Gå til innhold

Bidrag når mor jobber så lite hun kan.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mor har valgt å ha hovedomsorgen for barna. Far betaler allerede et stort bidrag (vistnok 8000), i tillegg har han samvær med barna som koster. Hun får en ekstra barnetrygd og redusert skatt (muligens også andre goder). Det vil si at det er hun som ikke tar sitt ansvar, han tar mye mer enn halvparten. Og han må muligens ofre nye barn fordi hun ikke bidrar med sitt, fordi hun ikke vil jobbe fullt.

Det virker som om mange av dere ikke har fått med essensen i hovedinnlegget her. Far bidrar gjerne og bidrar med mye penger. Mens mor ikke bidrar og bare forventer at far skal betale for det meste.

Så du mener far skal slutte å bry seg om barna sine fordi det vil være mer rettferdig?

• Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

13

• petter smart

12

• Atene

8

• Lillemus

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Selvsagt må man kunne diskutere først og ha sine egne meninger, men det er de biologiske foreldrene som må ha det siste ordet. Er man konstant uenige og det skaper krangler om hva man skal bruke/ikke bruke på særkullsbarna, er det kanksje best å finne seg en uten barn fra før.

Oppdragelse og økonomi har mye med hverandre å gjøre (les: hvor "bortskjemte" skal barna være).

Man kan ikke finne ut hvorvidt man kommer til å uenige til stadighet uten at man diskuterer på forhånd :-) Nettopp ved å diskutere konkrete situasjoner får man en mulighet til å finne ut av grad av enighet/uenighet.

Men sålenge de ikke har felles økonomi, så har hun ingen moralsk rett tl å nedlegge noen form for "veto" i forhold til hans beslutninger.

Skrevet

Joda, bidrag er greit. Far betaler det han skal etter sin og mors inntekt. Det jeg mener er når far betaler bidrag som nærmer seg størrelsen på en overgangsstønad, mener jeg at de skulle være nok til å greie seg tålig bra. Det jeg reagerer på er mor som gjerne vil at far skal støtte og hjelpe utover det, i steden for at hun kunne ha jobbet litt mer. Hun behøver for all del ikke å jobbe for min del, men da får tæringen være etter næring, slik det er hos andre. Barna behøver ikke å gå i filler til skola, da er det mor som eventult skaper seg og bruker bidraget på annet enn barna. Slik er det ikke hos mor her, hun gjør så godt hun kan med barna.

Hvis mor ikke tar utdanning eller er hjemme med egne unger under 3 år, har hun ingen grunn til å ha lav inntekt. Det faren kan gjøre er å søke om bidragsendring. Når mor dokumenterer sin lave inntekt, klager faren på vedtaket fra trygdekontoret. I klagen må han be om at inntekten hennes skal skjønnsfastsettes.

Sånn er reglene.

petter smart
Skrevet

Nå betyr det da ikke nødvendigvis at man har dårlig råd fordi man bruker penger på ungene sine utover bidraget. De utgiftene hadde han jo hatt om han hadde hatt ungene sine hele tiden. Bidragsreglene er dessuten sånn at man skal dele på "store" ting. Trådstarter skriver ikke (i det jeg har lest av tråden inntil nå) hva det er faren bruker penger på utover bidraget.

Dessuten er det for mange, som Atene også påpeker her, en god idé med separat økonomi når man har særkullsbarn.

Han betalte vistnok 8000 i bidrag. I tillegg kom diverse utgifter. Disse var ikke spesifiserte, men var vistnok høye.

Videre hadde han jo samvær og må dermed ha både rom, senger, klær, leker osv. hjemme hos seg.

Og ikke får barnetrygd + ekstra barnetrygd, lavere skatt eller andre goder.

Jeg ser det ikke som usannsynlig at han ville kommet billigere ut av det ved å ha hovedomsorgen.

Skrevet

Han betalte vistnok 8000 i bidrag. I tillegg kom diverse utgifter. Disse var ikke spesifiserte, men var vistnok høye.

Videre hadde han jo samvær og må dermed ha både rom, senger, klær, leker osv. hjemme hos seg.

Og ikke får barnetrygd + ekstra barnetrygd, lavere skatt eller andre goder.

Jeg ser det ikke som usannsynlig at han ville kommet billigere ut av det ved å ha hovedomsorgen.

Han hadde ikke fått ekstra barnetrygd siden han har samboer (såvidt jeg forstår). Trådstarter skriver heller ikke noe om hvorvidt de har egne klær, leker, som osv. hos faren. Det er mange som ikke har det. Det er også sånn med de nye bidragsreglene at foreldrene skal dele på "store" utgifter.

Under alle omstendigheter, urettferdig eller ikke, er det ingenting som forsvarer en far som ikke betaler for det barna trenger fordi mor ikke kan/vil selv om det er hennes ansvar.

Gjest Hvor går grensa?
Skrevet

Lenge siden jeg har fått til å engasjere til en så lang tråd. Det er et tema som engasjerer på godt og vondt fordi det involverer barn som midt oppi dette kanskje blir skadelidende. Det vil bli kjæresten og meg som etterhvert stifter familie. Jeg vet at hans kone ikke har han i sin hule hånd selv om de har barn sammen. Han ordner og fikser for å få til en tilværelse der han får seg en ny familie og mulighet til å følge opp barna sine i dagliglivet. Det betyr ikke at barna hans vil gå for lut og kalt vann, for det er mulig å gjøre begge deler. Far har behov utenfor barna sine selv om han elsker de, han drømmer fortsatt om en familie som han komme hjem til hver dag. Om jeg er mor i den familien, får tiden vise. Vi har masse å diskutere spesielt rundt det med barn. Noen ser på det som tull å prate om barn av en eller annen mystisk grunn, men jeg tror det er lurt å diskutere det praktiske rundt. Jeg spurte han om hvordan han tror han vil reagere når jeg viser mer kjærlighet overfor mine barn en hans barn, og han sier at det er helt naturlig å være mer glad i sitt eget barn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...