok gitt deg et sjokk du sent ville glemt der du tviholder på din skikk og bruk.

Man går som regel på person når man ikke har flere argumenter igjen :-)

Gjest Catwoman
Skrevet

Vet du, jeg tror faktisk de fleste av de 10, 20, 30 gjestene er fullt ut i stand til å godta at folk sitter når de hilser uten at de må spørre og grave om dette etterpå. Og hvorfor skal vertinnen gjenta dette 20-30 ganger for liksom å skåne gjesten? Eller mener du kanskje at vertinna kan vente til alle gjestene er kommet og så fortelle at ChiengMai ikke kunne reise seg da hun hilste fordi hun feiler det og det?

Ja selvsagt mener jeg at verten skal plinge på glasset og holde en tale om min evt funksjonshemming :-) Det blir jo latterlig å se det på den måten du gjør det. Jeg tror at fordi jeg ser flere sider ved dette og ikke er totalt enig med det som blir sagt i denne tråden så er det upop. Men jeg synes at mange her med fordel kan lære seg å tenke alternativt og se flere sider av saken.

et lite spørsmål til slutt: Tror du virkelig at dette ukebladet mente det sånn at funksjonshemmende skal blameres? Tror du for alvor dette er bakgrunn for denne skikken?

Skrevet

Heheh..jeg MÅ jo bare le. Ja så klart kan dette vries til noe sånt.

Ja, men hva ville du sagt. Du mener jo at verten skal forklare hva som gjør at folk ikke kan reise seg?

Gjest togli
Skrevet

Ja, klart du kan bestemme det selv. Noen som har sagt noe annet? Prøv å tenke litt nyansert på dette, så gjør du deg selv en tjeneste.

Jeg sa min mening og du sa din. Verre er det ikke:)

Sarkastisk har jeg iallefall ikke vært - det skal jeg ha;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...