Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet hvordan skikken er med bruk Marie/Maria som guttenavn i katolske land? Jeg mener at navnet da må kombineres med et klart maskulint navn som i Jean Marie, men nå var det noen som påsto at navnet kan brukes som guttenavn alene. Stemmer det?

Fortsetter under...

Skrevet

Aner ikke. Kan bare huske å ha sett det sammen med et annen navn, ja.

Skrevet

Jeg har katolikker i svigerfamilien og har min informasjon derfra. De er ikke fagfolk, men norske katolikker.

Flere land har som skikk at barnet skal ha navn etter både en mannlig og en kvinnelig helgen. Derfor er det mange menn med f.eks. Maria som mellomnavn. Det betyr ikke at det ER et guttenavn.

Det er mange "helnorske" katolikker som også har mellomnavn (men da til "riktig" kjønn") fordi de helst skal ha minst ett navn som er (avledet av) helgennavn. Man finner derfor mange med Marie / Maria, Johan (som kommer fra Johannes), Daniel osv., som mellomnavn bak mer typisk norske navn.

De siste årene har jo bibelske navn vært høyt oppe på popularitetslista og da blir dette ikke så merkbart. Men blant voksne norske katolikker er det en god del av typen "Sondre Johannes".

Skrevet

Jeg har katolikker i svigerfamilien og har min informasjon derfra. De er ikke fagfolk, men norske katolikker.

Flere land har som skikk at barnet skal ha navn etter både en mannlig og en kvinnelig helgen. Derfor er det mange menn med f.eks. Maria som mellomnavn. Det betyr ikke at det ER et guttenavn.

Det er mange "helnorske" katolikker som også har mellomnavn (men da til "riktig" kjønn") fordi de helst skal ha minst ett navn som er (avledet av) helgennavn. Man finner derfor mange med Marie / Maria, Johan (som kommer fra Johannes), Daniel osv., som mellomnavn bak mer typisk norske navn.

De siste årene har jo bibelske navn vært høyt oppe på popularitetslista og da blir dette ikke så merkbart. Men blant voksne norske katolikker er det en god del av typen "Sondre Johannes".

interessant!

Så: en gutt kan ikke hete kun Marie? Hva med jenter, brukes det også mannlige helgennavn som mellomnavn hos dem?

Jeg vet at russisk-ortodoksene bruker kun helgennavn som fornavn, men tror ikke de bruker navn av "feil kjønn". Men det blir jo en helt annen kirke og en helt annen kultur.

Gjest Elextra
Skrevet

Det er vanlig i Frankrike å gi gutter/menn et kvinnenavn som annet navn (da gjerne et helgennavn). Menn har ikke kvinnenavn alene.

Et kjent eksempel er Jean Marie le Pen, men andre navnet kan godt være noe annet enn Marie.

Skrevet

interessant!

Så: en gutt kan ikke hete kun Marie? Hva med jenter, brukes det også mannlige helgennavn som mellomnavn hos dem?

Jeg vet at russisk-ortodoksene bruker kun helgennavn som fornavn, men tror ikke de bruker navn av "feil kjønn". Men det blir jo en helt annen kirke og en helt annen kultur.

Mener bestemt at en jente kan hete f.eks Maria Jesus, ja.

Annonse

Skrevet

interessant!

Jeg TROR de må ha et guttenavn også, i hvert fall er dette blitt standard etter hvert. I flere katolske land finnes det jo også veldig mange navn som har både en mannlig og en kvinnelig variant, f.eks. Michel / Michelle - vi hører ofte ikke forskjell, men den er der. Så jeg ser ikke helt for meg at de har så mange helt kjønnsnøytrale navn.

Om jenter får navn etter mannlige helgner har jeg også lurt på - jeg kommer ikke på noen typiske eksempler. Det kan ha noe med at Maria står i en særstilling å gjøre, men jeg vet egentlig ikke.

Skrevet

interessant!

Her fant jeg et eksempel på en Maria Jesus hvertfall

http://www.foro-total.net/noticias/2007/05/07/maria-jesus-ruiz/

Skrevet

interessant!

Forresten, når jeg leser svaret fra mij synes jeg vel at jeg har sett lange kvinnenavn med Jesus som ett av dem. Det styrker forsåvidt teorien om særstilling for Jesus og hans mor, og at man ønsker å bruke disse navnene.

Skrevet

Ikke så voldsomt bibelsk fremtoning på hun der....;-)

Nei, fysjom! *korser seg*

Skrevet

Jeg TROR de må ha et guttenavn også, i hvert fall er dette blitt standard etter hvert. I flere katolske land finnes det jo også veldig mange navn som har både en mannlig og en kvinnelig variant, f.eks. Michel / Michelle - vi hører ofte ikke forskjell, men den er der. Så jeg ser ikke helt for meg at de har så mange helt kjønnsnøytrale navn.

Om jenter får navn etter mannlige helgner har jeg også lurt på - jeg kommer ikke på noen typiske eksempler. Det kan ha noe med at Maria står i en særstilling å gjøre, men jeg vet egentlig ikke.

Michelle kan også brukes på gutter.

Skrevet

Michelle kan også brukes på gutter.

Med endelsen "le"? På fransk er i hvert fall guttevarianten Michel, hvis jeg ikke har misforstått. Jeg kan ikke så mye fransk, men kjenner en fransk Michel som påsto at Michelle var jentevarianten.

Ikke at det er noen stor sak, altså.

Annonse

Skrevet

Med endelsen "le"? På fransk er i hvert fall guttevarianten Michel, hvis jeg ikke har misforstått. Jeg kan ikke så mye fransk, men kjenner en fransk Michel som påsto at Michelle var jentevarianten.

Ikke at det er noen stor sak, altså.

Fullt mulig. Men jeg vet om en gutt som uttaler navnet Michelle, om han skriver det Michel vet jeg ikke. For meg høres det uansett feil ut. :-)

Skrevet

Fullt mulig. Men jeg vet om en gutt som uttaler navnet Michelle, om han skriver det Michel vet jeg ikke. For meg høres det uansett feil ut. :-)

Det stemmer, de fleste nordmenn hører ikke forskjell på Michel og Michelle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...