Gjest Fru Goggins Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Det var ikke mye opplysninger i annonsen som utlyses, derfor spør jeg dere. Noen dolere som vet hvordan arbeidsdagen til et postbud er? Arbeidstid? At de starter tidlig sier seg selv, men når? Det jeg vet om postbud er vel stort sett det jeg har lært av postmann Pat, at de kjører rundt og putter post i postkasser. Men det er vel noe forarbeid, noe sortering i forkant kanskje? Det står såpass i annonsen at det er et tungt fysisk arbeide. 0 Siter
Gjest Fru Goggins Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Heh, sikkert teit å spørre om men ) Pat har jo alltid med seg Miss påå sin postmannsrute. Jeg har en liten hund som ikke er så glad i å være alene hjemme. Kunne jeg hatt med den på jobb tro? 0 Siter
Lillemus Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Heh, sikkert teit å spørre om men ) Pat har jo alltid med seg Miss påå sin postmannsrute. Jeg har en liten hund som ikke er så glad i å være alene hjemme. Kunne jeg hatt med den på jobb tro? Tja... Problemet der er vel at postbud nok tilbringer en del tid på postkontoret med å sortere posten før de går ut på ruta si, såvidt jeg vet da. Men bor du i nærheten og kan svippe innom og hente bikkja er det vel ikke noe problem? Med mindre det er regler for hva man kan ha i bilen med tanke på allergier og slikt, man bruker sikkert ikke samme bil hver dag? 0 Siter
Gjest Fru Goggins Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Tja... Problemet der er vel at postbud nok tilbringer en del tid på postkontoret med å sortere posten før de går ut på ruta si, såvidt jeg vet da. Men bor du i nærheten og kan svippe innom og hente bikkja er det vel ikke noe problem? Med mindre det er regler for hva man kan ha i bilen med tanke på allergier og slikt, man bruker sikkert ikke samme bil hver dag? ja, mulig det. Jeg bor jo litt mer sentralt enn Greendale så her i byen deler man sikkert bil med mange andre. De bruker endel tid på postsortering før de går ut på ruta ja..akkurat. Trodde kanskje det var postomdelere som drev med sånt jeg. 0 Siter
Lillemus Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 ja, mulig det. Jeg bor jo litt mer sentralt enn Greendale så her i byen deler man sikkert bil med mange andre. De bruker endel tid på postsortering før de går ut på ruta ja..akkurat. Trodde kanskje det var postomdelere som drev med sånt jeg. Hva er forskjellen på postbud og postomdeler!? 0 Siter
Gjest Fru Goggins Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Hva er forskjellen på postbud og postomdeler!? Ja, si det. Jeg trodde postomdeleren drev med terminalarbeid, mens postbudet drev med distribusjon. 0 Siter
Lillemus Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Ja, si det. Jeg trodde postomdeleren drev med terminalarbeid, mens postbudet drev med distribusjon. Ved søk på google, begrenset ti sider på norsk, får jeg 20 (!) treff på postomdeler, dropper jeg begrensningen får jeg 710 treff, hvorav de fleste ser ut til å være danske sider. Du er sikker på at ikek postomdeler bare er det danske ordet for postbud? 0 Siter
Sofline Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Ved søk på google, begrenset ti sider på norsk, får jeg 20 (!) treff på postomdeler, dropper jeg begrensningen får jeg 710 treff, hvorav de fleste ser ut til å være danske sider. Du er sikker på at ikek postomdeler bare er det danske ordet for postbud? Man sier postbud i Danmark også. Men blant de profesjonelle ser det ut til at postomdeler er det korrekte ordet: http://www.postdanmark.dk/index.jsp 0 Siter
Sofline Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Man sier postbud i Danmark også. Men blant de profesjonelle ser det ut til at postomdeler er det korrekte ordet: http://www.postdanmark.dk/index.jsp Feil link. Men trykk på "jobb", "postmedarbejdere" og "omdelere" om du vil ha "beviset". 0 Siter
Gjest frarådes Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 I Oslo er det et hælvete ihvertfall. Med hyppigere nedskjæringer, mer å gjøre, og mer nedleggingsspøkelse hengende over seg. Og tydeligvis inget bra HMS system for å iverata arbeidstakerne. 0 Siter
Gjest Fru Goggins Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 I Oslo er det et hælvete ihvertfall. Med hyppigere nedskjæringer, mer å gjøre, og mer nedleggingsspøkelse hengende over seg. Og tydeligvis inget bra HMS system for å iverata arbeidstakerne. Det høres ikke bra ut. Nedskjæringer? Stemmer det da? De har jo en kampanje gående nå der de skal opprette 70 årsverk. 0 Siter
Gjest øøolikujh Skrevet 22. mai 2007 Skrevet 22. mai 2007 Jeg har vært postbud i et par år. Det var grusomt. Papir er jævlig mye tyngre enn du tror. Du skal ha med deg enormt med reklame, kanskje 5-6 til hver postkasse. Det er tungt og tar plass. Du stresser som en gal for å sortere post om morningen, før siste omdeling. Når du er ferdig med å legge opp, henter du mer post, så legger du opp den, og henter mer, for sorteringen jobber jevnt og trutt frem til kl 10-11 eller noe sånt. Deretter sorterer du posten etter adresse. Alle feilsendte brev til folk som har flyttet legger du ut, og omadresserer. Du sorterer vekk de som har oppbevaring av post. Du må altså lese navnene på hvert brev. Så kommer pakkene, som du skal ha med ut, bøker fra bokklubber og allslags klumpete greier. Så legger du posten og pakkene ned i store "bokser" bærer det ut i bilen, og du får plass til kanskje en eller to bokser foran, og resten må puttes bak. Tungt og jævlig. Så kjører du rundt. Og tro ikke at du rusler stille og rolig med bikkja i beina på en postrute. Det er ut og inn av bilen ved hvert eneste hus. Du må passe på å få med riktig post, og helst ikke naboens. Du må ha med deg reklame. Og evnt pakker. Du stresser, og får vondt i ryggen og i skuldrene. Jeg tviler sterkt på om du får lov å ha med hunden din. I postens biler er det strengt forbudt å ha med noen i det hele tatt. Det har med sikkerhet å gjøre. Etterpå må du ned igjen med bilen, og rydde ut resten av reklamen (Du får alltid med litt ekstra.) og rydde opp i bokser, og sjekke at du ikke har glemt noe. Det var et stress og mas uten like. Dårlig betalt, og i regnevær og i snø og storm, er det jævlig å gå rundt med post, og bli våt og sliten. Lykke til. Jeg hadde aldri gjort det igjen. 0 Siter
Gjest Fru Goggins Skrevet 22. mai 2007 Skrevet 22. mai 2007 Jeg har vært postbud i et par år. Det var grusomt. Papir er jævlig mye tyngre enn du tror. Du skal ha med deg enormt med reklame, kanskje 5-6 til hver postkasse. Det er tungt og tar plass. Du stresser som en gal for å sortere post om morningen, før siste omdeling. Når du er ferdig med å legge opp, henter du mer post, så legger du opp den, og henter mer, for sorteringen jobber jevnt og trutt frem til kl 10-11 eller noe sånt. Deretter sorterer du posten etter adresse. Alle feilsendte brev til folk som har flyttet legger du ut, og omadresserer. Du sorterer vekk de som har oppbevaring av post. Du må altså lese navnene på hvert brev. Så kommer pakkene, som du skal ha med ut, bøker fra bokklubber og allslags klumpete greier. Så legger du posten og pakkene ned i store "bokser" bærer det ut i bilen, og du får plass til kanskje en eller to bokser foran, og resten må puttes bak. Tungt og jævlig. Så kjører du rundt. Og tro ikke at du rusler stille og rolig med bikkja i beina på en postrute. Det er ut og inn av bilen ved hvert eneste hus. Du må passe på å få med riktig post, og helst ikke naboens. Du må ha med deg reklame. Og evnt pakker. Du stresser, og får vondt i ryggen og i skuldrene. Jeg tviler sterkt på om du får lov å ha med hunden din. I postens biler er det strengt forbudt å ha med noen i det hele tatt. Det har med sikkerhet å gjøre. Etterpå må du ned igjen med bilen, og rydde ut resten av reklamen (Du får alltid med litt ekstra.) og rydde opp i bokser, og sjekke at du ikke har glemt noe. Det var et stress og mas uten like. Dårlig betalt, og i regnevær og i snø og storm, er det jævlig å gå rundt med post, og bli våt og sliten. Lykke til. Jeg hadde aldri gjort det igjen. Takk for opplysninger og advarsel. Papir er nok ganske tungt ja, tenkte ikke på all reklamen. Det høres egentlig litt kjedelig ut, og mer stress og mye tyngre enn jeg hadde trodd. Men lønna er da ikke verst, 250-280 sto det i annonsen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.