Gjest Hvor går grensa? Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Inspirert av innlegget ang. en gjerrig eksmann som føler han har gjort sitt når han har betalt 880kr i bidrag og har samvær. Men barna hans vil etterhvert se hvilke far han er. Jeg vil ta opp en annen problemstilling, der far tjener betydelig mer enn mor både fordi han har en bra betalt jobb og at mor jobber minimalt. Er det da riktig at far skal dekke alle behov som barna har mens mor kan velge å jobbe i en meget redusert stilling. Klart barna ikke skal lastes for det, men er det riktig at far og hans nye familie skal lastes for at mor jobber lite. Jeg prater ikke her om bidrag, det er greit, men ting og tang utenom som mor ikke har råd til. Skal det være slik at mor bare kan si til barna at de skal spørre far når de trenger ting, også betaler far i tillegg til et skyhøyt bidrag. 0 Siter
Gjest Timiti Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Med mindre moren jobber minimalt grunnet sykdom, er selvsagt ikke dette rettferdig. 0 Siter
Gjest liten løve Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Jeg synes det er greit at mor velger å jobbe mindre dersom det betyr at hun har mer overskudd til å gi barna den omsorgen og tryggheten de trenger. Og i så måte synes jeg det er greit at du som far må betale mer i bidrag. Jeg synes ikke det er greit at mor sender barna til deg for å be om ting som hun ikke har råd til. Da får hun heller forklare barna at hun prioriterer at de skal være sammen fremfor å jobbe og ha råd til å kjøpe dyre ting. 0 Siter
Gjest Hvor går grensa? Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Med mindre moren jobber minimalt grunnet sykdom, er selvsagt ikke dette rettferdig. Hun er ikke uføretrygdet og hun jobbet heller ikke da hun var gift med barnas far. Hun jobber litt nå + at hun har litt overgangsstønad regner jeg med. Barna går i de laveste klassetrinnene, men tviler på at hun kommer til å jobbe mer enn nødvendig når barna blir eldre. Mulig jeg tar feil, det ville i allefall hvert en positiv overraskelse. 0 Siter
Gjest Hvor går grensa? Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Jeg synes det er greit at mor velger å jobbe mindre dersom det betyr at hun har mer overskudd til å gi barna den omsorgen og tryggheten de trenger. Og i så måte synes jeg det er greit at du som far må betale mer i bidrag. Jeg synes ikke det er greit at mor sender barna til deg for å be om ting som hun ikke har råd til. Da får hun heller forklare barna at hun prioriterer at de skal være sammen fremfor å jobbe og ha råd til å kjøpe dyre ting. Jeg er fars nye kjæreste. Og vet at matrielle ting og høy sigarføring er meget viktig for hans ekskone. Hun ville ikke jobbe, men ting ble aldri bra nok eller fint nok for henne da de var gift. Kanskje skillsmissen har gitt henne et annet perspektiv på livet. Jeg er livredd for bortskjemte unger som krever og krever, fordi mor og far lar de verdsette materielle ting fremfor alt. 0 Siter
Sofline Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Jeg er fars nye kjæreste. Og vet at matrielle ting og høy sigarføring er meget viktig for hans ekskone. Hun ville ikke jobbe, men ting ble aldri bra nok eller fint nok for henne da de var gift. Kanskje skillsmissen har gitt henne et annet perspektiv på livet. Jeg er livredd for bortskjemte unger som krever og krever, fordi mor og far lar de verdsette materielle ting fremfor alt. Som fars nye kjæreste skal du ikke blande deg i hva far velger/ikke velger å kjøpe til barna sine. 0 Siter
Gjest Hvor går grensa? Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Som fars nye kjæreste skal du ikke blande deg i hva far velger/ikke velger å kjøpe til barna sine. Hva med fars nye kone som han har barn med og som han har valgt å starte et nytt liv sammen med, teller det? Eller skal man akseptere at stebarn og ekskone alltid går foran. Jeg må finne ut om det er tilfelle før jeg skulle finne på å stifte familie med han. 0 Siter
Sofline Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Hva med fars nye kone som han har barn med og som han har valgt å starte et nytt liv sammen med, teller det? Eller skal man akseptere at stebarn og ekskone alltid går foran. Jeg må finne ut om det er tilfelle før jeg skulle finne på å stifte familie med han. At han vil barna sine det beste betyr ikke at han bryr seg mer om ekskona enn deg, for å sette det på spissen. Barna hans skal vel ikke lide av at moren deres er lat (som du fremstiller henne). Skal deres eventuelle kommende barn få nye sykler ski, mens de eldste barna hans ser på fordi moren deres er en dust? 0 Siter
Gjest Hvor går grensa? Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 At han vil barna sine det beste betyr ikke at han bryr seg mer om ekskona enn deg, for å sette det på spissen. Barna hans skal vel ikke lide av at moren deres er lat (som du fremstiller henne). Skal deres eventuelle kommende barn få nye sykler ski, mens de eldste barna hans ser på fordi moren deres er en dust? Det var ikke meningen å fremstille det slik at stebarna aldri skal få noe ekstra når de er hos far. Hva mor gjør og ikke gjør hjemme hos seg bryr jeg meg ikke om, lar hun være å kjøpe sykler så synest ikke jeg at far skal måtte kjøpe sykler til barna som de skal ha hos mor. Hos oss kan de godt ha sykler som barna våre kan arve. De kan godt ha leker, klær, tv-spill, filmer, bøker, trampoline hos far, for det kan barna våre arve. Men jeg kommer til å protestere dersom alt skal sendes opp til mor og vi aldri ser tingene igjen. 0 Siter
Atene Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Det var ikke meningen å fremstille det slik at stebarna aldri skal få noe ekstra når de er hos far. Hva mor gjør og ikke gjør hjemme hos seg bryr jeg meg ikke om, lar hun være å kjøpe sykler så synest ikke jeg at far skal måtte kjøpe sykler til barna som de skal ha hos mor. Hos oss kan de godt ha sykler som barna våre kan arve. De kan godt ha leker, klær, tv-spill, filmer, bøker, trampoline hos far, for det kan barna våre arve. Men jeg kommer til å protestere dersom alt skal sendes opp til mor og vi aldri ser tingene igjen. Svaret her er separat økonomi. Du ønsker ikke en situasjon der du må krangle med mannen din om dette. 0 Siter
Sofline Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Det var ikke meningen å fremstille det slik at stebarna aldri skal få noe ekstra når de er hos far. Hva mor gjør og ikke gjør hjemme hos seg bryr jeg meg ikke om, lar hun være å kjøpe sykler så synest ikke jeg at far skal måtte kjøpe sykler til barna som de skal ha hos mor. Hos oss kan de godt ha sykler som barna våre kan arve. De kan godt ha leker, klær, tv-spill, filmer, bøker, trampoline hos far, for det kan barna våre arve. Men jeg kommer til å protestere dersom alt skal sendes opp til mor og vi aldri ser tingene igjen. "Men jeg kommer til å protestere dersom alt skal sendes opp til mor og vi aldri ser tingene igjen." Det forstår jeg godt. 0 Siter
Lillemus Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Det var ikke meningen å fremstille det slik at stebarna aldri skal få noe ekstra når de er hos far. Hva mor gjør og ikke gjør hjemme hos seg bryr jeg meg ikke om, lar hun være å kjøpe sykler så synest ikke jeg at far skal måtte kjøpe sykler til barna som de skal ha hos mor. Hos oss kan de godt ha sykler som barna våre kan arve. De kan godt ha leker, klær, tv-spill, filmer, bøker, trampoline hos far, for det kan barna våre arve. Men jeg kommer til å protestere dersom alt skal sendes opp til mor og vi aldri ser tingene igjen. Jeg skjønner deg godt jeg. Kunne aldri falt meg inn å forlange at faren skulle betale for ting ungene har her hos meg! Jeg mottar et lite bidrag fra ham hver mnd og synes selv det er litt ekkelt å ta imot, men jeg vet jo det er til ungene så da så. Jeg vil jobbe og klare meg selv og forsørge ungene mine når de er hos meg - jeg vil overhode ikke være avhengig av eksen! 0 Siter
Gjest Hvor går grensa? Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Svaret her er separat økonomi. Du ønsker ikke en situasjon der du må krangle med mannen din om dette. Vil han bo og leve alene med barn han ser annenhver helg så gjerne for meg. Men da må han si i fra til meg om at hans nye familie alltid kommer sist. Jeg skal selvsagt ikke hindre han, men jeg fortjener å få vite det før vi stifter en familie, slik at jeg kan velge å bli lykklig fremfor å leve i skyggen av hans ekskone og barn. 0 Siter
Sofline Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Vil han bo og leve alene med barn han ser annenhver helg så gjerne for meg. Men da må han si i fra til meg om at hans nye familie alltid kommer sist. Jeg skal selvsagt ikke hindre han, men jeg fortjener å få vite det før vi stifter en familie, slik at jeg kan velge å bli lykklig fremfor å leve i skyggen av hans ekskone og barn. Er det ikke mulig å "sidestille" sine "gamle" barn med sine "nye" barn? Det er ikke alltid det er enten/eller. 0 Siter
MsSophie Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Vil han bo og leve alene med barn han ser annenhver helg så gjerne for meg. Men da må han si i fra til meg om at hans nye familie alltid kommer sist. Jeg skal selvsagt ikke hindre han, men jeg fortjener å få vite det før vi stifter en familie, slik at jeg kan velge å bli lykklig fremfor å leve i skyggen av hans ekskone og barn. For meg så virker det som du ser på dette som en konkurranse.....eksen og datteren - mot deg og eventuelt nye barn. Trist.... 0 Siter
Lillemus Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Er det ikke mulig å "sidestille" sine "gamle" barn med sine "nye" barn? Det er ikke alltid det er enten/eller. Selvfølgelig er det muilig, men her er det jo eksen som i høyeste grad nyter godt av at pappen gir ungene alt hun ber om. I alle fall dersom hun er ei lat kjerring som trådstarter gir inntrykk av. 0 Siter
Atene Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Jeg skjønner deg godt jeg. Kunne aldri falt meg inn å forlange at faren skulle betale for ting ungene har her hos meg! Jeg mottar et lite bidrag fra ham hver mnd og synes selv det er litt ekkelt å ta imot, men jeg vet jo det er til ungene så da så. Jeg vil jobbe og klare meg selv og forsørge ungene mine når de er hos meg - jeg vil overhode ikke være avhengig av eksen! Selvfølgelig, det vil vi da de fleste av oss. Men hvis det nå var slik at du satt og så på at barna dine ikke fikk det de trengte - ville du ikke gjort noe? Kjæresten min kjøper masse til barna sine som de har hos moren. Hadde ikke han kjøpt sykler til dem, ville de vært nødt til å klare seg uten, f.eks. Det er hans avgjørelse. Det kunne ikke falle meg inn å blande meg inn i den. Man kan si mye om barnas mor og hennes prioriteringer, men det endrer ikke på situasjonen. Derfor mener jeg at i en situasjon der man skal etablere seg for andre gang, med ny partner, og "gamle" og kanskje "nye" barn, er separat økonomi den eneste løsningen. De får legge sitt felles forbruk på et nivå han har råd til i forhold til de valgene han ønsker å gjøre overfor barna sine. Og har han ikke råd til flere barn, så har han ikke det. Sånn er det for alle, gifte også. 0 Siter
Sofline Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Selvfølgelig er det muilig, men her er det jo eksen som i høyeste grad nyter godt av at pappen gir ungene alt hun ber om. I alle fall dersom hun er ei lat kjerring som trådstarter gir inntrykk av. Jeg ser poenget her. Men jeg synes ikke det skal gå ut over barna at de har en lat mor. Det virker litt som om trådstarter mener faren skal droppe alt som har med sitt tidligere liv å gjøre fordi eksen er en dust. 0 Siter
MsSophie Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Selvfølgelig er det muilig, men her er det jo eksen som i høyeste grad nyter godt av at pappen gir ungene alt hun ber om. I alle fall dersom hun er ei lat kjerring som trådstarter gir inntrykk av. Hun er neppe så lat som trådstarter gir uttrykk for..., det er mange som velger å jobbe redusert i småbarns perioden....du blant annet, om jeg ikke tar helt feil? 0 Siter
Sofline Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Hun er neppe så lat som trådstarter gir uttrykk for..., det er mange som velger å jobbe redusert i småbarns perioden....du blant annet, om jeg ikke tar helt feil? Jeg tror heller ikke moren er så lat som det gis uttrykk for her. Vi får jo bare høre saken fra en side, og her er det minst tre (far, mor, ny kjæreste). Moren min jobbet også redusert (og var skilt) da jeg og brødrene mine var små. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.